• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bränslecell?

F

F.d. 6289

Guest
Någon som använder sig utav en bränslecell?

Bränsleceller

efoy bränsleceller. Tydligen så ska 10 liter metanol räcka i 4 veckor. Låter väldigt bra.

Sv: Bränslecell?

En Efoy bør gå i minst en time, den bruker 15 til 30 min på å komme opp i full produksjon.
Prøver du å slå den av like etter start så går den inn i en "shutdown procedure" som fullfører oppstarten før den stenges av, dette for å hindre uttørking og skade i cellen.

Angående livslengde og kapitalpris, selv kjøpte jeg min i Efoy 1600 i 2007 - den har nå jobbet i knapt 1500 timer av de 5000 timene som er beregnet levetid, selv om flere har fått mer enn dette ut av sine. Vår strategi for bruk er å la den stå på automatikk når vi er parkert i flere døgn, men at vi slår den helt av når vi legger oss. En kan jo håpe på sol neste dag :) - med tung bruk av laptopper og TV starter den i løpet av kvelden en gang og får gå 2 til 4 timer før sengedags.

Det som gjør at de har spesifisert 5000 timer levetid er platina belegget inne i selve cellen som kan slites ut (samme type belegg som i en katalysator i en bensindrevet bil).

Har sett at LPG baserte brenselsceller har en oppstart på 2 til 24 timer avhengig av konstruksjon - Truma er av de raskeste og kaldeste - endast 200 til 300 grader. Høyeffekt celler fra LPG jobbermed 800 til 1000 grader. Til sammeligning Efoy jobber ved 80 grade.

Tillbaka
Toppen