• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bonus-Malus

F

F.d. 22252

Guest
Det hela är ju rent löjligt och verklighetsfrämmande, knappt 80mil i rakt östlig riktning ligger en stad stor som halva sverige. Allt var sotigt och smutsigt när jag var där men jag tror inget hänt massor med bilar överallt och utsläpp ska vi inte tala om alla kläder måste tvättas direkt efter hemkomst. Min plastson sa när han kom till sverige att det var som att kliva in i en film.
Det lilla som sverige kan bidra med när det gäller co2 är som att pissa i havet. Och alla även de som borde vara troende eftersom de har aktier i fel verksamheter. Lika skenheliga som avlönade präster som inte tror på gud.
Det handlar ju bara om pengar det handlar inte om miljö och har aldrig gjort. Tror knappt att det finns någon som tror på att en orättvis skatt är bra för miljön det är bara ett sätt att få in pengar. Samma med elbilar, bara att ligga lågt med sånt tills utveckligen har kommit till nästa steg så man kan spara ett steg som bara är kostsamt. Att ett helt land ska vara betatestare åt bilindustrin är oekonomiskt. Vi är ett land med ren natur ren luft, kan inte bli mycket bättre jämfört med de flesta. Det som redan är bra kan oftast inte bli bättre.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Det är nog inte så att det saknas pengar i Sverige. Företag som får rejäla stöd pga pandemin och som några månader senare delar ut mångmiljardbelopp till aktieägare. Där borde finnas mer att hämta till gemensamma utgifter än att vara bitter över elcyklar och annat krafs.
[/QUDTE]

Din åsikt är förståelig & jag håller med. Inte för att företagen får bidrag & sedan delar ut bonusar & aktieutdelningar, Detta är för mig etisk fel. Det känns inte bra i dessa tider att dom gör på detta viset. Men jag tror att detta är en nödvändighet. Dom ekonomiska stöden förhindrar arbetslöshet & konkurser. Om aktiekurserna dyker & aktieutdelningarna uteblir så drabbas i slutänden arbetstagarna. Dessa åtgärder är enl. mitt tycke bättre än att gynna miljönissarna med ett helt verkningslöst skattesystem.
 
Senast ändrad:

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Din åsikt är förståelig & jag håller med. Inte för att företagen får bidrag & sedan delar ut bonusar & aktieutdelningar, Detta är för mig en etisk fråga. Det känns inte bra i dessa tider att dom gör på detta viset. Men jag tror detta är en nödvändighrt .Dom ekonomiska stöden förhindrar arbetslöshet & konkurser. Om aktiekurserna dyker & aktieutdelningarna uteblir så drabbas i slutänden arbetstagarna. Dessa åtgärder är enl. mitt tycke bättre än att gynna miljönissarna med ett helt verkningslöst skattesystem.
Jovisst kan man tycka som du gör om företag och bidrag samtidigt som man gör stora utdelningar. Det var ett exempel på att det inte saknas pengar i Sverige, pengar som man förstås kan använda till gemensamma utgifter som vi tycker borde prioriteras, vare sig det är vägar eller vård eller nåt annat. Bidrag till elcyklar täcker nog inte upp särskilt många meter vägunderhåll.
Sen blir det lite löjeväckande, att du tror att användningen av nedsättande ord som du använder om de som tycker annorlunda än vad du gör, styrker din argumentation.
 

hanshåkan

HBK Medlem
Inlägg
186
Kommun
malmö
HBK-Nr
11761
Medlemskap
2024
är det någon som vet hur e-u länderna har det med bonus malus eller liknande och fordons skatter på husbil o personbilar så man kan jämnföra
med sverige
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Det finns en 81-sidig sammanställning, som inte är den lättaste att ta sig igenom.

Om man orkar göra det, och dessutom ägnar sig åt lite räkneövningar, upptäcker man tre saker:

1) Skattestystemet varierar mellan de olika länderna – och i vissa fall även mellan olika regioner i samma land.

2) Skattens storlek varierar kraftigt mellan de olika länderna (och regionerna), från några tiotals euro upp till flera hundra euro.

3) Skatten i Sverige är är den ojämförligt högsta i hela EU.

Tyvärr går det inte att "kippa och klistra" ur skriften, och att lägga upp den i sin helhet strider mot lagen om upphovsrätt (och mot forumreglerna).

Pålle
 
Senast ändrad:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sen blir det lite löjeväckande, att du tror att användningen av nedsättande ord som du använder om de som tycker annorlunda än vad du gör, styrker din argumentation.
När jag skriver miljönissarna så avser jag ju inte de konsumenter köpt miljöfordon utan nissarna i regeringen. Eftersom MP är ett minoritetsparti & kan tvinga igenom en politik trots att en liten minoritet av svenska folket har gett dom sin röst. Miljöarbetet i sig är viktigt & måste fortgå men dom är ju på väg att ruinera hela samhället med ogenomtänkta pålagor, skatter & beslut.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
När jag skriver miljönissarna så avser jag ju inte de konsumenter köpt miljöfordon utan nissarna i regeringen. Eftersom MP är ett minoritetsparti & kan tvinga igenom en politik trots att en liten minoritet av svenska folket har gett dom sin röst. Miljöarbetet i sig är viktigt & måste fortgå men dom är ju på väg att ruinera hela samhället med ogenomtänkta pålagor, skatter & beslut.
Tycker bara att din argumentation skulle vinna mycket på att ha en annan ton än att använda begrepp som miljönissar. Nu framstår det som att du saknar tillräckliga argument.
 

hanshåkan

HBK Medlem
Inlägg
186
Kommun
malmö
HBK-Nr
11761
Medlemskap
2024
Det finns en 81-sidig sammanställning, som inte är den lättaste att ta sig igenom.

Om man orkar göra det, och dessutom ägnar sig åt lite räkneövningar, upptäcker man tre saker:

1) Skattestystemet varierar mellan de olika länderna – och i vissa fall även mellan olika regioner i samma land.

2) Skattens storlek varierar kraftigt mellan de olika länderna (och regionerna), från några tiotals euro upp till flera hundra euro.

3) Skatten i Sverige är är den ojämförligt högsta i hela EU.

Tyvärr går det inte att "kippa och klistra" ur skriften, och att lägga upp den i sin helhet strider mot lagen om upphovsrätt (och mot forumreglerna).

Pålle
hej var skall man leta var finns 81 sidig sammanställning du refererar till annars bra jobbat
 

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Politik är inte lätt att förstå miljöpolitik är ännu svårare att först. Bonus Malus innebär att man lägger en hög avgift under bilens första är det 3 år? Dessa pengar använts till att ge en bonus till bilar med i första hand olika varianter på eldrift.
Våran nuvarande bil en Skoda med dieselmotor årsmodell 2012. Den klassades som miljöbil var skattebefriad i 3 år.
idag har en motsvarande bil högre skatt de första åren . Då kommer det att ta lite längre tid innan de snålaste och bäst avgasrenade motorerna når marknaden. Logiken i det hela är inte helt klar i mina ögon.
Vad händer om det blir ett regimskifte vid nästa val?
Risken är att det blir lite ryckigt.
Är en slump att våran husbil är +30 år och en ”skattesmitare”, var ingen genomtänkt strategi men just nu på kortsikt är det gynnsamt för våran plånbok, blir det många sådana fordon i trafiken , lär väl regelverket justeras gissar jag.
Göran i Björnarbo
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.123
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Regeringen har för en tid sedan (2018?) gett bl.a. IVL och Chalmers uppdraget att undersöka hur den framtida vägskatten ska tas ut av bilisterna.

IVL släppte en studie i januari 2020. Jag har inte läst hela publikationen ännu, men det framgår hur man tänkt sig en kilometerskatt.......
Länk till publikationen finns på websidan i länken nedan

"Dagens beskattning av vägtrafiken behöver av reformeras av flera skäl. Utmaningarna är att förbättra anpassningen av skatterna till trafikens sociala externa kostnader, bibehålla framtida skatteintäkter när personbilsflottan elektrifieras, samt bidra till minskad trängsel i städerna.

En ny vägskatt kan omfatta både bensin och dieseldrivna bilar samt laddbara bilar, om bensin- och dieseldrivna bilar alltjämt utgör en ansenlig andel av nybilsförsäljningen vid introduktionen. Ett införande av en vägskatt behöver då ske genom en skatteväxling mot skatt på drivmedel. Om EU:s regelverk hindrar en skatteväxling, behöver en vägskatt alltjämt införas för laddbara fordon för att behålla relevanta skatteintäkter samt för att användning av laddbara bilar ska möta sina sociala externa kostnader.

En vägskatt kan vara geografisk differentierad. I denna studie har en differentierad vägskatt analyserats som utformats från tre geografiska områden med följande resultat: På landsbygden tas ingen vägskatt ut alls, en lägre nivå tas ut på större vägar och i mindre tätorter och en högre vägskatt i storstäderna.

I de största städerna behöver dessutom en nationell vägskatt kompletteras med lokala trängselskatter för att internalisera trängsel.

Det tar sju till tolv år för att införa en vägskatt. En statlig utredning om vägskatt behöver därför startas omgående för att ett införande före eller runt 2030 ska vara möjlig. "


 
Senast ändrad:

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
”Sociala externa kostnader” någon klar synt person som känner sig manad att ge någon form av översättning till en vardags svenska som en bonnläpp som undertecknad kan begripa.
Göran i Björnarbo
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
”Sociala externa kostnader” någon klar synt person som känner sig manad att ge någon form av översättning till en vardags svenska som en bonnläpp som undertecknad kan begripa.
Göran i Björnarbo
Trafikolyckor, sjukdommar pga tex luftföroreningar osv. Tydligen finns det ingen intäktssida där, bara kostnader...
 

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Tack Ingvar då har jag en följdfråga ” samt att laddbara bilar ska möta sina sociala externa kostnader” vilka är då dessa?
På något vis känns det rimligt att fordonets anvädande av vägen ska dra in pengar till statskassan. Inte att ägandet av ett fordon ska kosta fordons skatt som det är idag. Där de bilar som man kallar för Malus bilar hamnar i en extrem strykklass.
Göran i Björnarbo
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Det känns lite osäkert för framtiden i fordons frågan. Ett litet minoritetsparti styr stenhårt åt ett håll med pålagor, åtgärder & skatter som majoriteten ogillar. Vad skulle kunna hända vid ett maktskifte? Kanske att då vänder alla kappan efter vinden som man gjort i invandrarfrågan & det som gäller idag kommer att förändras & andra politiska frågor kommer att prioriteras.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Nästa skattehöjning klubbas i riksdagen i nästa vecka,genomförs 1april,när man läser skrivningen om husbilar nedan tar man sig för pannan,här försöker man motivera höjningen.

Tabell 7.2 Förslagets effekter på fordonsskatten i bonus–malussystemet för bensin- och dieseldrivna fordon med olika koldioxidutsläpp per km Kronor Fordon Nuvarande regler, år 1-3 Förslag, år 1-3 Skattehöjning per år, år 1-3 Skatt fr o m år 4 (oförändr.) Bensindriven, 95 g/km 360 895 535 360 Bensindriven, 111 g/km 1 672 2 607 935 360 Bensindriven, 150 g/km 5 120 7 280 2 160 1 218 Bensindriven, 200 g/km 10 470 13 880 3 410 2 318 Bensindriven, 250 g/km 15 820 20 480 4 660 3 418 Dieseldriven, 95 g/km 1 894 2 429 535 1 894 Dieseldriven, 111 g/km 3 422 4 357 935 2 110 Dieseldriven, 150 g/km 7 398 9 558 2 160 3 496 Dieseldriven, 200 g/km 13 424 16 834 3 410 5 272

Dieseldriven, 250 g/km 19 450kr, 1apr 24 110kr,år3 -7048kr, Dieseldriven, 300 g/km 25 476kr, 1apr 31 386kr,år3- 8824kr

Husbilar (personbil klass II) bedöms vara den fordonskategori som drabbas av de största fordonsskattehöjningarna i och med förslaget. Husbilar med uppgift om koldioxidutsläpp enligt WLTP-standarden beräknas ha utsläpp på i genomsnitt ca 300 gram per kilometer (än så länge registreras dock många nya husbilar med koldioxiduppgift enligt skälig grund, vilket innebär ett betydligt lägre koldioxidvärde). Ett dieseldrivet fordon med 300 gram i koldioxidutsläpp har enligt nuvarande regler en fordonsskatt på ca 25 500 kronor per år de tre första åren. Förslaget om höjd malus innebär en skattehöjning med ca 5 900 kronor till ca 31 400 kronor per år de tre första åren. De flesta husbilar är dock avställda en stor del av året, vilket innebär att få husbilsägare betalar full årlig skatt för sitt fordon. Riksdagen har efter förslag i budgetpropositionen för 2021 beslutat (bet. 2020/21:FiU1, rskr. 2020/21:63) att det ska införas 15 förmånligare villkor för återbetalning av fordonsskatt för husbilar vid Prop. 2020/21:68 avställning. Åtgärden innebär utökade möjligheter för husbilsägare att minska sin effektiva fordonsskatt genom avställning. Även om fordonsskatten höjs med i genomsnitt ca 5 900 kronor för nya husbilar bedöms den effektiva fordonsskatten som ägarna betalar öka betydligt mindre än så till följd av förslaget. För den husbil som är påställd 50 dagar per år blir den effektiva fordonsskattehöjningen ca 800 kronor per år.
 
Senast ändrad:
Toppen