• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bränsleoptimering??

Om det vore så enkelt, varför tog då VW till fusk för att klara certifieringen?
Jo därför att det är så dj.. vla svårt att kalibrera en diselmotor så den går igenom myndigheternas krav.

Att BSR (eller någon annan hemmapulare) skulle klara detta är naturligtvis helt orimligt.

Det du säger stämmer dåligt. Så gott som alla biltillerkare klarar ju detta så varför skulle WV behöva fuska med den mångåriga & stora erfarenhet som dom har? Min gissning är att fusket hade mera med ekonomi att göra, dom hade väl ingen motor framme som mötte dom nya kraven.
 
Den information som jag fått från återförsäljare säger detta, 177hk har någon form av ändring på kolvar/vevstakar mer vet jag inte.
När man granskar mappningar så ger 130/150hk exakt samma värden medan 177hk ger något mer.
 
Fiat sin 2,3 liter motorer har endel fysiske forskjeller - mest synlig er forskjellige turboer, mens en litt lengre vevstake og lavere kolv gir høyere trykk og dermed enda mer effekt. Laveste effekt tas ut med en enkel turbo, neste nivå er en variabel turbo - denne på en motor med høyere kompresjon og en har største utgave.

MCU programmeringen for de forskjellige variantene av "samme" motor må ta høyde for variasjonenene i diesel kvalitetene som brukes. Fiat benytter programeringen av MCU til å klare avgass kravene opp til og med Euro-5 uten bruk av AdBlue. De klarte Euro-4 uten partikkelfilter på samme måte.

Filing med MCU koden vil endre balansen i dette fintunede opplegg.
 
Knut, i Europa klara Fiat Euro6 utan Adblue, dock kommer bilar med Euro6-temp som kräver Adblue från och med nu.
 
En gammal fiat(iveco) 2.8jtd 128hk klarar av höjder upp till 1700m så det är också en aspekt.
Över denna höjd så övervarvar turbon och ylar så det kanske också är en anledning
 
Jag gjorde den på Autotech i Trollhättan & det kostade då för 3 år sedan ~ 4000:-. Jag är däremot inte säker på att dom optimerar husbilar.
 
Hej.
Jag köpte nyligen en Dethleffs 2017 med Euro6 motor på 150 hk med ”robotväxellådan”. Bilen är registrerad för 4500kg. Efter några hundra mil orkade jag inte med den slöa motorn, bilen hade svårt att hänga med i trafiken, seg vid acceleration. Jag kände mig som en bromskloss vart jag än körde.

Jag lämnade in bilen på Falkenbergs Bilelektriska och gjorde en BSR uppgradering till 184hk. Vilken skillnad! Körde till Kalmar över helgen och hade inga problem att hänga med trafiken, i kraftiga uppförsbackar håller den hastigheten utan problem. Väl värt de 5990:- det kostade. Drar runt litern vid 90km/h blandad körning, känns ok.
 
Jag har precis köpt en Rapido 3880kg integrerad med 3.0l 190hk V6 Mercedes och automat. Första tankningen var 1.20 l/mil uträknat då höll jag vad det stod på vägen (max 100 km/h) i mycket vind. Tror det stod samma på färddatorn. Nu står det 1.16 l/mil på färddatorn.
Jag har funderat på optimering men jag vet inte om det hjälper så mycket då jag har full kraft och den inte växlar ner i uppförsbackarna utan gladeligen håller den hastighet jag har ställt på farthållaren. Vad tror ni och har någon med samma motor gjort det?
 
Sänk farten till max. 90km/h.
Det är den enklaste/billigaste åtgärden, kolla även däcktrycken, jag kör med 4,5bar runt om, men vår äldre MB drar 1,3 i 90.
över 100 räknar jag 1,5l/mil. (6ton).

Jag har mappat den motorn du har i en personbil till 300hk/649Nm.
Den gick bra, men drog, ca. 0,1 mer/mil efter mappningen.

Jag personligen skulle inte lägga ut pengar på optimering ifall jag ägde din bil, du ligger på den förbrukning man kan förvänta sig.
En underbar motor du har i din bil, den skulle jag gärna ha i min husbil :)
 
Hej,har en Fiat 130 hk årsmodell -17. Gått 300 mil nu. Jag upplever den som väldigt trött och slö. Nu tänkte jag höra här vad ni tycker. Ni som gjort något åt det och om ni tycker er märka någon skillnad efter t.ex bränsleoptimering/kcr-box eller Chiptrimmning. Vad har ni för erfarenheter före/efter? Förbrukning/bottendrag etc.

Bor du i Göteborg så har jag ett bra ställe. Jag har 15% rabatt där.
Så 4250:- för optimering efter rabatt via Obd2.
 
Jag har precis köpt en Rapido 3880kg integrerad med 3.0l 190hk V6 Mercedes och automat. Första tankningen var 1.20 l/mil uträknat då höll jag vad det stod på vägen (max 100 km/h) i mycket vind. Tror det stod samma på färddatorn. Nu står det 1.16 l/mil på färddatorn.
Jag har funderat på optimering men jag vet inte om det hjälper så mycket då jag har full kraft och den inte växlar ner i uppförsbackarna utan gladeligen håller den hastighet jag har ställt på farthållaren. Vad tror ni och har någon med samma motor gjort det?

Hej!
Jag hade samma motor i min Hymer Starline. Efter mappning minskade bränsle förbrukningen marginellt. Men som sagt hastigheten är det som är viktigast ca2200r/pm
blev det ca 95 km/h och förbrukningen 1,3 l/mil . Genom europa ner till Portugal var förbrukningen enligt instrument 1,2 l/mil. Min nuvarande Iveco 205 hk Concorde Credo ligger också på 1,3 l/ mil vid ca 95km/h, så jag förmodar att det är ganska normalt för en tung Hb.
BBa
 
Tillbaka
Toppen