• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bränsleceller - hur funkar dom?

F

F.d. 2621

Guest
I tidigare inlägg har jag förstått / anat följande om bränsleceller som alternativ till elverk, solceller, parallellkopplade bodelsbatterier och effektivare generatorer på bilen:

de är effektivare - tystare - dyrare - farligare p g a den högre risken med bränslet etanol.

Det låter intressant, men jag skulle vilja veta mera och höra faktiska erfarenheter om hur de fungerar och arbetar.

Är de en lös och fristående enhet som ett elverk? Hur ansluts de?
Står de på marken utanför bilen eller ska / kan de installeras i bilen?
Kan de / ska de t ex köras igång ett par timmar på morgonen för att ladda upp förbrukad batterikapacitet under föregående kväll och natt?
Hur ska / behöver de underhållas och ev godkännas eller certifieras?
Vad har en bränslecell av typ EFOY 1600 för kapacitet?
 

röris

HBK Medlem
Inlägg
403
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2024
Sv: Bränsleceller - hur funkar dom?

Nu får ni snart ge upp!!! Är det någon som har läst vad denna tråd har för rubrik "bränsleceller-hur funkar dom?" och ni håller på och tjatar om priser det vet alla nu att dom är dyra.Men handen på hjärtat skulle inte ni alla som pratar om hur dyra de är inte innerst inne vilja ha ett tänk er själv att vara oberoende av strömförbukning och slippa föra ojud med ett elverk. Stå på dej AndersB jag tror ialla fall som du att bränslecell är rätt väg.
 
Senast ändrad:
Toppen