• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bovärmen krånglar

Corallen

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Växjö
HBK-Nr
32311
Medlemskap
2024
Vår gasolvärmare (Truma 4E kombi 6E) i bodelen är behaglig när den fungerar. Senaste säsongen har den börjat krångla…ibland. Den startar som den ska, efter en liten stund drar den igång med högre fart och precis då stannar den och röd lampa tänds. Vi kan köra den på lägsta effekt men en kylig natt stannar den när den behöver gå ”igång”. Vi har öppnat och fått fram en felkod. klll kllk. Hur kan vi gå vidare?
 
Senast ändrad:

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
481
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Underspänning från bodelsbatteriet kan göra att den löser ut och stannar, särsklit då fläkten går fort och drar mer ström.
Dålig gastillförsel kan göra att lågan slocknar.

själv hade jag tätt i magnetventilen för hög effekt, och när den försökte elda med hög effekt kom det ingen, eller väldigt lite gas, stannade med röd lampa.
Lösningen var att plocka ut brännaren med de två magnetventilerna och blåsa dessa.
Sen har det gått felfritt i 8 år.

Modell och ålder, på bil och värmesystem, etc kan underlätta svar.

Roy
 

Corallen

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Växjö
HBK-Nr
32311
Medlemskap
2024
Underspänning från bodelsbatteriet kan göra att den löser ut och stannar, särsklit då fläkten går fort och drar mer ström.
Dålig gastillförsel kan göra att lågan slocknar.

själv hade jag tätt i magnetventilen för hög effekt, och när den försökte elda med hög effekt kom det ingen, eller väldigt lite gas, stannade med röd lampa.
Lösningen var att plocka ut brännaren med de två magnetventilerna och blåsa dessa.
Sen har det gått felfritt i 8 år.

Modell och ålder, på bil och värmesystem, etc kan underlätta svar.

Roy
Tack för snabbt svar och tips för framtida frågestunder:)
 

Mossberg

HBK Medlem
Inlägg
417
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
28748
Medlemskap
2024
Det låter även som att tempgivaren kan vara defekt. Det går att testa igenom att bygla den kretsen, då skall pannan gå med full effekt kontinuerligt då den tror att det är svinkallt.

Detta är ett inte ovanligt fel.

//P-O
 

Corallen

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Växjö
HBK-Nr
32311
Medlemskap
2024
Det låter även som att tempgivaren kan vara defekt. Det går att testa igenom att bygla den kretsen, då skall pannan gå med full effekt kontinuerligt då den tror att det är svinkallt.

Detta är ett inte ovanligt fel.

//P-O
Tack för denna info. Vi har bett verkstaden kolla igenom värmaren nu. Hoppas de hittar felet. //willemo
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.816
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Det kan också bero på att regulatorn på gasflaskan har för låg kapacitet. Truma Combi 6E drar mellan 160 och 460 g/h. Det brukar stå på regulatorn vilken kapacitet denna har.


Är på gång att byta slang och regulator. Jag har en Truma 6.

Har du någon aning om vad som är bättre när det gäller dessa 2 i nedanstående tråd

Samma tekniska specifikationer på bar och flöde.


Tomas
 

Tommy N

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
25990
Medlemskap
2027
Är på gång att byta slang och regulator. Jag har en Truma 6.

Har du någon aning om vad som är bättre när det gäller dessa 2 i nedanstående tråd

Samma tekniska specifikationer på bar och flöde.


Tomas
Varför inte fundera på Truma duocontrol med inbyggd crashsensor istället?
Tommy
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
481
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Bytte man fläkten som ger brännaren förbränningsluft, eller den större fläkten som blåser in varmluft í bodelen?
Den senare är lik den fläkt som finns i bilar för värmen.
Oftast glidlagrad, och med tiden torkar smörjan i lagren, och den går tungt drar mycket ström.

I en annan tråd gav jag rådet att försöka komma åt och lägga en oljedroppe på axeln i fläkten.
Ofta lätt i motorn baksida, men klurigare den del av axeln som kommer ut vid fläktpropellern,
En sådan oljedroppe kan förlänga lifvet 10 år. (fläktmotorns liv)

Hade samma fel med fläkten för bilvärmen, den gick trögt och började gnissla. Men den hade gått så varm att kolhållarna smält, så en ny var lösningen.
I personbilen, som är 23 år med 510 000 km på mätaren går fläkten än, men jag är noga att stänga av den så fort den inte behövs.
Glidlagrade motorer har sin livslängd, men är förstås beroende av oljans kvalitet från tillverkningen.
En del börjar gå tungt efter några år....
Vid glidlagren finns små filtbitar som skall hålla olja.

Hade jag varit du hade jag bett att få behålla den utbytta fläktmotorn, och kollat om en smörjning kunde ha gett den nytt liv.

Bra att höra och lära i en sådan här tråd och att du meddelade lösningen!

Roysan
 
Toppen