• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bosse Bildoktorn

Tom o Cina

HBK Medlem
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
1547
Medlemskap
2025
Lyssna gärna i morgon kl 12.03 på P4, på "Bosse Bildoktorn".
Ska kontakta honom i morgon innan sänding så han kan
belysa problemet med Fiat kaross som är byggd så det rinner in smältvatten i
motorn o fryser sedan där pga av felkonstruktion.
Ni som inte läst kan läsa mer på "igenfrusen" bil.

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2025

MarTom

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2025
Sv: Bosse Bildoktorn

Det är tack vare de råd man fått genom dessa trådar som gör att mitt motorrum ser ut som det gör idag! Jag är säkert inte ensam om att vara tacksam för detta

Bilagor

• P1030026.JPG
    P1030026.JPG
    1,6 MB · Visningar: 30

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Ja dom första meningarna var ju så man funderade om man skulle lyssna färdigt på webbradion .
Hur 17 kan en "kändis" komma med ett sådant utalande att bilister och dess förfädrar som ligger för nära bakom honom i trafiken borde bli utsatt för det som gällde på stenåldern .

Detta innebar att dom som inte har insikt av farorna blev offer för dom vilda djuren vilket då skulle innebära att dom blev uppätna och inte då kunde fortplanta sig så dessa dårar som ligger för nära ej kunde födas , detta var bara 2 minuter in i programmet .
Han funderade inte på om det är han som ligger i 50 km/h på 90 väg ??

Lyssna på webbradion : Bildoktorn | Sveriges Radio

Klicka på senaste sändningen så kommer den då buffra detta 1 timmes program vilket kan ta en tid beroende på vad man har för uppkopplingshastighet .

Då vid 11 minuter så började repotaget om husbilen och det var ju bra .

Senast ändrad:

lejoh

FD HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022

Håller med dig Linder, i sak om bildoktorns prat om "stenåldern".
Däremot håller jag med honom fullt ut i problemet med för korta avstånd mellan fordon i trafiken. Givetvis spelar hastighet roll med hur långt avstånd som behövs, men jag upplever att avstånden är uppenbart för korta i alla farter ute i trafiken.

Olyckor på grund av för korta avstånd behöver inte sluta med så kallad kö-krock, utan kan bli alla andra typer, som sedan kallas för singelolycka, frontalkrock, okänd anledning mm. men det går inte att se sambandet i efterhand. (och vem erkänner för försäkringsbolaget eller polis om den verkliga orsaken)

Förlåt en trådurspårning.

/Leif

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Jo det stämmer och man bör ju hålla 3 sekunders avståndet men att kläcka något sådant iradion var ju att ta i .

Hoppas för övrigt att Fiat tar sitt ansvar och monterar motorskyddet gratis på dom bilarna som det behövs på .

Vad kostar ett sådant plastskydd att köpa annars ? Samma sak gäller ju även vevhusventilationen .

Senast ändrad:
F

F.d. 2577

Guest

Denn s.k."sålletkåpan" kostade 750:- men jag fick vår gratismonterad vid en "reecall- uppdatering".
Leffe

MarTom

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2025

Det viktigaste i sammanhanget är dock att täta vindrutan mot karossen. Läkaget där gör att elektriska komponenter i motorrummet lätt kan ta skada. Jag ser fortfarande en del husbilar som inte åtgärdat detta. Snacka om en tickande bomb !! Själv använde jag ett recept från detta forum för att täta vindrutan. Det har fungerat mycket bra. Tyvärr blev det alldeles för mycket spegelbilder när jag tog kortet men det framgår säkert av bilden vilken list jag menar.

Bilagor

• P1030027.JPG
    P1030027.JPG
    2 MB · Visningar: 20
F

F.d. 29978

Guest

Jag mötte idag en HB ägare som fått motorhaveri pga ingen förvärmning på vevhusventilationen på en Ducati 130.
Vilka modeller är det som inte har det? Det var en Knaust själv kör jag en Kabe

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Jag hörde också programmet idag när vi körde hem från Tandådalen. Jättebra att du ringde och berättade om din erfarenhet av detta, Tom!

Jag reagerade över att vår husbilsgranne på campingen lät det droppa ner smältvatten från alkoven rakt ner på motorhuven. Jag sa till dom att vattnet rinner ner över motorn, fryser och kan sedan ställa till med kamremshaveri i värsta fall. Hans motorhuv såg ut som Niagarafallet i fryst tillstånd....

Det är nog ytterst viktigt att man skottar bort all nysnö från taket när man står som vi har gjort nu och bor i bilen. All snön smälter närmast taket, rinner sedan ner över alkov/bakdel, fryser till is och ställer till problem.
Vårt vintertäcke gav ett jättebra skydd över just motorhuven, men jag funderar på att tills nästa gång även lägga en presenning som täcker ända ner, dessutom placera liggunderlag under presenningen för att skydda för nedfallande istappar.

/Ludde

F

F.d. 53012

Guest

Stackars folk som sagt, inget vinterpaket kan ersätta motorutrymmets felkontruktion. Kör sommar hädanefter, efter byter till en 90 talare. Känns som man köpt en Alfa. Lider verkligen med insändaren törs inte starta min 08 efter detta reportage trots Julatäcke.

Senast redigerad av en moderator:

lars o margareta

FD HBK Medlem
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024

jag använder ett vanligt vinterskydd som täcker även sidorutorna,förlänger vid huven med en press så att ev vatten ej rinner ner i fönsterrännan.tänker även på taklutningen, kan problemet komma an på ev värme till motorn fr värmeväxlaren + yrsnö underifrån = isbildning, men hur som så är det en dålig konstruktion på avrinningen,

Tom o Cina

HBK Medlem
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
1547
Medlemskap
2025

Ni som inte läst kan läsa mer på "igenfrusen" bil.

På er fråga i "Igenfrusen bil" borde där vara fler med samma problem då det har skrivets en del om detta. Här är några trådar, det finns säkert fler.
http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/105513

http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/150494

http://www.husbilsklubben.se/forums/t22332-4/#post139954

http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/154056

http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/162615[/quote]

Synd vi missade dessa inlägg för isf hade vi aldrig köpt den bilen vi har.
Fiat är väl för stora för att lyssna till oss som köpare av deras skit.

F

F.d. 58601

Guest

Har läst om detta förr o har sprutat vatten på vindrutan med trädgårdsslang ordentligt men det kom inget vatten på en Fiat 2008 o 2009, helt torra. Kanske det har blivit åtgärdat vid leveransservice här. Har även hört att det skulle vara bilar med leverans från fabriken 2007 eller tidigare. Ganska konstigt att det läcker in vatten på vissa bilar.

H.Leif

holiday

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
4882
Medlemskap
2026

Ett sätt man skulle lösa det på är att montera 230 volts värmekabel i lådan och slangen som leder ner vattnet.

Det är ju så att smältvattnet kommer som det skall till lådan, men låda o slang blir rätt fort fyllda med is trots grov avrinningsslang ca 30 mm.

Och när lådan är full med is så rinner det över och ner o över motor.

Jag har lagt liggunderlag över och ner mellan motor o kylare, får då inte någon större avkylning av motor framifrån som en bonus.

Mvh Bert

Senast ändrad:

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022

Det är ett stort missförstånd om man tror att vattnet från rutan rinner ner som den ska i lådan/avrinningen. Problemet är att listen som ska täta mot rutan går i vågor på vissa bilar. Vattnet rinner då rakt ner över mortorn. Om man har vinterkappa på så blir det inte så mycket vatten som kan rinna in men det är inte någon helgaranti att det inte kan yra in snö i överkanten och smälter det av värmen inifrån bilen så kan det rinna bakom täcket. Det är alltså nödvändigt att man gör en tätning över befintlig list. Dessutom är inte lådan/avrinningen tät i skarven, den läcker och bör tätas. Avrinningskopparna längst ut vid båda sidor bör ha en dräneringsslang annars rinner det vattnet också ner i motorrummet. Jag har tigiare lagt ut bilder på mina tätningar. Dom kåpor som vissa fått på garantin är ju bara kosmetika och löser inte problemet totalt.

atina1

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025

Hej Curt & Anna-Lena.
Jag håller med er, dessutom så är vindrutetorkarna ställda så att det mesta vattnet rinner till den halva av rännan som är lägst belägen & där är ju inget
dräneringshål (Stuprör) Adria Coral 10 utan hålet är ju i den högsta halvan!!!!!!!
Mvh.

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022

För övrigt förstår jag mig inte på dom som blev uppretade av bildoktorns reflektion över dårar som ligger för nära bakom. Hastigheten skall ju alltid anpassas efter väglaget och inte efter vad som står på hastighetsskylten. Jag undrar, gäller inte paragraf 49 längre för förare. Dom som anser sig vara bättre förare får väl köra om då om dom tror att dom är bättre förare än framförvarande. Dom som har något förstånd planerar sina körningar för vinterväglag och inte som det vore sommar.

Toppen