• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bränsleförbrukning.

F

F.d. 326

Guest
Sv: Bränsleförbrukning.

Hej!!gjorde ett inlägg idag om någon drevat om 5.an på en Fiat 1,9TD med gott resultat vad gäller bränsle förbrukningen.
Mätte upp min förbrukning över 91 mil idag å fick det till 1,6 per mil.............i å för sig med mycke motvind tidvis på västkusten,men det är för mycket. Har du haft nån tanke på å dreva om 5.an.........????Tips mottages gärna

Mvh
Amigo62
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Bränsleförbrukning.

Europaturen via Kroatien resulterade i en förbrukning på 1,08l mätt vid pump över 400 mil. Helt ok för en alkovbil:). Så länge man inte går över 120 så stannar förbrukningen där. Vid 130-135km skenar förbrukningen till 1,4-1,5l/mil så 100-110 är perfekt marchfart för 2-liters Forden.

100hk + optimeringsbox från Chiptuning fra BOXPOWER
 

Kenneth&Birgitta

HBK Medlem
Inlägg
247
Kommun
Boden
HBK-Nr
676
Medlemskap
2025
Sv: Bränsleförbrukning.

Det talas mycket om chipping och trimboxar.
Bränsleförbrukning kan ev minska med 5-10% och enl en del ingen skillnad.

Det tycks vara stora variationer på priser för dem, se bara på denna, CarTuning4U - Dieseltuning vom Profi - Tuningboxen - OBD Tuning från 99 euro.
Någon som har erfarenhet av den?

Verkar vara ungf samma ökning av prestanda enl resp sites info, eller...?

Sugen men tveksam om det bär sig på bränslenotan
 
F

F.d. 9319

Guest
Sv: Bränsleförbrukning.

Svar på frågan om olika disel har olika energiinnehåll, Ja!
Det samma gäller bensin.

Disel är ju inget grundämne uten en blandning av en jädrans massa ämnen, främst kolväten. Den skall hålla sig inom vissa parametrar för att vara en specifik disel (finns olika men du köper bara disel utan att veta vilken sort du får). Ibland kommer den utanför dom specifikationerna ( det är faktiskt rätt ofta ) då får dom blanda om den med lite andra vätskor och till slut får dom en som håller sig inanför specifikationen. Nu är det inte så att en försäljningsfirma har bättre än en konkurent. Utan det hänger på just den körningen i raffet och just den blandningen i cisternen (ute på raffet altså). Sedan kan Q8 macken ha från samma leverans som Jet macken. Du har med andra ord ingen möjlighet att välja. Däremot kan det vara lite mer drag i kärran efter en tankning, än från en annan tankning, i samma mack.
 
F

F.d. 24290

Guest
Sv: Bränsleförbrukning.

Åke!
Vi har en CI årsmodell 2001 med lika motor som du, dvs Fiat 1,9l 90hk. hälsar Hasse

Hej vi bytte igår in vår CI 2002 som var en jättefin bil, samma motor som i Er och jag håller med den är för svag!

Den går dock att chippa utan problem. Jag fick en offert från BRS tror jag de heter. 6000:- Jag vet dock inte om det skulle påverkat bensinförbrukningen så jättemycket. Men det hade kanske gjort att den inte gick ner i 70 i uppförsbackar.

Vår drog dock inte mer än ca 1,1 om vi körde lugnt ca 90-95. körde man över 110 vilket knappt gick så drog den 2 liter nästan.
 
Inlägg
716
Kommun
Danmark
HBK-Nr
788
Medlemskap
2024
Sv: Bränsleförbrukning.

er der nogen der har en alkovbil der er af nyere model rundt ,6 m
der kan fortælle mig hvad bränsleforbrukningen er ( den vi har set på er 2009 model , Ford 140 HK )
tror mere på HBK medlemmer end forsälgeren:yes:¨
hilsen Marianne
 
Senast ändrad:
F

F.d. 4104

Guest
Sv: Bränsleförbrukning.

Är ägare till en Mc Louis Lagan 211 alkovbil, årsmodell 2008, 6,40 m lång.
Bilen är utrustad med en Fiat 2,3 l multijet 130 hk.
Min erfarenhet är att vid körning i Sverige har jag en förbrukning mellan 1,1 - 1,4 l/mil beroende på körsätt och yttre förhållande (motvind etc). På motorväg har jag en marschfart på ca 100 km/h (över denna hastighet stiger förbrukningen markant).
Vid körning utomlands får jag en förbrukning som ligger ca 0,1-0,2 l/mil lägre än i Sverige.
Har fått information om att förbrukningen kan minska när bilen väl är riktigt inkörd (har rullat ca 900 mil), vet ej om detta är riktigt?

Men vad har väl ett par dl för betydelse när man älskar att åka husbil!!!

Om man vill spara bränsle så sänk hastigheten, resan och nöjet varar ju lite längre då......

Mvh Jerry
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Bränsleförbrukning.

Vår forrige husbil trengte 3000 mil før den var innkjørt, forbruket gikk da ned med 0,2 l/mil. Drivverket var en Ducato 2,8 TDI 1999 modell. Forbruket med orginalt 5.gir var 1,2 - byttet til kort 5. og forbruket sank til 1,1 på Flair 6700 - 7m lang 3.10 høy og 2.34 bred og 4500 kg normalvekt ved hastigheter under 100. Mens den var ny var 1,4 det normale forbruket - litt høyere hastigheter og forbruket kunne lett komme opp mot 2 l/mil.
 

ellerto

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Gotland
HBK-Nr
3031
Medlemskap
2024
Sv: Bränsleförbrukning.

Har en Hobby 690 vikt 3890 kg. 2,8 liter med KCR box.
När vi åkte till Italien 2008 så var förbrukningen 0,90 l. hastigheten oftast 90 km.
Hemresan med högre hastighet kring 110 var förbrukningen 1.0 liter
Hemma på Gotland så blir förbrukningen 1,1 liter.
Så hastigheten kostar pengar.
 

Gert8

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Haninge
HBK-Nr
8
Medlemskap
2024
Sv: Bränsleförbrukning.

På svensk diesel så tar vår bil 1,65/mil fart 94kmt enl navigatorn.
Europadieseln ger bättre ork och en förbrukning som ligger 1,5 dl. lägre.
Men bilen är ju hög och tung men klarar överlast utan problem.
Gert
 
Toppen