• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Brännare till gasolspis

F

F.d. 52979

Guest
:rolleyes:
Har en gasolspis Cramer Ek 2000 Ce 1368. Problemet är: dålig låga på vä. brännare.
Torxskruvarna är sönderdragna i skallen,tips om var man kan få tag i dessa små skruvar.
Hur göra rent i brännaren? Gasolnål, brännarnål och var får man tag i dylika?
HBK hälsning Leif
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Brännare till gasolspis

Hvi jeg husker rett så er den vanligste feilen for den spisen overkoking. Det er et luftinntak under brenneren - prøv å skrape ut det som sitter mellom brenneren og stålplaten.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Brännare till gasolspis

Var nettopp ute i bilen til naboen, skruene som holder sammen Cramer brennerene trenger en Torx nr. 6 - det er ikke en sekskant. Renset brenneren på det ene blusset for han nå i dag. Skruen er forøvrig en ca. 1 cm lang tynn plateskrue, har ikke målt tykkelsen.
 

Hjulnissarna

HBK Medlem
Inlägg
390
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
1025
Medlemskap
2024
Sv: Brännare till gasolspis

De små skruvarna vill gärna efter en kort tid "rosta fast" pga fuktighet och värme. Ett tips som jag fick av en tekniskt kunnig vän var att när bilen är ny skall man skruva ut dessa små insexskruvar och lägga på lite kopparpasta på gängan och sätet så går brännarlocket att demontera senare. Gör man inte detta så går skruvarna av och man nåste borra upp och gänga i nya skruvar...
/Boo
 
Toppen