• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bokningsavgift?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Jag förstår poängen i ditt resonemang... men vill dock infoga...lite småsaker..
En dold avgift är det väl inte om den kallas bokningsavgift? Då är den väl mycket tydlig?
Jag funderar lite kring... varför görs denna " avgift" inte just dold? Bakas in i priset utan att nämnas ? Finns det några bokförings-mässiga eller skatte saker bakom? Jag har svårt att tro det? Om avgiften bakades in i priset blev det ju väldigt svårt att bojkotta?
Om hemsida.
Jo en statisk hemsida stämmer in på ditt prisexempel. men en hemsida som klarar av bokning behöver va dynamisk .. blir lite dyrare o " krångligare" förmodar jag.
Vad får man för bokningsavgiften? Ingenting!
Jamen du får ju en bokad plats? Så ingenting är väl att överdriva? Det handlar väl mera om det är en rimlig kostnad-pris för den tjänsten? Uppenbart att du tycker att det är på tok för mycket... det tror jag också att det är.

BS&TS

HBK Medlem
Kommun
Haninge
HBK-Nr
43603
Medlemskap
2025
Jag förstår poängen i ditt resonemang... men vill dock infoga...lite småsaker..
En dold avgift är det väl inte om den kallas bokningsavgift? Då är den väl mycket tydlig?
Jag funderar lite kring... varför görs denna " avgift" inte just dold? Bakas in i priset utan att nämnas ? Finns det några bokförings-mässiga eller skatte saker bakom? Jag har svårt att tro det? Om avgiften bakades in i priset blev det ju väldigt svårt att bojkotta?
Om hemsida.
Jo en statisk hemsida stämmer in på ditt prisexempel. men en hemsida som klarar av bokning behöver va dynamisk .. blir lite dyrare o " krångligare" förmodar jag.
Vad får man för bokningsavgiften? Ingenting!
Jamen du får ju en bokad plats? Så ingenting är väl att överdriva? Det handlar väl mera om det är en rimlig kostnad-pris för den tjänsten? Uppenbart att du tycker att det är på tok för mycket... det tror jag också att det är.
Tack för ditt svar i denna sena timme. Nu tar vi ställplats Trosa, Westqvarn och Stegeborgshamn, du bokar ett par dagar och betalar i förskott med angivet pris på hemsidan men när du ska betalar så stämmer inte priset - jaha det har tillkommit en bokningskostnad, som man fortfarande inte får ett s-it för om ingen annan kan säga vad jag får för den kostnaden. Trosa tog 40 kr tror jag och dom andra kan jag kolla om någon vill veta. Titta på vilken hemsida som helst som marknadsför ställplatser till ett dygnspris, kan man på något sätt se att det tillkommer en kostnad när jag bokar en plats över nätet och betalar min plats i förskott. Jag bokar en plats och betalar för den, ska jag också betala en avgift för att jag har bokat platsen över nätet och betalt i förskott? men jag har ju bokat min plats och villig att betala i förskott för att få min plats, ok får jag en skyllt på min plats som säger Välkommen Mr B. så kan jag ta kostnaden för tjänsten om inte så är det fortfarande en dold kostnad som ska finnas i dygnspriset så att det går att jämföra olika ställplatser. Behövs en hemsida? One.com har allt som behövs för en hemsida med bokningsmöjligheter och det finns en massa andra hemsidor med samma tjänster under 1500 kr/år.

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Aha intressant..det visste jag inte! Då är det ju tydligen dolt? Eller? Står det ingenstans att detta en avgift..kommer att tillkomma?

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
En liten jämförelse: För att kunna använda sin internetbank och göra (nästan) alla bankärenden själv, utan inblandning av bankpersonal, måste man vanligtvis betala en avgift. Nordea kallar det "Vardagspaket", och för det får man betala 45 kr/månad.

Pålle

Bilagor

• Prislista_privat.pdf
    170,9 KB · Visningar: 18

Holen

HBK Medlem
Kommun
Leksand
HBK-Nr
38456
Medlemskap
2025
Det är för att vi som slutar 17 på en fredag ska kunna få en plats vid önskat resmål. Till exempel.
Nu har ju inte vi platser i överflöd i 08-land så därför är behovet ännu större att kunna boka sig en plats.
Hade det funnits platser i överflöd så då behöver man ju inte boka :)
Hej! okej om jag förstår det rätt så ska dom som är ex pensionär ska vara ute och campa måndag -Fredag lunch och sen åka hem, så dom som slutar jobbet kl 17.00 på fredag kan camp under helgen

Adriamatrix

HBK Medlem
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
25294
Medlemskap
2025
Hej! okej om jag förstår det rätt så ska dom som är ex pensionär ska vara ute och campa måndag -Fredag lunch och sen åka hem, så dom som slutar jobbet kl 17.00 på fredag kan camp under helgen
Konstig slutsats jag är pensionär och uppskattar möjligheten att under vardagarna resa utan oro över att alla platser redan är upptagna när jag kommer fram. Ska dom som arbetar under veckorna stanna hemma på helgerna så att vi pensionärer ska slippa riskera konkurrera om platser
på helgerna eller vad menar du Holen.

Holen

HBK Medlem
Kommun
Leksand
HBK-Nr
38456
Medlemskap
2025
Konstig slutsats jag är pensionär och uppskattar möjligheten att under vardagarna resa utan oro över att alla platser redan är upptagna när jag kommer fram. Ska dom som arbetar under veckorna stanna hemma på helgerna så att vi pensionärer ska slippa riskera konkurrera om platser
Nä, läs vad jag skriver. Jag är också pensionär och missunnar ingen att att campa. Undrade om det fanns en oskriven regel.

Adriamatrix

HBK Medlem
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
25294
Medlemskap
2025
Nä, läs vad jag skriver. Jag är också pensionär och missunnar ingen att att campa. Undrade om det fanns en oskriven regel.
Den enda regeln är att alla har samma möjlighet att boka/reservera platser. Jag brukar boka på Elmia Dalhalla husbilsklubbens årsmöte
som exempel. Att sedan flera ställ platser blir mer som boknings bar camping även prismässigt fast utan service är ett fenomen som kanske passar i en egen tråd sådana platser bojkottar jag direkt Dalhalla är ett gränsfall där.

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Nemas problemas. Boka och du får din plats...

Håller med. Även hört bjäbb att jag som pensionär ska handla på veckan för att inte vara iväg på helgerna i affären. Vaaaa!? Säger jag bara.

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
En av fördelarna för mig bland många, att resa runt i Europa med husbil, var att slippa planera för var man skulle övernatta. Jag skulle aldrig låsa upp min resa med att förboka en plats. Under resans gång dyker det ofta upp fina platser som man inte hade en aning om i förväg och vid flera tillfällen var det skönt att bara kunna stanna där ett par dagar utan att behöva tänka på i förhand bestämda platser.

Per.S

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
35990
Medlemskap
2025
Så här ser det ut på respektive hemsida:

Westerqwarn:
Visa bilaga 240480

Stegeborg:
Visa bilaga 240481
Ett antal Campingplatser använder sig av "flexibla priser" för att maximera intäkterna allt efter tillgång och efterfrågan.
För ställplatser är det förstås lika lockande att eftersträva "full beläggning" med så hög intäkt som möjligt.
Som påpekats tidigare blir ju aldrig denna extra avgift dold om man för att kunna genomföra bokningen får betala en bokningsavgift.
Vi får nog dessvärre konstatera att bokningsavgiften är alternativet till att grundpriserna skulle variera som hos Campingplatser med sådan praxis.
Den största risken för "platsupplåtaren" är dock att kunderna surnar till och söker alternativa platser och får färre besökare än tidigare.
Men visst är det härligt med marknadsekonomi, när den fungerar.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen