• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

bränslebrist i uppförsbackar

F

F.d. 9894

Guest
Chassiefabrikat: Citroën
Chassiemodell: Swift Kon Tiki
Chassietyp: Standard
Motortyp: 78 hk bensinare
Årsmodell Chassie: 1989 o Tidigare
Husbilsfabrikat: Swift
Husbilsmodell: kon-tiki
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 1989 o Tidigare
Ämnesområde: Motor
Hej!
Vi har en Citroen C 25 bensinare som hostar och skjuter i uppförsbackar, troligen bränslebrist i förgasaren. Vi fick tips om att det kunde vara vatten i bensinen så vi ha använt både K-sprit och E85, utan resultat. Vi har även tömt tanken och satt dit ett bränslefilter framför förgasaren men inget hjälper. Bilen går hyftas bra vid full tank men när det blir halv tank sätter den igång och hostar, ibland även på plan mark.
Det är lite nervöst vid längre resor, t ex i Normandie, med högra broar och backar.
Tycker vi har gjort allt men den är fortfarande tjurig.
Har någon av er varit ute för samma sak och hur har ni i så fall fixat det?

Rolf o Anita

Sture & Solveig

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
1629
Medlemskap
2025
Hej på er.
Troligen har bensinpumpen böjjat att dra tjuvluft så länge du har full tank så klarar den att pumpa men när det fodras mer kraft för att suga fram bränsle så klarar den inte det
så byt pump
MVH STURE

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025
Förmodligen har du två bränslepumpar, en huvudpump och en liten i tanken.
Om den i tanken pajar så orkar inte huvudpumpen att suga upp bränsle när nivån i tanken blir låg.
//W

Per-Åke

HBK Medlem
Kommun
Skövde
HBK-Nr
4819
Medlemskap
2025
Vi fick tips om att det kunde vara vatten i bensinen så vi ha använt både K-sprit och E85, utan resultat.

Helt onödigt att tillsätta karburatorsprit idag till en bensinbil. All bensin 95 innehåller 5% sprit, och det blir mycket mer på en tank än ½-litersflaska med K-sprit.

Per-Åke

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, det finns inte så många fel att välja på i en besinare. Pumpen behöver överprestera lite hela tiden för det är cirkulerande bensinflöde i bilen.
Eftersom det funkar med full tank så får motorn för lite bränsle när pumpen måste lyfta bensinen från låg nivå. Det skulle kunna vara att röret inne i tanken läcker i uppkant så den suger tjuvluft när bensinnivån sjunker, det kan också bero på att ena backventilen i bensinpumpen inte orkar hålla emot när nivån i tanken blir låg och vill dra tillbaka bensinen eller att rörelsen i pumpen har minskat av slitage.
Det finns ytterligare en grej som kan bråka och det är en T-koppling som sitter innan förgasaren. Bensinen kommer från pumpen, och går in i T-kopplingen, den ena slangen går till förgasaren och den andra är en returledning till tanken, i den utgången i T-kopplingen så skall det bara vara ett litet hål för bensinen som skall passera tillbaka till tanken. Det händer att hålet spricker upp och blir för stort för kopplingen är gjord av plast, och då går för mycket bensin tillbaka till tanken så flödet till förgasaren kan sina när motorn behöver mycket bränsle.

Om bensinpumpen inte har blivit bytt mot en från eftermarknaden så går den att plocka sönder och kolla upp för den är skruvad ihop och renoverbar (om man får tag i delar).
Om du tar bort pumpen så håll koll på en kolv som sitter innanför pumpen, för den har en tendens att glida ut och bör inte hamna i grus eller slå i backen.

Det du kan testa med för att se om det blir bättre, är att klämma ihop slangen som går ut från T-kopplingen och tillbaka till tanken så det tillbakaflödet stoppas. Då går all bensin som pumpen kan prestera till förgasaren och det brukar många gånger räcka.
Men det är ingen lösning, bara till för att testa.

Såååå...efter ev. test med klämd slang.
Kolla det lilla hålet i T-kopplingen.
Byt till en ny pump eller renoveringssats. Det är lite tjurigt att hitta pumpar i Sverige men om du går till en Autoexperten-butik och säger åt dem att leta efter en bensinpump till Peugeot J5 bensin så skall de hitta en.
Du kan också sätta dit en elektriskt bensinpump, men då får du skippa T-kopplingen och returledningen helt för annars så får elpumpen jobba för mycket. Trycket till förgasaren skall vara 0,25bar.
Om du har otur och det är sugledningen i tanken som tar in luft så blir det nog tyvärr lite mer jobb, men jag skulle satsa på de andra sakerna först.

Lycka till. M.v.h. JANKRO.

F

F.d. 29954

Guest
I Vissa pumpar - speciellt förhistoriska - finns en grovsil vid ventilklaffarna som ibland blir igensatt, alltså den pumpen som sitter vid motor, kan det vara något...

zammyx

HBK Medlem
Kommun
Åland
HBK-Nr
4098
Medlemskap
2025
Ett alternativ är att montera elektrisk bränslepump ca: 200-300sek på Biltema.
Observera då att det är skillnad på tryck- och sugpump, sugpumpar lite
dyrare förståss, men enklare att montera :)

mvh/Sune

F

F.d. 1742

Guest
Jag fick ungefär samma problem med att motorn hackade till någon eller några gånger i uppförsbackarna, detta tog jag inte så allvarligt.
Vi har en Pilot med Renault motor av -85 års modell.
I söndags så fick jag stora problem, först körde vi 60-70 km och stannade, då gick bilen helt perfekt. När vi sedan startade för att köra vidare efter några timmar så gick bilen någon km och stannade men gick att rulla i gång på växel. Så höll den på den fungerade någon eller några km mellan varje stopp.
Det var inga problem att få igång den igen, vi kom hem men jag var lite rädd att bli stående utefter vägen.
Väl hemma så tog jag bort bensinpumpen för att kolla om det var täppt där men inget problem i den delen.
Tog bort förgasaren och kollade upp den, inte där heller gick det att hitta något lustigt.
Bytte div. bensinslangar och vaccumslangar bara för att säkerställa lite.
Sist så tog jag bort anslutningen i tanken och där var nog själva problemet, det sitter ett litet filter i änden på bensinröret som är tätt i botten och om detta filter av tex. vibrationer eller nåt annat flyttas uppåt på röret så täpper botten på filtret till röret. Lösningen på problemet är att snedsåga röret i änden.
Jag tror att detta är orsaken till att bilen hugger när den behöver mer bensin och inte kan få det.
Puh, det blev ett långt inlägg.
Christer

Toppen