• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bränsleförbrukning halvintegrerade

F

F.d. 2025

Guest
Skulle vara trevligt om ni specade bil och motor och skriver ner vad förbrukningen ligger på ungefär vid färd i ca 80-100km/h.

F

F.d. 418

Guest
Sv: Bränsleförbrukning halvintegrerade

Kabe Travel Master, 2,8 JTD, 147 hkr: Ganska precis en liter per mil i snitt; ner mot 0,95 vid 80 km/h. Värt att tänka på vid mätning av detta är att bilen står rakt vid tankning. Om den lutar åt vänster, kan det bildas en luftficka på höger sida av tanken och denna luftficka kan rymma upp till mellan fem och tio liter. Det tipset fick vi av Bossing från Linköping i samband med årsmötet i Kabe Husbilsklubb nyligen. Den tekniska information vi fick av Bossing och en representant från Al-Ko Kober i Göteborg var både intressant och värdefull. Hälsn/AndersW

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 10757

Guest

Hej Dennis,
När vi köpte vår LMC halvint. -01 2,8 fiat ducato sa försäljaren att bilen kommer att dra ungefär lika fort som du kör. 100 km/h 1,0 l 110 km/h 1,1 80 km/h 0,80 osv. Det stämde ganska bra.
Hälsningar Roger och Ing-Marie

F

F.d. 1883

Guest

Tack Anders W, det förklarar en del underligheter man upptäckt under resans gång!
Ibland när man tankat fullt upp (och då menar jag FULLT!)
så har ändå inte mätaren gått hela vägen till fullt men ibland lyckas man med det!
Har förstått att det beror på luft och andra omständigheter men inte att det kunde göra så stor skillnad som uppemot 10 liter!
Alltså så skulle man i princip kunna tanka fullt, men inte fullt! och köra en bit och sedan tanka ca. 10 liter till på grund av att luften ställer till det!
Det påverkar ju snittförbrukningen också när man räknar lite och TROR att det är fullt efter en tankning!

F

F.d. 418

Guest

Om marken lutar åt vänster där man ska tanka, kan man ju möjligen köra upp vänsterhjulen på de gula nivåklossarna bara för att vara på den säkra sidan och kunna tanka optimalt. Hälsn/AndersW

Delfin

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
104
Medlemskap
2025

Hej!

Vi åker en Renault 3,0 dCi på 138 hk. I fjol körde vi 1700 mil med en snitt förbrukning på 0,97 l / mil. Dessa mil kördes både både på Tyska autobahn som Norska fjäll vägar. Den törstigast delen var naturligtvis i Tyskland tänker då på området kring Kaasel där vi förbrukade 1,04 medan den lägsta förbrukningen var i Norge, mycket motorbromsa då blir det billigt 0,86 l / mil. Vår bil är en delintergrerad Bürstner.
Ha en bra semester, vi får vänta tills v.32 de måste gå. Ha.ha... tyckte det lät roligt.
Hälsningar från Bill och Ann-Britt

Senast ändrad:

Maja & Stefan

HBK Medlem
Kommun
Partille
HBK-Nr
20896
Medlemskap
2025

Hej Dennis!
Vi har kört till Spanien och skall så småningom tillbaka till Sverige. Jag för lite statestik nu under vår semestertrip. Jag har en Ranault dci 120 på 115 hk men numera chippad med
kcr box upp till 130 hk. Så jag kommer med mera info inom 2 veckor , som vi har kvar av semestern(snyft). Jag tänkte att skruva upp kcr:n lite till på hemvägen och kolla om det blir någon skillnad mot nervägen! Resultat kommer.
mvh Stiffe:wink:

Senast ändrad:

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Har nu varit och tankat (7.99). Hade kört 57mil mestadels motorväg.
KCR-box

Snittförbrukning 1,08 liter/mil

Thomas och Lena

FD HBK Medlem
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
489
Medlemskap
2023

Vår förra bil, en halvintegrerad Rapido -04 med Fiat 2,8 128 hk, drog ganska
precis 1,0 l/mil.
Jag tror det är en normal förbrukning om man följer personbilsfarterna, 70, 90 110.

hälsningar Thomas

F

F.d. 2025

Guest

Någon som har en 2.3 liters motor får gärna skriva lite och finns det någon som har en 2007;a med de senaste motorerna så är det ju välkommet med lite information.

FredrikL

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
361
Medlemskap
2025

Hej!
Jag har en 2,3 jtd Fiat Ducato -05 som är chippad till nånstans 135 hk och det viktigaste, "vridet" som ligger runt 340 nm. Förbrukning stadskörning m ac, ca 1,2. Landsväg runt 100 km/h ca 1,0 l milen. Obs, alkov, vilket borde höja förbrukningen nån deciliter eller så.

Ta´t lugnt på vägarna och ha det bra
Fredrik

F

F.d. 50065

Guest

Hej,
våran Renault dci 120 med Knaus SunTi 605 ligger på 0,87-0,9/milen. Ytterst nöjd med bilen, pigg, snabb, bra vrid och snål! Utan nåt chip...

Ha de gott i husbilen
Johan

F

F.d. 1883

Guest

Jag har en 2,3 -03 uttagen -05 med 110 hk! En Lmc med alkov, alltså över tre meter hög vilket ju naturligtvis påverkar förbrukninmgen mer än en halvintegrerad.
Den har snittat mellan 1,10-1,15 men det behövs inte så mycket motvind eller backar eller ett glatt humör för att det ska stiga lite till! Men som sagt runt 1,15L/milen såligger jag nog nära sanningen.
Ev. skulle jag vilja dreva upp femman, men chips vill jag inte ha....måste ju tänka på figuren!

Ingemar Eriksson

FD HBK Medlem
Kommun
Askersund
HBK-Nr
234
Medlemskap
2022

Under vår resa till Kroatien nu i våras på nästan 800 mil noterade vi bränsleinköpen och det blev en förbrukning på knappt 0.9 l/mil med vår Hobby 600 med 2.0 l Fordmotor på 125 hk.

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2026

Vår Riviera 2,8 JTD 03a. halvint. har en snittförbrukning på minst 1,2 lit. mil. Jag har aldrig varit i närheten 1lit. per mil ens nere i sydligare länder med lite fetare dieselblandning. Jag tankar Preems diesel och upplever kvaliten som ojämn ibland. Kanske inbillning????
:mad: Hälsning Krister.

P.S.
;) Fyra dar till semester!;)

O

Oskar-543

Guest

Har en Frankia 650 I sd 2,8 idTD 00
Har en snitförbrukning på 1,2 til 1,3 lit. mil
når vi köre til Spanien på Vinteren Motorvej
ca 100 kmh

Erik

F

F.d. 58555

Guest

Jag har drevat om femans växel

Men endast kört 40 mil med ny dreven
Om jag anat så stor positiv efekt, hade jag gjort det mycket tidigare :yes:

Vilken efekt det har på bränsleförbrukningen, är för tidigt att utala sig om

Karnske någon med erfarenhet kan delge sin kunskap om detta

Julle

F

F.d. 418

Guest

Omdrevningens effekt på dieselåtgången är marginell men på körupplevelsen är den fantastisk! Hälsn/AndersW

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 2549

Guest

Jag ger i vanlig ordning Anders W helt rätt. Jag kör omdrevat och såväl jag som multiverktyget har aldrig varit så överens om något som efter denna lyckade operation.
Hälsningar farbror Claes.

F

F.d. 1883

Guest

Efter att ha läst om dessa personer som drevat om sin femte växlel så blir jag lite nyfiken och vill gärna höra hur mycket ni drevat upp eran sista växel,för det är väll så ni ni gjort?
Man upptäcker ju omgående att det är lite jobbigt att köra mellan 60-80 med bilen då man blivit tillsagd att inte lägga i femman före 70-75 km.
Så när man ligger och kör på ett ställe med vacker omgivning så är det svårt att hitta en bra växel.
Vore intressant att höra om hur mycket ni ökat varvet och kostnaden på detta.
Om detta sedan påverkar förbrukningen vore väll en bonus men det är i mitt fall körbarheten som är intressantast.

Toppen