• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

bortkörd

F

F.d. 50036

Guest
Sv: bortkörd

Säkert GKs camping som betalar vakten.

Nej GeKå:s betalade inte vakten, har mailat med Boris! De sköter sina parkeringar och ger service till sina gäster, vill man sova på andra platser är man lika välkommen för det till GeKå:s.

Mvh Torbjörn
 
F

F.d. 5333

Guest
Sv: bortkörd

Det finns ingen skylt med en husbil på i trafikverkets lista över vägmärken. Alltså gäller inte skylten. Och speciellt inte om det är kommunal mark.
//W



Överhuvudtaget finns inte begreppet Husbil i lagstiftarens ordföråd! En husbil klass 2 är! Personbil inget annat.
Kopiera Reg. beviset, förstora något fäst det synligt i vindrutan så kan P-nisse/nissan läsa innantill.
Böter kan endast Polisman utdela inte någon misslyckad säkerhetsvakt.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 29925

Guest
Sv: bortkörd

P-böter har blivit "parkeringsavgift" så det är därför man även kan bli av med några kronor i alla fall. :mad:
 
F

F.d. 25267

Guest
Sv: bortkörd

Överhuvudtaget finns inte begreppet Husbil i lagstiftarens ordföråd! En husbil klass 2 är! Personbil inget annat.
Kopiera Reg. beviset, förstora något fäst det synligt i vindrutan så kan P-nisse/nissan läsa innantill.
Böter kan endast Polisman utdela inte någon misslyckad säkerhetsvakt.

Hej. Helt rätt - endast polis kan utdela böter. Om någon kommer och vill köra bort dig - ring polisen och låt dom avgöra saken. De flesta (hemmapoliser) ger sig nog av innan polisen kommer tror jag. Om jag väljer att endast sova över i min klass 2 bil blir det nog väldigt svårt att juridiskt komma åt detta med nuvarande regler. Vem kan hindra någon att sova i sin personbil undrar jag. Det finns redan prejudikat på detta och husbilsägaren fick rätt - det är INTE förbjudet att sova över natten i en personbil på en parkering och detta kan INTE ändras med några lokala hemmagjorda regler.

Mvh Per :twitcy:
 
T

Teddi

Guest
Sv: bortkörd

hej,, vad intressant,,vet du var man kan läsa om detta prejudicat?

när de gäller p-böter så kan ju vilket vaktbolag som helst dela ut dom,,beror ju på vad respektive vägförening har som ,,kontrollant

menn prejudicatet,,var???,,ove,,
 
F

F.d. 24470

Guest
Sv: bortkörd

Jaa, ni...
När jag läser inlägget plus alla tidigare kommentarer, så blir det för mig uppenbart att alla talar om de fina möjligheterna med den svenska allemansrätten. Så snart man kommer ner till kontinenten - själva bor vi sedan tre år tillbaka i södra Frankrike - så är möjligheterna till fricamping väldigt, väldigt små. Det är campingplatser eller ställplatser som gäller. Så, snälla alla husbilsmänniskor: missbruka inte allemansrätten och använd inte p-platser till annat än just parkering, även med husbilen! Att sova i den på en p-plats går alltså bra, men inga klotsar under hjulen eller markis, bord och stolar utanför.
 
F

F.d. 25267

Guest
Sv: bortkörd

Hej. Kan inte hitta det nu men jag är säker på att jag läst om det för några år sedan i en husbilstidning när den nya klassningen personbil klass 2 kom. Det är ju ganska logiskt att om det kallas personbil måste den ju behandlas som en sådan även när det gäller parkering. Begreppet husbil finns inte i lagens ordlista. Antingen är det en lastbil eller en personbil klass2.

Mvh Per
 
T

Teddi

Guest
Sv: bortkörd

hej per,,skulle bara va kul o läsa om det,,ja har också hört detta,,men ja ska kontakta trafikverket imorrn,,så får dom visa vägen,,de e ju oerhört värdefullt om de e på detta vis,,men ja har heller aldrig hört nån som åkt dit för detta,,så hur som helst så ska ja kolla upp det,,tack,,,ove,,
 
T

Teddi

Guest
Sv: bortkörd

hejsan,,har ida fått bekräftat att de inte finns nåt prejud,,på nån som övernattat i egen husbil,,via trafikv. ock domstolsverket,,men,,ett rykte gick för nåt år sedan att så va fallet med en bil i falkenberg..
men böter kan man ju få om man sover över ett p-förbud eller dylikt,,inget fel på spekulationer,,dom sätter fart på gubbarna:) men som de ser ut,,sov var du vill,,om man håller sej inom lagar o regler,, ove,,
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: bortkörd

Hej. Kan inte hitta det nu men jag är säker på att jag läst om det för några år sedan i en husbilstidning när den nya klassningen personbil klass 2 kom. Det är ju ganska logiskt att om det kallas personbil måste den ju behandlas som en sådan även när det gäller parkering. Begreppet husbil finns inte i lagens ordlista. Antingen är det en lastbil eller en personbil klass2.

Mvh Per

Detta stämmer absolut inte när man reser med den svenska husbilen utomlands. Där är gränserna 3,5 ton, under 7,5 t och över, samt lastbil (= husbil över 3,5t i Tyskland = inte parkera i stan!!) och många gånger olika från land till land

Läs gärna i november-numret av tyska Reisemobil, vad som gäller där, inte bara parkering utan också körning, hastigheter, och utrusning vad man måste ha med.

hälsning
jyrki
 
T

Teddi

Guest
Sv: bortkörd

hej jyrki,,nu gäller ju detta i sverige,, de va ju där de event,,hade inträffat,,så för övriga europa e ordet fritt,,,ove,,
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: bortkörd

hej jag såg en text på en bil som det stod något som jag campar ej jag har parkerat det säger väl en del ,vad tyker ni mvh håkan
 
Senast ändrad:
F

F.d. 10432

Guest
Sv: bortkörd

När man läser denna tråd känns det lite osäkert vad som egentligen gäller för parkering i olika situationer. Det verkar finnas en osäker zon men också en massa okunskap hos dem som är satta att upprätthålla reglerna, polis, parkeringsvakter m.fl.

Det verkar inte heller helt ovanligt att enskilda personer som retar sig på vårt sätt att parkera har synpunkter. Som husbilstrafikant är det ibland svårt att veta vad man får göra och vad som är förbjudet.

Här kanske klubben skulle ge lite mer handfast vägledning än bara inlägg från medlemmarna, oavsett hur välgrundade dessa är. Klubben borde kanske överväga att uppdra åt en kunnig jurist att skapa lite ordning på begrepp och regler. Det borde inte vara alltför kostsamt. En sådan utredning kunde vara bra att ha i bilen för att använda i tveksamma situationer. Den kunde kanske också användas för att ge lite positiva reaktioner om HBK och husbilar i media.

Jag har i en annan tråd tagit upp frågan om en uppförandekod. En sådan genomgång av regelverket och kanske några kloka tillämpningsregler som kombinerar regler och gott uppträdande kunde vara en del av en sådan uppförandekod.
 
F

F.d. 55521

Guest
Sv: bortkörd

Läs gärna i november-numret av tyska Reisemobil, vad som gäller där, inte bara parkering utan också körning, hastigheter, och utrusning vad man måste ha med.

hälsning
jyrki

Det skulle vara kul att läsa detta men min tyska är lika med noll så det hjälper inte. Jyrki du kanske skulle kunna lägga in lite av detta här på forumet översatt till svenska för oss som inte förstår språket.
mvh
Matz
 
F

F.d. 25267

Guest
Sv: bortkörd

Detta stämmer absolut inte när man reser med den svenska husbilen utomlands. Där är gränserna 3,5 ton, under 7,5 t och över, samt lastbil (= husbil över 3,5t i Tyskland = inte parkera i stan!!) och många gånger olika från land till land

Läs gärna i november-numret av tyska Reisemobil, vad som gäller där, inte bara parkering utan också körning, hastigheter, och utrusning vad man måste ha med.

hälsning
jyrki

Hur kom du in på tyskland? ? Jag har enbart skrivit om vad som gäller i vårt land. Denna tråden om parkering gäller Sverige och inget annat.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: bortkörd

Lite högre upp i tråden nämndes också andra länder än Sverige?! F.ö. tycker jag det var ganska relevant här, man sér ofta att många jämställer olika länder med Sverige och verkar tro att våra regler automatiskt gäller där också?
 
F

F.d. 25267

Guest
Sv: bortkörd

Lite högre upp i tråden nämndes också andra länder än Sverige?! F.ö. tycker jag det var ganska relevant här, man sér ofta att många jämställer olika länder med Sverige och verkar tro att våra regler automatiskt gäller där också?
Hej. Sverige, Norge, Finland och Island är helt unika med sin allemansrätt som inte finns någon annanstans. När det gäller parkering över natt menar jag enbart allmänna parkeringar och inte privata där de ju hittar på egna regler. Parkering i andra länder följer givetvis det landets regler - det är väl ganska självklart tycker jag. Varje land har ju sina lagar och regler och det är var och ens skyldighet att ta reda på detta när man kommer till ett annat land. Det trodde jag alla visste om..... Per
 
Senast redigerad av en moderator:

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.586
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: bortkörd

När det gäller Danmark har det i tidigare trådar klarats ut.

Det är tillåtet att övernatta i husbilen på gator och allmänna parkeringsplatser om det inte finns skyltar som visar annat.
 
Toppen