Snuten2022
HBK Medlem
Är det någon som vet något om bränsleceller och då Foy. Vad behöver man ha till en husbil. Jag har ett 200ah Litumbatteri. S-G
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Det var ambitiöst att köra ACn på batteriet.Tack för svaren. Jag har ett elverk samt solpanel. Jag investerar då istället på flera solpaneler. Jag har även en Inverterare monterad i husbilen. Problemet är att när jag kör för länge på AC-anläggningen så tar batteriet fort slut. S-G
Hej, du menar att det funkar bra med Efoy. Blir det inte dyrt med bränslet? Är det inte bra att köra AC:n på batteriet. Hur mycket watt bör man ha på sina solcellspaneler?S-G.Jag har en EFOY 150 som back-up mot ett 150Ah LiFePo-batteri. Jag ser ett behov bara då en ligger ute och fricampar på vintern mer än 3 dygn. Solcellerna ger inte mycket då. På sommaren har den gått igång efter ca 6 dygn. Så klart beroende av hur mycket solen lyser...
Det funkar hur bra som helst med Efoy men det blir jäkligt dyrt. Inget fel att köra AC på batteri om man har kapacitet för det men det tar ju en hel del som du har märkt. Solceller ska du ha så mycket som får plats och så många watt du kan få om du avser att fricampa mycket, kör du ACn också så är det ju bara att räkna vad den tar och vad du kan få in i batterierna.Hej, du menar att det funkar bra med Efoy. Blir det inte dyrt med bränslet? Är det inte bra att köra AC:n på batteriet. Hur mycket watt bör man ha på sina solcellspaneler?S-G.
Tack för ditt svar.S-GDet funkar hur bra som helst med Efoy men det blir jäkligt dyrt. Inget fel att köra AC på batteri om man har kapacitet för det men det tar ju en hel del som du har märkt. Solceller ska du ha så mycket som får plats och så många watt du kan få om du avser att fricampa mycket, kör du ACn också så är det ju bara att räkna vad den tar och vad du kan få in i batterierna.
Jag har 160W solpaneler. Bränslet till EFOY'n hamnar i marginalen när en tittar på vad allt annat runt husbilsägandet och körande kostar. En 10L dunk räcker två år för vår del. Jag förstår inte riktigt vad du menar med att köra AC'n på batteriet....Hej, du menar att det funkar bra med Efoy. Blir det inte dyrt med bränslet? Är det inte bra att köra AC:n på batteriet. Hur mycket watt bör man ha på sina solcellspaneler?S-G.
Ja mig veterligt så finns det väl ingen 12V AC för bodelen så jag förutsätter att bodels AC körs via inverter och 230V. Det tar ju lite effekt men med en bra batteribank så funkar det ju att kyla ner inför natten. Dometic tar väl ca 1000W när den går i kylläge och då räcker ju inte 160W solceller om man vill ha det svalt vid fricamping.Jag har 160W solpaneler. Bränslet till EFOY'n hamnar i marginalen när en tittar på vad allt annat runt husbilsägandet och körande kostar. En 10L dunk räcker två år för vår del. Jag förstår inte riktigt vad du menar med att köra AC'n på batteriet....
Ja så är det, jag har ju drygt 600 Ah och 125W solcell men som sagt det funkar ju att kyla ner inför kvällen och bra att ha om man har djur om det blir alldeles för varmt. Sedan så går ju inte AC för fullt hela tiden och klarar man sig med 24-25 grader så räcker det ju betydligt längre. Avfuktad luft som är 25 grader känns ju betydligt friskare och svalare än fullfuktig i samma temperatur.Erfarenheten visar att det inte är möjligt att hela tiden kyla ner ens en välisolerad husbil med enbart solpaneler.
Ju större tak för paneler = större husbil och desto mer effekt för kylning går det åt.
När solen ger som mest el, är det också som varmast.
Om laddning kan tillåtas var igång fler timmar än ACn så funkar det med stora litium bankar.
Vi talar om runt 7-8 hundra Ah i de fall jag läst om.
Vi har ingen AC och saknar det inte heller. Vi hade det i Kaben men den användes aldrig. Det skulle aldrig falla mig in att köra en AC-anläggning via Inverter och batteri. 160W solcellsbank räcker gott och väl på sommaren för vår fricamping.Ja mig veterligt så finns det väl ingen 12V AC för bodelen så jag förutsätter att bodels AC körs via inverter och 230V. Det tar ju lite effekt men med en bra batteribank så funkar det ju att kyla ner inför natten. Dometic tar väl ca 1000W när den går i kylläge och då räcker ju inte 160W solceller om man vill ha det svalt vid fricamping.