• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bränsleförbrukning/rullmotstånd

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Utdrag hämtat ur Metro Teknik, 4-10 juni 2008 (som jag tycker är intressant);
"Rullmotstånd (enl sidan 2),
# Uppstår då gummit böjs i kontakt med marken och värmeutveckling sker
# Lufttryck, material, vikt och temperatur är faktorer som avgör motståndets storlek
# Står för 20% av bilens energiförbrukning
# Jämför med luftmotstånd, de är lika stora vid 70 km/t
Rullmotstånden beror också i mycket hög grad på hur vi pumpar däcken, med ”rekommenderat”
tryck tjänar man ganska mycket i bränsleförbrukning!

Rullmotstånden varierar i dag och om samtliga svenska bilister i stället skulle använda marknadens
mest effektiva däck finns stora vinster att göra. En uppskattning är att bränsleförbrukningen skulle
minska med 5%!

Drar vägbullret mer drivmedel (enl sidan 4),
# Vi har mätt upp skillnader på upp till 50% högre rullmotstånd mellan de tystaste och bullrigaste
vägarna i sverige
# Den vanligaste motorvägsbeläggningen ger 25% högre rullmotstånd än den som ger lägst
# Eftersom rullmotståndet bidrar till 20% av bränsleförbrukningen så ger en normalbullrig motorväg
5% högre och den bullrigaste svenska vägen 10% högre bränsleförbrukning jämfört med en väg
med den mest lättrullade beläggningen."

Allt ovan enligt Ulf Strandberg som är forskningsledare på Satens väg- och Transportforskningsinstitut!
/ Bengt
 
Toppen