• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bränsleförbrukning!

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Bränsleförbrukning!

Hej går ni efter färddatorn eller räknar ni ut bränsleförbrukningen själva.
Min färddator säger att bränsleförbrukningen är 1,1l/mil,men räknar jag själv så blir det 1,3l/mil.
/sten-åke

Det finns ingen färddator i våra bilar utan vi går efter trippmätaren och antal tankade litrar på pumpen!

Mvh!
// Niklas
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.807
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Bränsleförbrukning!

En box lurar alltid färddatorn, eftersom färddatorn inte är någon mätare utan räknar ut förbrukningen från vissa parametrar, och de gäller bara med insprutningen i originalskick.
Det är därför många tycker sig få så fantastiskt låga förbrukningssiffror med box! :wideeyed:
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Bränsleförbrukning!

Det finns ingen färddator i våra bilar utan vi går efter trippmätaren och antal tankade litrar på pumpen!

Mvh!
// Niklas


Som jag frågade in inläggena ovan . Har ni tankat och kompiskört en sträcka och sedan jämfört era trippmätare innan ni tankar , det är ju inte säkert att dom visar exakt lika .
där efter kan ni ju kolla vem som får i mest bränsle och se skillnaden .

Skulle jag göra ett sådant test och kört "Eco-driving" så skulle jag lämna ratten till frugan för hon har mera känsla för detta . ;) :)

Jag kollade alltid innan jag nu bytte däck och jag gick från 215/70-15 till 215/75-16 = ökade rullomkretsen för innan kollade jag vad bilen drog/mil men vad 17 hjälpte det när jag inte ens kom en riktig mil på trippmätaren , nu så kollade jag med GPSen när jag hade 10 mil hem så nollade jag trippmätaren och då stod den på 10,2 mil = ok .
Nu kan jag kolla vad bilen drar/mil .

Hastighetsmätaren och trippmätaren visade ju innan fel så man började undra om Fiat är Italienskt ;) ;) :) ... i 90 km/h på GPSen så visade hastighetsmätaren 100 km/h och trippmätaren visade lika fel i % .
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Bränsleförbrukning!

Som jag frågade in inläggena ovan . Har ni tankat och kompiskört en sträcka och sedan jämfört era trippmätare innan ni tankar , det är ju inte säkert att dom visar exakt lika .
där efter kan ni ju kolla vem som får i mest bränsle och se skillnaden .

Skulle jag göra ett sådant test och kört "Eco-driving" så skulle jag lämna ratten till frugan för hon har mera känsla för detta . ;) :)

Jag kollade alltid innan jag nu bytte däck och jag gick från 215/70-15 till 215/75-16 = ökade rullomkretsen för innan kollade jag vad bilen drog/mil men vad 17 hjälpte det när jag inte ens kom en riktig mil på trippmätaren , nu så kollade jag med GPSen när jag hade 10 mil hem så nollade jag trippmätaren och då stod den på 10,2 mil = ok .
Nu kan jag kolla vad bilen drar/mil .

Hastighetsmätaren och trippmätaren visade ju innan fel så man började undra om Fiat är Italienskt ;) ;) :) ... i 90 km/h på GPSen så visade hastighetsmätaren 100 km/h och trippmätaren visade lika fel i % .


Jag kanske var otydlig i mitt svar, ber om ursäkt för det i så fall!

Nej, vi har inte kompiskört (ännu) men kommer göra så inom någon vecka eller två då vi kör upp husbilarna för vinterförvaring. Då gör vi denna jämförelse!

Jag har också samma erfarenhet, att hastighetsmätaren visar alldeles för lite på min V70. Original skall det vara 225/45-17 men efter byte till 225/50-17 stämmer nu hastighetsmätaren och GPS:en med någon km/h när oavsett 50km/h eller 200 km/h.

Mvh!
// Niklas
 
F

F.d. 50036

Guest
Sv: Bränsleförbrukning!

Hej är inte så kunnig på själva motorn men hade ett problem med min som gav denna skildnad i förbrukning. Det var luftmassemätaren som var defekt, när verkstaden kopplade upp mot dator var allt ok men när de monterade ur och mätte enheten var den fel. Ny luftmassemätare och förbrukningen sjönk kraftigt.

Som sagt vet inte ens om denna finns på din motor men ta det som ett tips.

Lycka till Torbjörn
 

JanneW

HBK Medlem
Inlägg
439
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1335
Medlemskap
2025
Sv: Bränsleförbrukning!

Hej
En hastighetsmätare får aldrig visa för lite, däremot får den visa för mycket.
EU direktivet 75/443/EEG reglerar detta (och även svenska motsvarigheten VVFS som är nästa identisk)

Om tex bilens verkliga hastighet är 100km/h så får hastighetsmätaren visa 100/10+4 = 14km för mycket.
Så när vi kör 100km/h efter GPS'en så får hastighetsmätaren visa allt mellan 100km/h och 114km/h och fortfarande vara helt korrekt.

Eftersom felvisningen aldrig får vara att den visa för lite så lägger sig dom flesta tillverkare ofta från mitten och uppåt mot maximal felvisning istället för tvärt om.

Till det kommer alla både större och mindre faktorer som påverkar med all från lufttryck (som kan minska omkretsen om än lite) till ändrade däcksdimentioner (som kan påverka omkretsen avsevärt)
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Bränsleförbrukning!

Hej
En hastighetsmätare får aldrig visa för lite, däremot får den visa för mycket.
EU direktivet 75/443/EEG reglerar detta (och även svenska motsvarigheten VVFS som är nästa identisk)

Om tex bilens verkliga hastighet är 100km/h så får hastighetsmätaren visa 100/10+4 = 14km för mycket.
Så när vi kör 100km/h efter GPS'en så får hastighetsmätaren visa allt mellan 100km/h och 114km/h och fortfarande vara helt korrekt.

Eftersom felvisningen aldrig får vara att den visa för lite så lägger sig dom flesta tillverkare ofta från mitten och uppåt mot maximal felvisning istället för tvärt om.

Till det kommer alla både större och mindre faktorer som påverkar med all från lufttryck (som kan minska omkretsen om än lite) till ändrade däcksdimentioner (som kan påverka omkretsen avsevärt)

Må hända att det finns EU direktiv som enl. lag tvingar biltillverkare men det jag är intresserad av är att veta hur fort jag kör så jag håller hastighetsbegränsningarna om än så med -1 km/h och jag vill ha precision och överlåta åt mig att anpassa mig så jag ligger inom lagens råmärken där så krävs! Det ansvaret är mitt och inte biltillverkarens!

Mvh!
// Niklas
 
F

F.d. 5898

Guest
Sv: Bränsleförbrukning!

ja det tror jag säkert.... tänkte bara att en "box" ibland verkar "lura" färddatorn till att räkna fel men då är det inte det då som ger felvisningen.

Monterar man en box kan man räkna med att färddatorn ej visar rätt resultat.

När du Avarage testade med Box blev det skillnad på effekten eller blev även den samma som innan.
Vi råkar på någon bil ibland som bara inte vill ha box , i dessa är det troligen något annat som är deffekt och som gör att de ej går att lura med box.

Ett exempel vi har haft var en trasig slang till turbon , denna bil gick inte bättre det ända som troligen hände var att det läckte mer luft.Denna bil var onormalt slö från början.

Efter att denna slang lagades sjönk förbrukningen från 0,9 till 0,6 , detta var en personbil.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Bränsleförbrukning!

Monterar man en box kan man räkna med att färddatorn ej visar rätt resultat.

När du Avarage testade med Box blev det skillnad på effekten eller blev även den samma som innan.
Vi råkar på någon bil ibland som bara inte vill ha box , i dessa är det troligen något annat som är deffekt och som gör att de ej går att lura med box.

Ett exempel vi har haft var en trasig slang till turbon , denna bil gick inte bättre det ända som troligen hände var att det läckte mer luft.Denna bil var onormalt slö från början.

Efter att denna slang lagades sjönk förbrukningen från 0,9 till 0,6 , detta var en personbil.

Jag har, som hastigast dock, kollat slangar bla. till turbon, men inte hittat någon som är trasig. Det kan dock hända att jag inte upptäckt ev. skada för jag har svårt att se över allt.

Bilen är inte onormalt slö men det är stor skillnad mellan min och kompisens bil. Min toppar, som bäst, 130 km/h på GPS:en oavsett om jag har box eller inte inkopplad. Möjligtvis går den 5km/h fortare med box än utan.

Jag upplever dock att bilen accelererar ganska bra upp till 70-80km/h och gissar att det är på ett normalt sätt!

Mvh!
// Niklas
 
Toppen