• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bränsleförbrukning!

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Hej!

Frågan hör nog inte hemma i detta forumet men jag hittar inget bättre fn. dessutom tror jag att stor kunskap i ämnet kan finnas bland läsarna av just detta forum!

Jag har nyligen, för drygt en månad sedan, importerat en husbil från Tyskland byggd på Fiat Ducato årsmodell 2003 med motor 2,8 JTD, byggd av Bürstner modell t 607.

En kompis har en exakt lika dan bil (samma modell samma årsmodell, samma motor). Vi har jämfört bränsleförbrukningen varvid min drar mellan 0,25 - 0,3 l mer per körd mil.

Min kompis har KCR-box installerad varvid jag införskaffade en också (beg.). Jag har prövat olika inställningar på KCR-boxen och får ingen större skillnad på bränsleförbrukningen.

Min bil har rullat 3200 mil och kompisens ca. 5300mil. På min bil är kammremmen bytt men inte på kompisens (inte än).

Min bil drar ca. 1,25-1,3 l/mil vid 100-105 km/h medan kompisens drar 0,95-l,0/mil

Jag har nyligen bytt luftfilter men ingen skillnad.

Någon som har en idé/tanke på vad skillnaden kan bero på?

Mvh!
// Niklas
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Bränsleförbrukning!

Ett par saker till som kan skilja. Däcktyp, fabrikat och inte minst däcktryck.
Lastmängd i bilen. Har ni verkligen kört vid exakt samma förhållanden?
Att köra samma sträcka vid olika tid räcker inte riktigt. Vind och vatten på vägen
påverkar mycket. Sist men inte minst så påverkar körsätt. För att få en bra mätning bör ni köra samtidigt med ett fast avstånd på 50-100 m. Detta under en längre sträcka kanske 100 mil.
Ni bör tanka upp från samma pump före start och sedan fylla upp igen vid slutet och på så vis verkligen mäta vad som åtgått. Olika diesel påverkar förbrukningen mycket har jag märkt under turer på kontinenten. När allt detta är gjort får du sedan förklara återsåtånde ev differens med tiilverkningstoleranser på drivlinan.:)
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Bränsleförbrukning!

Ja, inte har vi kört med ett fast avstånd om 50-100m i 100mil. Har NÅGON gjort så bara för att mäta ev. skillnader i bränsleförbrukning?

Jag ifrågasätter inte mätmetoden du redogör för men mär väl att skillnaden är upp till 30% och mätningarna jag gjort resp. min kompis är gjord över 50-100mils körning vid olika tillfällen samt körsträckor, dvs. 50-100mils körning x 4-5 tillfällen vilket borgar för ett genomsnitt av vindförhållanden/vägbeläggning (vatten/torrt mm.).

Även om våra mätningar inte är vetenskapligt gjorda så är det min fasta övertygelse, baserad på livserfarenhet med rätt många mil på mc & bil (med resp. utan släp), att det skiljer på bilarna i sig och då menar jag mer än vad som borde vara normalt.

För övrigt, om nu någon har en idé om vad (på bilen) så dorde det vara rätt mycket billigare än att rulla med 2st. husbilar i 100mil "bara för att". Resultatet av det "lilla" testet KAN ju ge i handen vad som helst bla. att det ÄR en onormal skillnad mellan fordonen.

Men tack för din redogörelse av hur du skulle vilja se ett korrekt test utföras.

Mvh!
// Niklas
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Bränsleförbrukning!

Hej igen.
Jag försökte bara förklara den stora diffen ni har. Egen erfarenhet visar att olika kvalitet på bränsle kan förklara kanske +-20%. Vind påverkar också har jag märkt med lika mycket. Körsätt har jag också märkt påverkar mer än vad jag trodde. Mitt lägsta snitt på en tank ligger på 1,02l/mil och mitt högsta på 1,55l/mil allt med samma bil last och förare:)
 
H

hianders

Guest
Sv: Bränsleförbrukning!

Hej Avarage!

I ditt fall skulle jag börja med att plocka bort KCR-boxen och lämna den till elektronikåtervinningen i kommunen :cool:.
Nästa drag blir att kolla motorns överladdning. För lite luft ger högre förbrukning. Laddluften måste också kylas ordentligt.
En tätare motor går tyngre, du kör väl på helsyntetisk olja? Dvs. en ACEA B4 oavsett under vilket namn/märke den säljs. Är bilarna lika växlade? Har någon av er kollat vad som kommer ur avgasröret under färd, mörkgrå avgaser = för mycket bränsle.


Hasse
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Bränsleförbrukning!

Skulle också titta på växlingen. Många byter kuggarna i lådan nästan lika ofta som kamremmen.. Kolla med din kompis hur många varv vid en viss fart, är det lika, så attackera IC, förmodligen skitigt eller något blockerar kylluften, extraljus?
Lufttrycket i däcken gör en hel del, kanske 10% ?
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.666
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Bränsleförbrukning!

Har du lyft upp och kollat att inte bromsen ligger på på något hjul? Jag har helt nyligen varit på besiktningen och fick backning för bromsen låg på på vänster bak. Ena kolven i hjulcylindern satt fast, på 2006:a som gått drygt 4000 mil ! Det hade jag ingen aaaning om! Men när jag tänker efter så har jag tyckt att den drar mer bränsle än den gjorde från början.
// Göte J
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Bränsleförbrukning!

Hej igen.
Jag försökte bara förklara den stora diffen ni har. Egen erfarenhet visar att olika kvalitet på bränsle kan förklara kanske +-20%. Vind påverkar också har jag märkt med lika mycket. Körsätt har jag också märkt påverkar mer än vad jag trodde. Mitt lägsta snitt på en tank ligger på 1,02l/mil och mitt högsta på 1,55l/mil allt med samma bil last och förare:)

Jo, att det kan skilja väldigt mycket beroende på hur man kör är jag med på. Det är inga problem att få en mc att dra + 1,0 l/mil trots att samma hoj regelbundet körs på 0,56 l/mil vid normal landsvägsfart.

Det är heller inga problem alls att få min V70 2,5T -03 att dra 2,5 l/mil (eller mer) trots att den vid normal blandad körning drar 1,15 l/mil.

Sålunda är jag också övertygad om att kompisen kan få sin att dra 1,4 l/mil (eller mer) trots att den vid normal landsvägsfart (100-105 km/h) drar max 1,05 l/mil.

I samtliga ovanstående fall är maxförbrukningen också kopplad till extrem körning. Ex. på bana eller full fart eller liknande.

MEN min jämförelse med kompisen, där det skiljer upp till 0,3 l/mil är under väldigt lika körsätt dvs. jag kör inte i närheten av max hastighet av vad bilen, enl. Bürstner, skall klara. Jag har inte heller bilen fullastad. Jag har inte ens full färskvattentank eller gråvattentank heller för den delen. Snarare 50% färskvatten och tom gråvattentank och i övrigt inte mer än max 40kg last.

Jag tackar dock för ditt engagemang och tar självklart med mig dina synpunkter/reflektioner. :)

Mvh!
// Niklas
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Bränsleförbrukning!

Hej Avarage!

I ditt fall skulle jag börja med att plocka bort KCR-boxen och lämna den till elektronikåtervinningen i kommunen :cool:.
Nästa drag blir att kolla motorns överladdning. För lite luft ger högre förbrukning. Laddluften måste också kylas ordentligt.
En tätare motor går tyngre, du kör väl på helsyntetisk olja? Dvs. en ACEA B4 oavsett under vilket namn/märke den säljs. Är bilarna lika växlade? Har någon av er kollat vad som kommer ur avgasröret under färd, mörkgrå avgaser = för mycket bränsle.


Hasse

Bilen kördes utan KCR-boxen med samma förbrukning. Min förhoppning, eftersom kompisen kör MED, var att jag skulle få ner min förbrukning till snarlika nivåer som han. Därför införskaffades en KCR-box men tyvärr gjorde det varken till eller från på bränsleförbrukningen.

Bytte idag olja + filter och det var ingen vacker syn. Svart som synden och sot i oljan. Japp, jag hällde i helsyntetolja ACEA B4.

Ja, bilarna är lika växlade. Kompisens modell är identisk och varken han eller jag har bytt växellåda/drev eller liknande. Men för säkerhet skull skall vi göra en jämförelse!

När jag kör min syns inga avgaser alls. När jag står still på tomgång en stund och sedan varvar upp (pulserande) så kommer lite svart/grå rök. Röken avtar dock efter ett par gånger och som sagt var när jag kör syns inget!

Mvh!
// Niklas
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Bränsleförbrukning!

Har du lyft upp och kollat att inte bromsen ligger på på något hjul? Jag har helt nyligen varit på besiktningen och fick backning för bromsen låg på på vänster bak. Ena kolven i hjulcylindern satt fast, på 2006:a som gått drygt 4000 mil ! Det hade jag ingen aaaning om! Men när jag tänker efter så har jag tyckt att den drar mer bränsle än den gjorde från början.
// Göte J

Bilen registreringsbesiktigades OCH besiktigades för en vecka sedan. Då kollade vi så att ingen broms låg åt. De snurrade väldigt lätt och fint! God tanke annars!

Mvh!
// Niklas
 

Ronny o Ulla-Britt

HBK Medlem
Inlägg
242
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
4709
Medlemskap
2024
Sv: Bränsleförbrukning!

jag tror att din kompis driver med dig
hej föresten!
har själv en burstner t604 2,8jtd om jag kör j-gt snällt så kommer jag ner till strax över litern med box
hadebra ronny:confused:
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Bränsleförbrukning!

Skulle också titta på växlingen. Många byter kuggarna i lådan nästan lika ofta som kamremmen.. Kolla med din kompis hur många varv vid en viss fart, är det lika, så attackera IC, förmodligen skitigt eller något blockerar kylluften, extraljus?
Lufttrycket i däcken gör en hel del, kanske 10% ?

Utväxlingen är jag 99,9% säker är samma, men som sagt var vi får jämföra för att vara helt 100!

Skall kolla IC och kyl i morgon! Tack för tipset!

Ingen av bilarna har extraljus och ringtrycket på min var 5,5 bar vilket stämmer med tillverkarens rekommendationer.

Mvh!
// Niklas
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Bränsleförbrukning!

En enkel sak är ju att ni byter "KCRboxar" med varann och det kanske är så att din är programerad på ett annat sätt eller kör med annan inställning på "trimpotentiometern", för ni har väl det på era boxar med ?

Ni har samma däckstorlek ?

Om ni samkör en sträcka och ni nollat trippmätaren , står trippmätarna på samma miltal vid "mål" ?
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Bränsleförbrukning!

Vår förra bil fiat 2003 3,4 tons chassie halvintregerad 2,8 jtd, drog mellan 1,18- 1,4 lit. per mil. Kcr boxen minskade förbrukningen med 5%. Jag kom aldrig i närheten 1,0 lit. milen. Den bilen rullade 11000 mil på sju år i vår ägo.
Hälsn. Krister.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Bränsleförbrukning!

Vår förra bil fiat 2003 3,4 tons chassie halvintregerad 2,8 jtd, drog mellan 1,18- 1,4 lit. per mil. Kcr boxen minskade förbrukningen med 5%. Jag kom aldrig i närheten 1,0 lit. milen. Den bilen rullade 11000 mil på sju år i vår ägo.
Hälsn. Krister.

Ja det kanske är så att min kompis haft tur och att min har mer normal förbrukning!

Jag har ingen anledning att misstänka att han ljuger och han har dessutom haft sin bil i snart 5 år och har rätt bra koll (för körjournal på all körning). Jag kan ändå tycka att med väldigt lika körning borde man ligga närmare varandra än +/- 30% på förbrukningen.

Vi har aldrig kört ihop men skall göra så inom någon vecka eller två när vi skall ställa in bilarna för vinterförvaring. Det är en körsträcka på åtminstånde 15mil. Då går det att göra en mer exakt jämförelse även om körsträckan inte är jättelång!

Mvh!
// Niklas
 

Sten-Åke o Maisy

HBK Medlem
Inlägg
628
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
1130
Medlemskap
2024
Sv: Bränsleförbrukning!

Hej går ni efter färddatorn eller räknar ni ut bränsleförbrukningen själva.
Min färddator säger att bränsleförbrukningen är 1,1l/mil,men räknar jag själv så blir det 1,3l/mil.
/sten-åke
 

JanneW

HBK Medlem
Inlägg
439
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1335
Medlemskap
2025
Sv: Bränsleförbrukning!

ja det tror jag säkert.... tänkte bara att en "box" ibland verkar "lura" färddatorn till att räkna fel men då är det inte det då som ger felvisningen.
 
Toppen