• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

BOXER I EUROPA

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: BOXER I EUROPA

Hej Lasse! (LaBri)

Du behöver inte vara orolig. Jag resonerar precis som du och har aldrig haft någon TV i husbilen och lär inte skaffa någon heller. Jag var lite nyfiken på det här med Boxer, bara. Jag nöjer mig med datorn; den kan vara kul att ha med sig på resorna, åtminstone i Sverigelandet. Utomlands kan det vara svårt ibland att hitta Hotspots, men där brukar det finnas gott om Internet-caféer.

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53078

Guest
Sv: BOXER I EUROPA

Det kan nog stämma. Vilken sorts lastbil har du för att transportera en sån parabol, sen måste man nog tänka på att det blir bredlast och att man måste ha med sig en följebil :twitcy:

Inte ens om du lanar Antennen iTanumshede pa 30m sa kan du se svensk TV i sodra Europa, men med en antenn pa 60Cm kan du se SVT World (Eurobird9) en bit ner i Afrika casablanca 120Cm sedan tar signalen snart slut soderut. Jag har tittarkort for sodra Spanien eller contakta Connova 0141 203900
Jag har provat med en antenn pa 4.8m och det finns ingenting 0dB for andra Svenska kanaler.
Sedan pa ditt kontrakt sa star det att du INTE far ta med dig tittarkortet utomlands
Det har med upphovsratten att gora, det var inte lange sedan SVT fick bota for att ha sant en SF film pa SVT Europa.



juan
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: BOXER I EUROPA

Om man bor i en lägenhet i ett hyreshus, så brukar det finnas en centralantenn med tillhörande utrustning för att ta in digitalsignal. Inne i lägenheten ser man inget av detta, utan där finns bara en kontakt i väggen.
Calle


Nej dar har du fel i aven i centralantenner behover du en digitalbox, endast Hotel, sjukhus och instutitioner har tillstand att convertera signalen till analog, darfor da forlorar man en massa information under text sprak E.t.c och aven motagning av kodade kanaler. Om du har massa kanaler sa har du med all sakerhet en TV med inbyggd digitalmotagare TDT so du inte ser , eller tar emot med satellit antenn
 
F

F.d. 12848

Guest
Sv: BOXER I EUROPA

Gränsen för att se svenska 1,2 och 4 är gränsen mellan Frankrike och Spanien med en Oyster 80cm parabol
 
B

Boxer

Guest
Sv: BOXER I EUROPA

Ja du Jappe både du och jag har varsin Boxer men man behöver tydligen en TV också.
Verkar besvärligt jag har dessutom inte hittat något antennuttag på min Boxer.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: BOXER I EUROPA

sirius4-bss-nordic.jpg
Ja du Jappe både du och jag har varsin Boxer men man behöver tydligen en TV också.
Verkar besvärligt jag har dessutom inte hittat något antennuttag på min Boxer.

Du hittar nog inget antennutag pa boxen moderna boxar har inte det, kvaliten ar for lag istallet anvander man scartkabel eller HDMI ut till TVn

Har syns rackvidden med antenndiameter galler aven Oyster
 
F

F.d. 12848

Guest
Sv: BOXER I EUROPA

Den 20 mars stod jag med husbilen på gränsen på hemväg från spanien fick jag in de Svenska kanalerna
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: BOXER I EUROPA

Ja att se TV4, barnkanalen, Discovery, nyheter mm.mm går att ta emot som du säger i norra Spanien, men dom kanalerna ar inte för utlandsbruk. Om du åker ned med din husbil och är borta så har du bild i max 30 dagar. Ditt tittarkort får en uppdatering varje månad, den uppdateringen kommer på kanaler som inte går att se söder om Tyskland. det ar gjort sa med vilje för man får inte se dessa kanaler utanför Norden.
Det talas om att 4e generationens satellitmotagare skall ha inbyggd GPS for att kunna styra TV tittandet med B.l.a lokal reklam och da racker det att du aker till Danmark sa slacks alla kodade kanaler.
Ok ett Exempel: Du betalar dyra pengar for att ha ensamratten att sända en film i färjelanda, då får ingen annan sanda samma film ifran grannbyn över färjelanda.
Man har försökt att ändra på detta att istället ta betalt per tittare, men eftersom kundregistren inte är en offentlig handlin så går det ej. Så länge upphovsrätten går pa geografiska onråden så har vi detta problemet. Däremot SVT World betalar för rättigheterna i hela Europa. Det är därför som allt utländsk och SF plockas bort. SF Svensk Film B.l.a Lilla Fridolf, Asa-Nisse, Nils Poppe mm är privatägt och far inte sändas (synd)
 

A.Borg

HBK Medlem
Inlägg
1.306
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2024
Sv: BOXER I EUROPA

Hej!
Vad behöver jag för kort för att se svenska ickebetalkanaler och fri kanaler i Europa?
Anders.:confused:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: BOXER I EUROPA

Litt utenfor Sveriges grenser er det ikke mulig å ta inn bakkesendt TV, så en Boxer boks hjelper ikke for dette. Derimot kan du se de lokale digitale sendingene i nesten hele Europa med en vanlig Boxer, har du en Boxer HD så kan du også se TV i Norge.

Skal du se de vanlige svenkse sendingene et lite stykke nedover i Europa så må du ha en parabolmotaker og kort fra Canal Digital. Er det en HD mottaker så fungerer det nå for nesten hele Europa, den vanlige holder ned til BeNeLux.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.877
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: BOXER I EUROPA

Nej dar har du fel i aven i centralantenner behover du en digitalbox, endast Hotel, sjukhus och instutitioner har tillstand att convertera signalen till analog, darfor da forlorar man en massa information under text sprak E.t.c och aven motagning av kodade kanaler. Om du har massa kanaler sa har du med all sakerhet en TV med inbyggd digitalmotagare TDT so du inte ser , eller tar emot med satellit antenn

Njae.., tror inte du har rätt. Min svärmor bor i lägenhet, får in en massa kanaler via antennuttaget och hennes burk har definitivt inte digitalbox! Dessutom är bilden sådär gammaldags halvkass..., som om signalen var konverterad till analog!
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: BOXER I EUROPA

Har hon halvkass bild så är det en halvkass instalatör och därav resultatet. Det kan vara så att hon ser på satellitsända program. Nu har ni hennes julklappsproblem löst Digibox.
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: BOXER I EUROPA

Vi körde hem en mindre något äldre analog tjock-TV till vår dotter igår. Hon bor i en lägenhet där anslutning till Com Hems digitala utbud ingår i hyran. När vi anslöt den via den vanliga antennsladden så fick vi bara in några få troligen marksända kanaler. Tyvärr så hade vi glömt intruktionsboken där hemma.
Efter att ha studerat uttaget på väggen så drog jag slutsatsen att det krävdes en digitalbox. Antennutgången som var märkt med Com Hems symbol krävde en koaxialkabel av samma typ som vi har hemma hos oss för parabolantennen.
När vi kom hem så letade vi rätt på instruktionsboken för fjärrkontrollen och TVn. De svenska sidorna scannade vi in på datorn och skickade över via ett mail. Det visade sig att det gick att ställa in TVn för satelitmottagning med fjärrkontrollen. Lyckan var total idag på morgonen när barnbarnen på nytt kunde se sina vanliga kanaler på TVn. Det visade sig alltså till slut att det behövdes ingen digitalbox. Den gamla analoga TVn funkar alldeles utmärkt utan digitalbox och kan ta emot massvis av kanaler med bra bild och ljud.
V-backen :wink:
 
Senast ändrad:
F

F.d. 28371

Guest
Sv: BOXER I EUROPA

Grunnen til at du ikke fikk inn noen TV signaler i Norge var sannsynligvis at du hadde en digitalbox med MPEG-2 systemet. Norge bruker det nyere systemet MPEC-4. Dette systemet kan også ta MPEG-2 systemet. De land som i dag bruker MPEG-2 systemet kommer til å gå over til MPEG-4 systemet om ikke så lenge. I Norge får man inn alle NRK sine kanaler uten noe kort når man har en MPEG-4 digitalbox.
 
Toppen