• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Bränslefilter

STANTON

HBK Medlem
Inlägg
866
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025
Någon som bytt den här typen av bränslefilter passar Fiat 3,0 2013.
Verkar som det är någon typ av luftning trodde alla nyare dieselbilar var självluftande.
s-l1600.jpg
 

Thomas45

FD HBK Medlem
Inlägg
39
Kommun
Håbo
HBK-Nr
17110
Medlemskap
2022
Hej! har i dag bytt ett likadant filter på min husbil. Jag bara monterade och starta bilen. Den kommer att dra runt motorn kanske 5-6 sekunder, sedan har motorn luftat filtret automatiskt! Snabbkopplingarna lossas genom att trycka in de små spärrarna, tryck sedan ned först och sedan upp, så lossnar slangarna. Inget större spill av diesel.
Det är sjunde gången som jag har bytt, byter varje höst!
Lycka till! Thomas
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.279
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Den lilla nippeln är förmodligen en vattenavtappning.
Ett rör bakom nippel går hela vägen ned i botten på filterhuset.
Tändning på, den elektriska matarpumpen i tanken startar och trycksätter bränslefiltret. (eller motorn på tomgång)
Om nippel i bild öppnas, kommer bränsleövertrycket att trycka vatten från botten av filtret ut genom nippeln.
När endast bränsle kommer ut, är vattentömningen av filtret klar.

Spekulation baserat på erfarenhet av liknande arrangemang.
 

STANTON

HBK Medlem
Inlägg
866
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025
Den lilla nippeln är förmodligen en vattenavtappning.
Ett rör bakom nippel går hela vägen ned i botten på filterhuset.
Tändning på, den elektriska matarpumpen i tanken startar och trycksätter bränslefiltret. (eller motorn på tomgång)
Om nippel i bild öppnas, kommer bränsleövertrycket att trycka vatten från botten av filtret ut genom nippeln.
När endast bränsle kommer ut, är vattentömningen av filtret klar.

Spekulation baserat på erfarenhet av liknande arrangemang.
Ok för i botten på filtret så ersätter man pluggen med en vattensensor och istället för att behöva ta bort sensorn så kan man tappa ut vattnet upptill smart. :cool:
 
Toppen