• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Bränsleproblem

StonEe

FD HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Örebro
HBK-Nr
24522
Medlemskap
2021
Hallå. Har ett problem med en Peugoet J5 86:a. När vi kört en längre sträcka så att motorn är riktigt varm så stinker det bensin när jag stänger av motorn. Slangarna är torra och inget dropp under motorn så det är inte läckage vad jag kan se.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.824
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Jag vet inte om det är felet i ditt fall. Men hade en Opel kadett 63 som ung med det felet.

Då flödade bränslet över invändigt i förgasaren med bensinstank som följd.

Nyare äldre bilar kan ha elektroniska förgasare ned flotttör.

Hoppas det löser sig
 

StonEe

FD HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Örebro
HBK-Nr
24522
Medlemskap
2021
Alla tips är välkomna. Värt att undersöka. Är verkligen ingen bildoktor, men kan tänka mig att det även påverkar bensinförbrukningen.
Kanske inte hela sanningen ( litar inte helt på bränslemätaren) men en del. Skall kolla tändstift och luftfilter också.
Vi tog premiärturen i helgen. Tankade 33 liter körde 10,5 mil och enligt bensinmätaren var åtgången runt 16 liter.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.407
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Svarta tändstift är oftast lika med för fet blandning av bränslet.
Om flottören, hög nivå eller nålventilen är dåliga kan förgasaren strula.
Då kan blandning bli för fet.

Om det finns en elektrisk bränslepump kan trycket vara för högt.
Det finns en t-koppling på bränsleledningen före förgasaren. Den ena slangen är en återföring till tanken. Om återföringen är borttagen eller pluggad ökar trycket till förgasaren. Är dessutom nålventilen dålig så kan nivån spöka ännu mer i förgasaren.

Återföringen är till för att undvika att det blir ett ånglås i bränsleledningen pga att det är varmt runt motorn. Det är ett konstant flöde i bränsleledningen tack vare återföringen. Då kyls bränslet ner.

Det kan även lukta bensin från tanklocket. Det sitter ju nästan precis utanför sidofönstret. Så är det på min bil ibland.

Kolla även choken. Att spjället är helt öppet.
 

StonEe

FD HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Örebro
HBK-Nr
24522
Medlemskap
2021
Hej Herbert. Verkar vara en elektronisk förgasare.
Sitter en liten rund sak som påminner om en glimtändare som är kopplad till förgasaren + en sladd inuti densamma.
Alla slangar verka finnas. Chokespjället helt öppet. Känner ingen lukt från tankröret.
Vet inte om jag törs röra nålventilen då jag inte vet hur den ska stå.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.799
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej Herbert. Verkar vara en elektronisk förgasare.
Sitter en liten rund sak som påminner om en glimtändare som är kopplad till förgasaren + en sladd inuti densamma.
Alla slangar verka finnas. Chokespjället helt öppet. Känner ingen lukt från tankröret.
Vet inte om jag törs röra nålventilen då jag inte vet hur den ska stå.

Den lilla runda burken är med största sannolikhet ett elektriskt tomgångsmunstycke, i övrigt en helt vanlig förgasare.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.407
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Det är ett lågfartsmunstycke som sladden går till.
Om den är trasig eller om det saknas ström till den stannar motorn.
Att den är elektrisk är för att motorn inte ska riskera att glödtända när man stänger av den. Vet dock inte om det är någon risk för det.
Var rädd om den, svår att få tag på ny. Det går att ersätta den med ett fast munstycke.
Ha lite koll på gummitätningen på munstycket. Den har en tendens att vittra sönder.
 

StonEe

FD HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Örebro
HBK-Nr
24522
Medlemskap
2021
Svarta tändstift är oftast lika med för fet blandning av bränslet.
Om flottören, hög nivå eller nålventilen är dåliga kan förgasaren strula.
Då kan blandning bli för fet.

Om det finns en elektrisk bränslepump kan trycket vara för högt.
Det finns en t-koppling på bränsleledningen före förgasaren. Den ena slangen är en återföring till tanken. Om återföringen är borttagen eller pluggad ökar trycket till förgasaren. Är dessutom nålventilen dålig så kan nivån spöka ännu mer i förgasaren.

Återföringen är till för att undvika att det blir ett ånglås i bränsleledningen pga att det är varmt runt motorn. Det är ett konstant flöde i bränsleledningen tack vare återföringen. Då kyls bränslet ner.

Det kan även lukta bensin från tanklocket. Det sitter ju nästan precis utanför sidofönstret. Så är det på min bil ibland.

Kolla även choken. Att spjället är helt öppet.
Skulle testa om återföringsslangen till tanken var igensatt eller kanske till och skadad inte så lyckat. Det flödade ut bensin. trodde att
den slangen skulle vara tom och att bensinen skulle varit återför till tanken
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.407
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Lossade du bränsleslangen vid t-kopplingen. Den är ganska skör och det är svårt att få tag på en ny om den går sönder. Anslutningen som går till tanken är strypt inuti t-kopplingen. Orsaken till att att det flödade ut bensin kan jag inte svara på.
Det finns renoveringssatser och andra delar till förgasaren.

Är det original luftburken till motorn. Om inte kan det kanske lukta bensin om motorn är väldigt varm när man stänger av den. Speciellt en varm sommardag.

Om det är fel på förgasaren kan motorn vara svårstartad.
Den kan gå ojämnt.
Om bränsleblandningen är för fet kan det komma ut svart rök ur avgasröret.

Har du kollat på tändstiften. Färgen på dom säger en hel del om bränsleblandningen.
Var försiktig bara det är en aluminium topp.
Dra inte för hårt när sätter dit stiften.
 

StonEe

FD HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Örebro
HBK-Nr
24522
Medlemskap
2021
Lossade du bränsleslangen vid t-kopplingen. Den är ganska skör och det är svårt att få tag på en ny om den går sönder. Anslutningen som går till tanken är strypt inuti t-kopplingen. Orsaken till att att det flödade ut bensin kan jag inte svara på.
Det finns renoveringssatser och andra delar till förgasaren.

Är det original luftburken till motorn. Om inte kan det kanske lukta bensin om motorn är väldigt varm när man stänger av den. Speciellt en varm sommardag.

Om det är fel på förgasaren kan motorn vara svårstartad.
Den kan gå ojämnt.
Om bränsleblandningen är för fet kan det komma ut svart rök ur avgasröret.

Har du kollat på tändstiften. Färgen på dom säger en hel del om bränsleblandningen.
Var försiktig bara det är en aluminium topp.
Dra inte för hårt när sätter dit stiften.
Hej Herbert. Start vid kallstart inga som helst problem. Start vid varmstart efter ett kortare stopp, inte direkt problem men startar inte på första.
Antagligen lite sur om det flödar över som ger bensin lukten. luftburken är orginal. Luftfiltret bytt förra året då jag tyckte att den drog väldigt
mycket bensin. Vid köpet i Kalmar sa gamla ägaren att jag inte behövde tanka då det var halv tank. Fick tanka i Askersund. Filtret var kolsvart.
Skulle titta på stiften, men in såg att med mina kunskaper ska jag nog inte ge mig på det. Kanske lättare att ta bort luft burken än jag tror.
 
Toppen