• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bränsleförbrukning

F

F.d. 24784

Guest
Har en 2.5TDI från 1996, går som en klocka, suger i sig 1,1 l per 10 km ungefär.
Men min fråga är när den går snålast, jag har provat olika körteknik men kan inte se någon tydlig verkan.

"Finkörning" glida på lågt varv i 70 - 80 km/h verkar inte ge direkt snålkörning.
110 km/h på motorväg, verkar inte dra så mycket ändå
Små körningar i stan med många starter, med motoruppvärmning. Verkar dra mer

När drar dieselmotorn minst?
Lägsta varv?
Lägsta gaspådrag?
Segdragning?

Nån som har erfaringar?

Jag finner detta tydligare på bensinmotorn i personbilen.

de
Roy

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Bränsleförbrukning

Tidligere var det enklere - det var nesten umulig å påvirke forbruket.
Eksempelvis hadde jeg en Chevy Van med en 6,5 diesel uten turbo, om jeg hadde den tom elelr totalvekt på 4 tonn med 2 tonn hanger så lå den på 1,2.
Oslo - Geilo - Oslo med boggihenger og 3 hester ga også snitt 1,2. Enenste gangen jeg fikk et annet resultat på den bilen var i Tyskland og vi hadde det travelt for å nå en bestemt ferge - suste opp autobahn med 160 km/h der det gikk også bakkene ved Kassel i 160 - forbruk 1,6. Veide bilen og vi var på eksakt 4 tonn med full tank.

Allerede ved TDI er det litt mer mulig å påvirke, men best er det rund maks dreiemoment - på min 1999 2,8 fiatmotor med standard veksel var det optimale 90 over det ble vindmotstanden for stor. Endret 5an og 80 til 90 ble billigste hastighet - forbruket sank nå fra tidligere 1,2 til 1,3 til 1,0 til 1,2. Hadde ikke bilen så lenge at jeg fikk mer presise snitt målinger.

Problemet med husbilene og hva som er optimal hastighet er luftmotstanden som er størst med en alkove og minst med en halvintegrert. Økingen i luftmotstand er nesten eksponentiell ved øket hastighet i forhold til luften.

Tor H

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Bränsleförbrukning

Er selv nok selv over normalt opptatt av forbruket og kjører nok ikke som alle andre.

Min erfaring er også ved autbahnkjøring øker forbruket proposjonalt med hastighetsøkningen og det kan dreie seg om 0,5-1 dl/5km, når en kommer over den kritiske grensen.

Forbruk som enkelte oppgir, ser jeg på som egangstilfeller. Ser man i f.eks. ReiseMobil hva testforbruket/drivstofforbruket som er målt, er det ikke i nærheten av hva folk sier dem bruker.

Testen de hadde bl.a. for noen år siden med 2 identiske bobiler som ble kjørt ca 75mil tur/retur. Og med bytte av sjafør etter 75mil, slik at testen skulle bli riktigst mulig. Er i nærheten av hva som mange oppgir. Den ene bilen skulle kjøre ca trailerfart og den andre fri fart.

Så jeg tar virkelig mange opplysninger om forbruk, som g.........

Er også fundamentalt uenig med Knut at det var lettere før. I dag med CommonRail og elektronisk styrt turbotrykk, er det mye lettere og få et gjevt forbruk. Da er dreiemomentkurven nesten vannrett og også drivstofforbruket mer stabilt. Tidligere var det ofte en rimlig bratt dreimomentkurve og dermed også lettere og påvirke forbruket.

Det er høyrefoten og turtallet/gearet som vi lettest kan gjøre noe med, også kaldt egen kjørestil. Våre biler er også veldig avhengig av vindretningen. For det påvirker jo luftmotstanden dramatisk. Og enkelte bobiler har over hodet ingen gunstig CV verdi.

Har en lang bakke inærheten av heimen og på 2 av mine tidligere bobiler, med rimlig lik vekt og lengde. Trillet den ene (den som så mest dynamisk ut) nesten 30km/fortere og det er jo klart at ved kjøring måte motorkraften overvinne denne motstanden. Det sier seg vel enkelt hvem av de bobilene som brukte mest drivstoff? Den hadde bare ca 10 hk mer.

Her vises hvordan 2 motoren bør kjøres for å bruke minst drivstoff. Fiaten anbefales og dras enda lengre på gearet enn MB uten og komme utenfor turtallsområdet som motoren bruker minst drivstoff.

Toppen