• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bränsle

F

F.d. 12430

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: ALKO AMC
Motortyp: 2,5td
Årsmodell Chassie: 1995
Husbilsfabrikat: LMC
Husbilsmodell: 6800
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 1995
Ämnesområde: Motor
Det kommer ju upp en del om bränslen här ibland så varför inte spä på med en länk i ämmnet. Där finns dessutom en del annat läsvärt. http://oica.net/category/auto-and-fuels/fuel-quality/

Medaljens baksida när det gäller svavelinnehållet i dieselbränslet, är ju att det är RAPSOLJA i vår miljödiesel, vilket kan göra det surt för husbilsägare som ställer sina fordon i "karrantän" över vintern... det kan medföra att rapsoljan i förening med kondensvatten och en jordbakterie (finns i luften)
bildar ALGER i tanken, vilket kan ge motorskador. Köp en flaska av algmedel å tillsätt i tanken innan Ni åker för att ställa undan fordonet så det hinner komma ända fram till spridarna. Medlet är dyrt men en liten flaska räcker till 1000, liter.

Hej!
Undrar om detta gäller mest i södra Sverige? Här uppe i Norrland har jag svårt att tänka mig att alger kan växa till då vi har mestadels flera minusgrader eller har jag fel?:rolleyes:
Tacksam för svar om detta
MVH
Lysmasken

Svar: problemet är kanske mindre i Norrland, om tllgången på VINTERDIESEL är större, det är ju inblandningen av RME (rapsoljan) som är boven i dramat, så om man kan tanka bara vinterdiesel före avställningen, så minimeras risken...... men ta inget för givet

Problemet med bakterier (ikke alger) har man også med helt ordinær diesel, selv om problemet er større med innblanding av biobrendsler. I og med at disse lever i skiktet (ytan?) mellom vann og diesel, er detn beste måten å forhindre dette på å sørge for å ha så lite vann som mulig. Kjør gjerne i kondensfjerner på de 2 siste tankningene før vinteren og sørg for helt full tank så vil ikke dette være noe problem.

Tillbaka
Toppen