• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bränsleförbrukning !

GöranP

HBK Medlem
Kommun
Nacka
HBK-Nr
1460
Medlemskap
2025
Hej! Nån som vet hur mycket husb. c:a3 ton med Fiat 116kw bör dra/bränsle ungefär Manuell vl? Å normal körning c:90-100 km/tim 6-vxl låda plan mark vad tror/vet ni Tacksam för svar //GP

oj! det där är nästan omöjligt att gissa. Det varierar väldig mycket på vilken sorts husbil det är (alkov, integrerad mm) och kör stilen.
Jag kan bara säga att husbilar drar mycket. Haft 2 och ingen av dem har varit bränslesnål, så räkna med att det drar dubbel så mycket som din nuvarande bil, så är det för min egen del. Att säga en siffra är också svårt, men om jag ska säga något så drar min bil 6,5 l/100km (enligt bilens display) och min husbil 13 - 14 beroende på hur jag kör. (ibland visar den tom 25 om det är uppförsbacke) Har försökt att räkna detta själv men blir olika resultat varje gång. Har alkov som gör att vindmotstånd är högre. Sedan vikt och bränsle också påverkar.

Det jag vet är att det som står på Fiats hemsida stämmer kanske inte alls. Där står för dagens model tex :
Diesel, 2.2 120 hk Manuell, 6 växlad 10.8 11.6 l/100km

Det här svarar kanske inte direkt din fråga men kan ge dig åtminstone en ledtråd.

Det beror på en massa saker som inlägget skriver ovan . Men vi har en husbil med samma motor som du har och vi har som oftast en
snittförbrukning som ligger mellan 0,85-0,90. oftast håller vi hastighet på runt 90 km lite över och lite under beroende på övrig trafik.
Jag har givetvis jämfört förbrukning på displayen och även räknat ut. Har alltid fått i mer bränsle vid tankning än jag har kört mil. Jag använder också en tillsats som heter RED LINE RL-2 Diesel ignition improver och upplever att motorn går renare. Men om det på verkar förbrukningen vet jag ej.

Hej - undrar - Vad har du för årsmodell på bilen/motorn?
Det är Fiat multijet 130hästars motor från 2014 som har till dags datum gått 13500 mil. servar den själv med oljebyte och filter varje år och även byter jag bränslefilter och luftfilter. Bilen är en halvintergrerad utan överhäng som är 7 meter lång

Fiat 2.3 multijet har nog en förbrukning på c:a 0,9 - 1,1 vid normal körning med 6,5 - 7,5 m fordonslängd vilket jag tycker är hyfsat för sånt stort fordon, min är halvintegrerad 7,4 m och brukar snitta 1,0 - 1,1 och jag försöker följa trafikrytmen om jag måste, så ingen snålgas oftast.

Det beror på en massa saker som inlägget skriver ovan . Men vi har en husbil med samma motor som du har och vi har som oftast en
snittförbrukning som ligger mellan 0,85-0,90. oftast håller vi hastighet på runt 90 km lite över och lite under beroende på övrig trafik.
Jag har givetvis jämfört förbrukning på displayen och även räknat ut. Har alltid fått i mer bränsle vid tankning än jag har kört mil. Jag använder också en tillsats som heter RED LINE RL-2 Diesel ignition improver och upplever att motorn går renare. Men om det på verkar förbrukningen vet jag ej.
Nu hängde jag inte riktigt med...
"Har alltid fått i mer bränsle vid tankning än jag har kört mil"
Betyder inte det en förbrukning på över litern, eller har jag missuppfattat nå't ?
// Janne

3,5 ton 6m plåtis automat extra hög 2019 med all terrain däck. Kör alltid långsamt (80-90 km/h). Det blir ett snitt på 1 liter/mil räknat över några hundra mil. Skulle jag köra 110 skulle det bli betydligt mer!

Nu hängde jag inte riktigt med...
"Har alltid fått i mer bränsle vid tankning än jag har kört mil"
Betyder inte det en förbrukning på över litern, eller har jag missuppfattat nå't ?
// Janne
Ja det blev nog lite inverterat , själv brukar få lite mer mil på mätaren än vad jag tankar. Gammal förgasarmotor 75hk men trots högtak 270 hög så går den snålt.

Tillbaka
Toppen