• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bränsleförbrukning !

Ja, i Danmark är det 80 för fordon över 3,5 ton, fast vissa fordon som husbilar över 3,5 ton kan skaffa nån tillåtelse att köra fortare och ska ha en 80-skylt på bakdelen då. Var där i Augusti och jag med min 3,7 ton bil var nog den enda som höll 80, praktiskt taget alla körde fortare oavsett storlek och såg bara en med skylten, så till slut la jag mig i samma hastighet lastbilar och liknande, inga problem alls.

I botten på denna tråd ligger väl också kostnadsaspekten på dieseln. Jag gick förra sommaren in på länken ovan, Förmåner-medlemsförmåner -Drivmedel. Skrev på ett avtal med ÅFA och tankar med detta kort diesel med 1,11 kr rabatt på PREEMSÅIFA måndagspris. (gäller endast Sverige) Det ger mig ca en hundralapp över per tankning. Dessutom betalar jag på faktura månaden efter jag tankat. Många glada hundralappar har det blivit

Ja, i Danmark är det 80 för fordon över 3,5 ton, fast vissa fordon som husbilar över 3,5 ton kan skaffa nån tillåtelse att köra fortare och ska ha en 80-skylt på bakdelen då. Var där i Augusti och jag med min 3,7 ton bil var nog den enda som höll 80, praktiskt taget alla körde fortare oavsett storlek och såg bara en med skylten, så till slut la jag mig i samma hastighet lastbilar och liknande, inga problem alls.

Bra gjort o tur att det inte var några problem alls! Du gjorde nämligen alldeles rätt..man MÅSTE följa trafikrytmen...
Nåja, lite skämt..inte riktat till dig alls!
Ps...jag förmodar att alla höll 130 ? För det finns också en ny " regel" som säger att man/alla alltid måste hålla " skyltad" hastighet.
Ps 2 sen är det så bra att dessa nya regler behöver inte den underbemannade polisen hålla efter. Det sköter framförallt lastbilar..som lägger sig typ typ typ 2-3 meter bakom och trycker på.. igår var det en gul buss.. Skånetrafiken som tryckte på och gjorde en idiotomkörning lite norr om Brösarp... att det var heldragna linjer stoppar så klart inte en buss...

Det är ju ganska fascinerande detta med hur folk hakar upp sig på bränsleförbrukningen på en husbil. Var och en som skaffar husbil torde vara medveten om att den drar mer bränsle än en personbil. Ifall bränsleförbrukningen är så viktig faktor kanske en ska avstå från att skaffa en husbil. En kostnadsbesparing ifall husbilen drar 1.1L/mil vs. 1.3L/mil blir max 3200kr/år (1000mil) ifall dieseln kostar 16kr/L. Det är så mycket annat kring husbilslivet som kostar som kanske är viktigare att fundera över ur besparingsskäl..

Om du vill köra fortare än 80 med husbil över 3,5 ton i Danmark så kan du skaffa en Tempo100 skylt via besiktning hos danskt besiktningsorgan.
Tommy

Jag gjorde samma sak, när vi körde i Danmark för ett par månader sedan. Jag gillar inte dessa ideliga omkörningar av lastbilar med släp, som det annars kommer att bli.

Jag gjorde samma sak, när vi körde i Danmark för ett par månader sedan. Jag gillar inte dessa ideliga omkörningar av lastbilar med släp, som det annars kommer att bli.
Konstiga svängningar på tråden! Vi började med att skriva om bränsleförbruk ingen och hamnade i Danmark med fartbegränsningar för husbilar. Fick ni inspiration av herr Trump kanske? Om inte, håll er till temat, tack

Konstiga svängningar på tråden! Vi började med att skriva om bränsleförbrukningen och hamnade i Danmark med fartbegränsningar för husbilar. Fick ni inspiration av herr Trump kanske? Om inte, håll er till temat, tack

Bra gjort o tur att det inte var några problem alls! Du gjorde nämligen alldeles rätt..man MÅSTE följa trafikrytmen...
Nåja, lite skämt..inte riktat till dig alls!
Ps...jag förmodar att alla höll 130 ? För det finns också en ny " regel" som säger att man/alla alltid måste hålla " skyltad" hastighet.
Ps 2 sen är det så bra att dessa nya regler behöver inte den underbemannade polisen hålla efter. Det sköter framförallt lastbilar..som lägger sig typ typ typ 2-3 meter bakom och trycker på.. igår var det en gul buss.. Skånetrafiken som tryckte på och gjorde en idiotomkörning lite norr om Brösarp... att det var heldragna linjer stoppar så klart inte en buss...
Långt utanför tråden jo har man varit utomlands i vissa länder så sker det mycket olyckor med bussar åkte själv i turkiet kändes inte tryggt, har en känsla av att de olyckorna som sällan hände förr med lasbilar och bussar är ett nutida importerat problem sen skriver jag inget mer om den saken förrän efter nästa val.

Långt utanför tråden jo har man varit utomlands i vissa länder så sker det mycket olyckor med bussar åkte själv i turkiet kändes inte tryggt, har en känsla av att de olyckorna som sällan hände förr med lasbilar och bussar är ett nutida importerat problem sen skriver jag inget mer om den saken förrän efter nästa val.
Bra beslut

Tillbaka
Toppen