• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bränsleförbrukning.

F

F.d. 18541

Guest
Min lilla alkovbil är 5 meter lång,har 90 hkr. turbodiesel.
Den drar ca. 1,2 - 1,4 liter / mil.
Jag kör bara i Sverige och oftast med lägre fart än
den tillåtna. Är detta normalt ?
Vi är 2 personer med lätt packning.
Tacksam för synpunkter !
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Bränsleförbrukning.

Hej Åke!
Vi har en turbodiesel cirkus 100 kusar och ligger i cirka 70 - 90 och den drar 0,85l /mil. Vet inte om detta är onormalt men kan bara säga att om man har BLYfot så kan den naturligtvis "dricka" mer. / Kurt.
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Bränsleförbrukning.

Hej.

Jag är ingen expert i detta ämne men har konstaterat att min bil också drar mycket.

Det låter mycket med upp till 1,4L/mil om Du kör försiktigt. Jag har också en alkovbil och det känns som om det blir en virvel i tanken om jag kör fortare än ca 90 km/h. Min husbil dricker som din bil men jag kör mycket på 90 och 110 vägar och kör sällan under dessa hastigheter. (Ej medvetet över gällande hastighetsskyltning). Gläder mig åt alkoven när jag stannar även om den kräver lite extra diesel.

Nyare bilar är förmodligen bränslesnålare än de som är några år gamla. Tekniken går framåt.

Hälsningar
Knausen
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Bränsleförbrukning.

Hejsan Åke,

Jag tycker personligen att det låter väldigt mycket. Jag har 7.5m lång, 3.5t (vi ligger alltid på gränsen) med en 2.8 liters Mercedes Benz common rail motor på 170hk, halvintegrerad. Körstil lungt kring 95km/time så mycket som möjligt på farthållare. Bränsle förbrukning 0.98 liter milen.
 
Senast redigerad av en moderator:

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Sv: Bränsleförbrukning.

Våran lilla bil,5,20 m turbudiesel 2,5, drog minst 1,2l/m. Men med vår nya körstil försöker vi att åka "gratis" så långt det går. Dvs alla nedförsbackar sker med frigång,växeln i neutralläget,och på detta sett tillsammans med en framfart på 80-90 samt bort med takboxen och mindre vätska ombord, så ligger förbrukningen ej över litern.Och med det kan vi leva.

mvh
Werner

ps
alternativet är att byta upp sig till en nyare bil, men handen på hjärtat, lönar det sig?
Knappast. Inte från en 95;a som våran ,till en 07;a.
Och så framtiden, den som antagligen står skriven i vätgasens tecken.
ds
 
Senast ändrad:
F

F.d. 11411

Guest
Sv: Bränsleförbrukning.

Vi åker turbodiesel,146 hk 4500 kg 0,8-max 0,9/mil och då har jag skoter med på kärra.
vi ligger endast i 80-85 km

Eklöf
 

kejo20

HBK Medlem
Inlägg
1.208
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024
Sv: Bränsleförbrukning.

Jag har så kallad blyfot men min förbrukning ligger stadigt på 1 liter milen, när jag körde långsträck nu på semestern var jag nere på 0,93.
Fantastiskt tycker jag.
Ha det fint alla.
MVH KEJO 20
 
F

F.d. 50034

Guest
Sv: Bränsleförbrukning.

Min halvintergrete med 128 hk og automatkasse ligger også like under literen. Hadde nesten ventet at det hadde vært høyere med tanke på automatkassa.
 
F

F.d. 15332

Guest
Sv: Bränsleförbrukning.

Jag har en jtd 2,8 04 som efter omprogrammering fick 158 hk istället för 128 hk
då sjönk det 1.2 till 1,05 plus den drar bättre på femmans växel,kan verkligen rekommendera det.Kostnad 6900:-
 

StJeP

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
590
Medlemskap
2024
Sv: Bränsleförbrukning.

Hej, vi har en adriatic690 (halvint) drygt 7,30lång med en 2,3l jtd på 130hk, vid första tanken låg den på knappt 1,3 , när vi nu tankade för 3 gången var den nere på 1,09 o jag brukar ligga på runt 100 på motorväg
 
F

F.d. 24284

Guest
Sv: Bränsleförbrukning.

Det låter mycket Åke.
Hade tidigare en alkovbil, en Burstner 570 med samma motor som din. Under min resa till Marocko, Spanien o portugal under 7 månader och ständigt överlast, så drog den 1,02 i snitt för hela resan.
 

Tortor

FD HBK Medlem
Inlägg
96
Kommun
Ale
HBK-Nr
1029
Medlemskap
2023
Sv: Bränsleförbrukning.

Hej Åke

Detta med bränsleförbrukning är en intressant sak. Särskilt när bilen är ny vill man jämföra med andra motsvarande bilar. Att ha koll på förbrukningen är väl nästan enda sättet att få visshet om att motorn fungerar som den ska. på ett enkelt och förhoppningsvis säkert sätt.

På min bil finns en färddator som kan ange "medelförbrukning". Nu har jag bara kört strax över 100 mil men medelförbrukningen är enligt färddator runt 7liter per 10 mil. Eftersom bilen är ny har jag hållit mellan 80 till 90.

Kan man lita på färddatorn? Även om jag lägger på en 10% i felvisning av vägsträckan så verkar det väl lite?

Någon som vet?

Bilen har dieselvärmare och därför kan jag inte mäta förbrukningen på vanligt sätt genom att se hur mycket man tankat mellan tankställena.

Ytterligare en fråga: Har olika dieselmärken olika energiinnehåll?

MVH Tore
 

Kenneth&Birgitta

HBK Medlem
Inlägg
247
Kommun
Boden
HBK-Nr
676
Medlemskap
2025
Sv: Bränsleförbrukning.

Jag har en jtd 2,8 04 som efter omprogrammering fick 158 hk istället för 128 hk
då sjönk det 1.2 till 1,05 plus den drar bättre på femmans växel,kan verkligen rekommendera det.Kostnad 6900:-

Omprogrammering? Hur (effektbox?)och var?
Vill gärna få ned förbr från 1,25l
 
F

F.d. 15332

Guest
Sv: Bränsleförbrukning.

Sök på chip tuning på nätet det finns både boxar typ kcr, dieselkraft, jag har gjort en omprogrammering av den befintliga databoxen hos kennys bilservice i trelleborg.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Bränsleförbrukning.

Jag körde min på 0,96 på autobahn och låg då i ca 100 km/h , min är en citroén C25 td 1990 med alkov så det är ju lite vindfång .


Vad har du för lufttryck i däcken ??? Jag har 5 i fram och 5 i bak .
 
Senast ändrad:

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Bränsleförbrukning.

Hejsvejs.
Vi kör en Bavaria I71á, 7,1m /Fiat JTD 2,3 /3.8T.
Monterat "optimireingsbox" från Dieselkaraft.
Drar prick 1,0L. +7% = 1,07L. (7km fel hastighet vid 100Km)
Körstil= Blyfot! /Drar ofta släp, + ~1200Kg, har aldrig passerat 1,3L

Tips:
Byt luft filter.
Kolla däcktryck enl. tillverkare rek. + några hekto.
Tanka fullt, ha benkoll på körd stäcka, tanka fullt igen.
Gör detta i några 100mil och räkna sedan ut snitt förbrukningen.
Titta inte på ev. färd dator!;)

Med förhoppning om att ni slipper ev. verkstads besök!
Ps. En "optimeringsbox" (chiptrim) rekommenderas.
Min helt en personliga uppfattning! Ds.:)

Mvh. Magnus
:music-icon:
 

California

HBK Medlem
Inlägg
297
Kommun
Gotland
HBK-Nr
1215
Medlemskap
2024
Sv: Bränsleförbrukning.

Hymer 544 BC helintegrerad 2005:a, 2,8 jtd (jag tror den är på 128 hk), aldrig över 90 knyck, aldrig över 0,95 l/m, oftast kring 0,93. Senaste tankningarna 0,91 efter lilla servicen med alla filterbyten.
Helt OK tycker,
 

Benny & Marie

HBK Medlem
Inlägg
228
Kommun
Finspång
HBK-Nr
871
Medlemskap
2024
Sv: Bränsleförbrukning.

vi har en alkov fiat duckato concorde med disel motor på 2,5 L 75 hk ingen turbo & den tar 1,1 - 1,2 vid hastigeterna 70 - 80 km har tängt att konvertera till turbo så småningom
 
Senast ändrad:

Maria & Hasse

HBK Medlem
Inlägg
177
Kommun
Sandviken
HBK-Nr
904
Medlemskap
2024
Sv: Bränsleförbrukning.

Åke!
Vi har en CI årsmodell 2001 med lika motor som du, dvs Fiat 1,9l 90hk. Utseende och storlek verkar väldigt lika din, alltså alkov mm.
Om jag kör försiktigt så drar den 1,3 l/mil. På motorväg, om jag försöker hålla 100-110 km/h så drar den över 1,5 l/mil.
Denna motor fanns tydligen under bara en kort tid. Var troligen en dålig kombination vad gäller styrka och vikt. Pratade här om dagen med en kille från Borlänge som har en 2,8 l motor i en 2001. Den drar under 0,9.
Inte kan vi sätta in en KCR-box heller. Motorn är för "icke elektronisk" för detta.
Skall åka förbi en Bosch verkstad och fråga efter semestern men det är nog som det är -vi får nog tyvärr leva med 1,3 l/mil är jag rädd.

Är det någon annan som vet något vettigt om detta?!
Är det fler Fiat 1,9l ägare som har samma erfarenhet?!

Har kollat på ny bil (ifall vi vinner på Triss). Fiat kom med nya motorer 2007, en 2,3l och en 3,0l, båda 4-cylinders. Den senare med kamaxelkjedja isf rem. Men om det vore en bensinare så vore 4 cyl på 3 liter oeffektivt, 0,5 l/cyl lär vara bäst. Kanske gäller samma för diesel.

Hör av er ni som kör 1,9l eller ni som vet mer om dieslar hälsar Hasse
 
Toppen