• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bränslecell

Snuten2022

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Mark
HBK-Nr
34495
Medlemskap
2024
Är det någon som vet något om bränsleceller och då Foy. Vad behöver man ha till en husbil. Jag har ett 200ah Litumbatteri. S-G
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.227
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Tilläggas ska ju att ibland sätter BMS en gräns för hur mycket du kan ladda, ofta hälften av vilken effekt du kan ta ut ur batteriet. Har du en 5Amp laddare så ger den ju 120Ah om den går hela dygnet men det blir ju en dyr bränslekostnad.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.861
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Nu vet jag inte varför du har ett behov av en Efoy, Litiumbatteriet behöver ingen underhållsladdning,
står husbilen längre tid med förbrukare på så är det nog bättre/billigare att ladda på annat sätt, t.ex starta motorn vid behov om det funkar i övrigt.

Jag har sett att de som bytt till Litiumbatteri och har haft en Efoy installerad, har efter batteribytet demonterat sin Efoy.
Efoy är både kostsam i inköp och framförallt i drift, dyrt bränsle.
Personligen skulle jag istället lägga dessa pengar på mer solpaneler och ev. kanske ett litet 230V-elverk.

För övrigt vet jag inte vilken Efoy som är lämpligast, har nog ingen betydelse, annat än effekten de kan ge.
 

Snuten2022

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Mark
HBK-Nr
34495
Medlemskap
2024
Tack för svaren. Jag har ett elverk samt solpanel. Jag investerar då istället på flera solpaneler. Jag har även en Inverterare monterad i husbilen. Problemet är att när jag kör för länge på AC-anläggningen så tar batteriet fort slut. S-G
 

NotaBene

HBK Medlem
Inlägg
345
Kommun
Sala
HBK-Nr
33242
Medlemskap
2024
Tack för svaren. Jag har ett elverk samt solpanel. Jag investerar då istället på flera solpaneler. Jag har även en Inverterare monterad i husbilen. Problemet är att när jag kör för länge på AC-anläggningen så tar batteriet fort slut. S-G
Det var ambitiöst att köra ACn på batteriet.
 

Snuten2022

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Mark
HBK-Nr
34495
Medlemskap
2024
Jag har en EFOY 150 som back-up mot ett 150Ah LiFePo-batteri. Jag ser ett behov bara då en ligger ute och fricampar på vintern mer än 3 dygn. Solcellerna ger inte mycket då. På sommaren har den gått igång efter ca 6 dygn. Så klart beroende av hur mycket solen lyser...
Hej, du menar att det funkar bra med Efoy. Blir det inte dyrt med bränslet? Är det inte bra att köra AC:n på batteriet. Hur mycket watt bör man ha på sina solcellspaneler?S-G.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.227
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Hej, du menar att det funkar bra med Efoy. Blir det inte dyrt med bränslet? Är det inte bra att köra AC:n på batteriet. Hur mycket watt bör man ha på sina solcellspaneler?S-G.
Det funkar hur bra som helst med Efoy men det blir jäkligt dyrt. Inget fel att köra AC på batteri om man har kapacitet för det men det tar ju en hel del som du har märkt. Solceller ska du ha så mycket som får plats och så många watt du kan få om du avser att fricampa mycket, kör du ACn också så är det ju bara att räkna vad den tar och vad du kan få in i batterierna.
 

Snuten2022

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Mark
HBK-Nr
34495
Medlemskap
2024
Det funkar hur bra som helst med Efoy men det blir jäkligt dyrt. Inget fel att köra AC på batteri om man har kapacitet för det men det tar ju en hel del som du har märkt. Solceller ska du ha så mycket som får plats och så många watt du kan få om du avser att fricampa mycket, kör du ACn också så är det ju bara att räkna vad den tar och vad du kan få in i batterierna.
Tack för ditt svar.S-G
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Det är betydligt billigare att köra ac på elverket.
Att köra det på batteriet är bara lämpligt någon timme.
Jag har drygt 200ah litiumbatteri och kör ac strax före sänggåendet.
Med tanke på bränslecellernas låga strömgenerering så får den, i princip, gå dygnet runt för att ladda upp det du drar ur vid flera timmars drift.
Och det blir mycket kostsamt...
Skulle istället satsa pengarna på mer batteri (du kan köra ac längre tid) och fler solpaneler (för snabbare laddning).
Dock ger ju även solpaneler "dålig" laddning så för att fylla upp ett tomt 200Ah batteri så behöver du nog minst 500W solpanel och sol i bra vinkel 5-6h...
 

NotaBene

HBK Medlem
Inlägg
345
Kommun
Sala
HBK-Nr
33242
Medlemskap
2024
Det behövs också ett ganska rejält elverk för att driva runt ACn. Så jag skulle nog satsa på att installera en Maxxfan eller liknande istället. Nu vet jag inte användningsfallet för Snuten2022, om det är att fricampa på sommaren i Spanien eller några få varma dagar i Sverige.
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
666
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Hej, du menar att det funkar bra med Efoy. Blir det inte dyrt med bränslet? Är det inte bra att köra AC:n på batteriet. Hur mycket watt bör man ha på sina solcellspaneler?S-G.
Jag har 160W solpaneler. Bränslet till EFOY'n hamnar i marginalen när en tittar på vad allt annat runt husbilsägandet och körande kostar. En 10L dunk räcker två år för vår del. Jag förstår inte riktigt vad du menar med att köra AC'n på batteriet....
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.227
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Jag har 160W solpaneler. Bränslet till EFOY'n hamnar i marginalen när en tittar på vad allt annat runt husbilsägandet och körande kostar. En 10L dunk räcker två år för vår del. Jag förstår inte riktigt vad du menar med att köra AC'n på batteriet....
Ja mig veterligt så finns det väl ingen 12V AC för bodelen så jag förutsätter att bodels AC körs via inverter och 230V. Det tar ju lite effekt men med en bra batteribank så funkar det ju att kyla ner inför natten. Dometic tar väl ca 1000W när den går i kylläge och då räcker ju inte 160W solceller om man vill ha det svalt vid fricamping.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.227
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Om vi räknar helt utan förluster och utan decimaler, så ger en 160W solcell ca 12 A vid optimala förhållanden till en Lithiumbank som har 13V driftspänning, 1000W motsvarar ca 76A vilket gör att du behöver ca 6,5 st 160W solceller för att driva ACn Detta under perfekta ljusförhållanden. Räknar vi sedan in omvandlingsförluster i inverter osv så blir det ju lite mera.

Edit: Finns det 12V AC så blir ju effektförlusterna mindre men de finns ju ändå genom motstånd i kablar osv men det ger i vilket ett litet hum om vilket effektbehov som finns att ta hänsyn till. Att tillföra 76Amp med Efoy blir dyrt, det behövs nog mer än en. Sedan så säger jag inte att det är fel att köra AC via batteri om man har en rejäl batteribank men man måste räkna på vilket effektbehov man har som jag redan skrev i mitt 1a inlägg i tråden.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Erfarenheten visar att det inte är möjligt att hela tiden kyla ner ens en välisolerad husbil med enbart solpaneler.
Ju större tak för paneler = större husbil och desto mer effekt för kylning går det åt.
När solen ger som mest el, är det också som varmast.

Om laddning kan tillåtas var igång fler timmar än ACn så funkar det med stora litium bankar.
Vi talar om runt 7-8 hundra Ah i de fall jag läst om.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.227
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Erfarenheten visar att det inte är möjligt att hela tiden kyla ner ens en välisolerad husbil med enbart solpaneler.
Ju större tak för paneler = större husbil och desto mer effekt för kylning går det åt.
När solen ger som mest el, är det också som varmast.

Om laddning kan tillåtas var igång fler timmar än ACn så funkar det med stora litium bankar.
Vi talar om runt 7-8 hundra Ah i de fall jag läst om.
Ja så är det, jag har ju drygt 600 Ah och 125W solcell men som sagt det funkar ju att kyla ner inför kvällen och bra att ha om man har djur om det blir alldeles för varmt. Sedan så går ju inte AC för fullt hela tiden och klarar man sig med 24-25 grader så räcker det ju betydligt längre. Avfuktad luft som är 25 grader känns ju betydligt friskare och svalare än fullfuktig i samma temperatur.
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
666
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Ja mig veterligt så finns det väl ingen 12V AC för bodelen så jag förutsätter att bodels AC körs via inverter och 230V. Det tar ju lite effekt men med en bra batteribank så funkar det ju att kyla ner inför natten. Dometic tar väl ca 1000W när den går i kylläge och då räcker ju inte 160W solceller om man vill ha det svalt vid fricamping.
Vi har ingen AC och saknar det inte heller. Vi hade det i Kaben men den användes aldrig. Det skulle aldrig falla mig in att köra en AC-anläggning via Inverter och batteri. 160W solcellsbank räcker gott och väl på sommaren för vår fricamping.
 
Toppen