• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bordatlas?

F

F.d. 52943

Guest
"Alla" skriver om "Bordatlas" - täcker den mer än Tyskland? - ursäkta en som inte varit med förut...
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Bordatlas?

I princip är (mer eller mindre) alla de gamla väst Europeiska länderna med, dock ej de öster om Baltikum, Polen, Österrike samt gamla Jugoslavien. Men t.ex Rumänien och Turkiet är med!
/ Bengt
 

coe

HBK Medlem
Inlägg
288
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
3052
Medlemskap
2024
Sv: Bordatlas?

Att Bordatlas täcker Tyskland väl vet jag av egen erfarenhet. Hur är det med andra länder? En husbilsåkare jag pratade med nere i Tyskland sa att det finns nästan lika många ställplatser i Frankrike, men det vimlar inte av dem i Bordatlas tycker jag.
Det jag menar är att finns alla platser i t.ex. Frankrike och Österrike med i Bordatlas, eller bör man skaffa "lokal Bordatlas" för respektive land, om det finns och vad den i så fall kan heta?
Erfarenheter?
 
F

F.d. 6469

Guest
Sv: Bordatlas?

Jag tycker att endast Tyskland är väl dokumenterar. Bordatlas är i två delar där Tysklandsdelen nästan är dubbelt så tjock som övriga Europa. Man skall absolut titta på lokala alternativ så som boende på bondgårdar som finns både i Frankrike och Italien.

Vi har i år varit i Frankrike och landet där är uppdelat i departement, varje departement marknadsför sig själv och det finns information om husbilsplatser på turistbyråerna.

Niclas
 

Chris o Benny

HBK Medlem
Inlägg
383
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
729
Medlemskap
2024
Sv: Bordatlas?

Innan vi åkte till Italien mailade jag till de kommuners turistbyråer som vi planerat att besöka och frågade på engelska efter ställplatser för husbilar,
ibland fick jag en lista på posten, ibland ett mail tillbaka - det stod på italienska, men kordinaterna var med och med hjälp av ett lexikon förstod vi ungefär vad som fanns på platsen. Det var ett bra komplement till Bordatlasen plus de listor som jag tipsades om av andra HBK-are här på hemsidan.
Christina
 

benndix

HBK Medlem
Inlägg
595
Kommun
Nacka
HBK-Nr
106
Medlemskap
2027

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Bordatlas?

Bord Atlas utges av den tyska tidningen Reisemobil International, konkurrenttidningen i Tyskland heter ProMobil och dom har givetvis har en motsvarighet till Bord Atlas, den är uppdelad på flera böcker, en för norra Tyskland, en för södra Tyskland och en för Alpländerna

kan beställas här Bücher - promobil.de

jag har ingen egen erfarenhet av dessa men känner folk som reser med dessa som hjälp i stället för Bord Atlas
 
J

Jarn

Guest
Sv: Bordatlas?

Jag har Bordatlas samt att jag har även ProMobils stellplats bok över nord Tyskland.
Jag tycker Promobils bok är bra och behändigare format.

Promobil har tidigare även gett ut en bok som listar stellplatser i Tyskland som har avgift mellan 0 till 5 Euro.
Jag har den också som ett komplement.
Har sett att nu -08 så finns inte den boken längre utan de platserna ingår i den andra vanliga stellplatsboken, men att platserna är speciellt utmärkta för att lätt hitta dem.
 
Toppen