Bytte man fläkten som ger brännaren förbränningsluft, eller den större fläkten som blåser in varmluft í bodelen?
Den senare är lik den fläkt som finns i bilar för värmen.
Oftast glidlagrad, och med tiden torkar smörjan i lagren, och den går tungt drar mycket ström.
I en annan tråd gav jag rådet att försöka komma åt och lägga en oljedroppe på axeln i fläkten.
Ofta lätt i motorn baksida, men klurigare den del av axeln som kommer ut vid fläktpropellern,
En sådan oljedroppe kan förlänga lifvet 10 år. (fläktmotorns liv)
Hade samma fel med fläkten för bilvärmen, den gick trögt och började gnissla. Men den hade gått så varm att kolhållarna smält, så en ny var lösningen.
I personbilen, som är 23 år med 510 000 km på mätaren går fläkten än, men jag är noga att stänga av den så fort den inte behövs.
Glidlagrade motorer har sin livslängd, men är förstås beroende av oljans kvalitet från tillverkningen.
En del börjar gå tungt efter några år....
Vid glidlagren finns små filtbitar som skall hålla olja.
Hade jag varit du hade jag bett att få behålla den utbytta fläktmotorn, och kollat om en smörjning kunde ha gett den nytt liv.
Bra att höra och lära i en sådan här tråd och att du meddelade lösningen!
Roysan