• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Borstmask

Dalek

HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1524
Medlemskap
2024
Hej på er fiskevänner.......
Nu är det så här att jag har varit nere vid vattnet och suttit en stund och bara längtar till den 1 April. Jag kände på temperaturen och min första tanke var att det var varmt. Det känns nästan som att tiden är inne för borstmasken att leka nu. Öringen hinner bli stor och fet när det är dax. Man sitter och gör iordning materialet för den stora stunden, tänk er när den första är landad. DET är då man får ståpäls. Den känslan är svår att beskriva för den oinvigde. Vi får göra så gôtt vi kan på denna sida. Vi hörs senare i vår. SKIT FISKE... Mvh Tomas
 
F

F.d. 3727

Guest
Sv: Borstmask

Hej Tomas. Nu blev den dumme nyfiken, vad är Borstmask för något?
Mvh.
Olle.
 

Dalek

HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1524
Medlemskap
2024
Sv: Borstmask

Förlåt mig, tänkte mig inte för. Borstmask är ett annat namn på sandmask. Sandmasken är den som gör dem där korvarna på botten. Man ser ofta dem på ställen där det är lång grunt. Dem är svarta och cirka 10cm. Lever längs våran västkust och säkert en bit upp i östersjön oxå. Det är mumma för fisken, man kan när det är låg vatten gå och gräva efter dem. Perfect för den som vill t.ex. botten meta. Ha det så bra...... Tomas
 
Senast ändrad:
F

F.d. 3727

Guest
Sv: Borstmask

Hej och tack för svaret. Man lär sig alltid något om man bara frågar.
Nu skiner solen hos oss från klarblå himmel och temperaturen stiger.
Nu är det gott att leva.
Ha det bra.
Olle.
 

Dalek

HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1524
Medlemskap
2024
Sv: Borstmask

Hej Olle.. Utan att fråga kan man inte få 1 svar. Detta med fiske är lite min grej, mitt intresse kan man lugnt säga. Det finns många med mig som delar detta. Ta fram era spön nu till våren och börja göra iordning dessa. Ett tips om det var 1 tag sedan sakerna användes, kosta på er en ny lina. En tjocklek på lina som är mycket gångbar i våra vatten är 0,20. Det räcker gott både till hav och insjö. Men då gäller det ju att anpassa vikt på drag, jag tycker själv att upp till 15gram kanske upp till 18gram beroende på hur mycket du/ni fiskar. Men jag gillar lite lättare saker. Jag är en inbiten flugfiskare, med allt vad det betyder. Ut och doppa era drag, man får inget på land. Mvh Tomas
 
Senast ändrad:

Bonzo

FD HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
430
Medlemskap
2023
Sv: Borstmask

Tar borstmasken på EL-BE fiskedrag. Jag kör med 0.40 lina är det för tunt?
 
Toppen