• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bränsleförbrukning/rullmotstånd

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025
Utdrag hämtat ur Metro Teknik, 4-10 juni 2008 (som jag tycker är intressant);
"Rullmotstånd (enl sidan 2),
# Uppstår då gummit böjs i kontakt med marken och värmeutveckling sker
# Lufttryck, material, vikt och temperatur är faktorer som avgör motståndets storlek
# Står för 20% av bilens energiförbrukning
# Jämför med luftmotstånd, de är lika stora vid 70 km/t
Rullmotstånden beror också i mycket hög grad på hur vi pumpar däcken, med ”rekommenderat”
tryck tjänar man ganska mycket i bränsleförbrukning!

Rullmotstånden varierar i dag och om samtliga svenska bilister i stället skulle använda marknadens
mest effektiva däck finns stora vinster att göra. En uppskattning är att bränsleförbrukningen skulle
minska med 5%!

Drar vägbullret mer drivmedel (enl sidan 4),
# Vi har mätt upp skillnader på upp till 50% högre rullmotstånd mellan de tystaste och bullrigaste
vägarna i sverige
# Den vanligaste motorvägsbeläggningen ger 25% högre rullmotstånd än den som ger lägst
# Eftersom rullmotståndet bidrar till 20% av bränsleförbrukningen så ger en normalbullrig motorväg
5% högre och den bullrigaste svenska vägen 10% högre bränsleförbrukning jämfört med en väg
med den mest lättrullade beläggningen."

Allt ovan enligt Ulf Strandberg som är forskningsledare på Satens väg- och Transportforskningsinstitut!
/ Bengt

Tillbaka
Toppen