• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Booklet 3G - minidator från Nokia

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
En minidator med inbyggt stöd för 3G, gps och 12 timmars batteritid är det senaste tillskottet i Nokia produktportfölj.
Nokia 3G Booklet är Nokias första minidator. Men en 10 tums skärm och en vikt på 1,25 kg har den ungefär samma format som de flesta andra tillverkares modeller. Jämfört med dagens modeller är den dock ovanligt välmatad. Utöver stöd för snabb uppkoppling med HSPA, samt Wlan och Bluetooth, så har den också inbyggd a-gps.

Nokia uppger att batteritiden är 12 timmar, vilket är imponerande med tanke på att den är lika lätt som flera andra modeller med klart sämre batteriprestanda. Den är också försedd med en HDMI-port för att spela upp högupplöst video på en extern skärm. Datorns egen skärm är på 10 tum.

Varför ger ni er in på pc-marknaden?
- Visst, det finns en massa etablerade spelare i laptopbranschen. Men tajmingen känns rätt utifrån trender i världen och vi tror att vi tack vare våra erfarenheter inom mobilområdet har något eget att komma med, säger Klas Ström. produktchef på Nokia till Mobil.

Bygger datorn på Linux, Symbian eller Windows?
Det är ett windows-baserat system i den här produkten. Däremot satsar vi vidare med Maemo (Linux) och Symbian i andra produkter där de systemen passar bättre.

Vad är det som gör den här datorn till något bättre än mini-laptops som redan finns på marknaden?
- Den främsta styrkan i konkurrensen är batteritiden på 12 timmar, så att man verkligen kan jobba med den hela dagen utan sladd. Man behöver inte sitta fast vid en elkontakt, det är som en mobiltelefon på så sätt.

- Sedan har den ingen fläkt, det var en av de första sakerna jag själv tänkte på när jag började testa den hemma - herregud vad tyst den är.

Nokia vill dock ännu inte gå in på mer detaljer om den nya datorn, vad den kommer att kosta eller när den ska börja säljas. Alla detaljer om Booklet 3G ska i stället presenteras på konferensen Nokia World i Stuttgart under nästa vecka.
Av: Henrik Thoresson, Linus Brohult
 
Toppen