• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bokningsavgift?

Status
Stängd för vidare inlägg.

BS&TS

HBK Medlem
Kommun
Haninge
HBK-Nr
43603
Medlemskap
2025
Hej alla glad HB-ägare. Ny på forumet och ny helt novis med husbil. Som så många sålde vi båten modell stor för att det är ett massa jobb att fixa på höst och vår så nu blev vi med husbil. Att ha en husbil är nästan som att ha båt... man säger hej till varan på sjön/vägarna nice, som gammal hojåkare så en hand ut när man mötte en mc. Nu till min fråga, vi bokar en ställplatts - typ 300 kr natten med el, vid betalning så blir det 345 kr för 45 kr är en bokningsavgift??? Ok ingen större kostnad men all bokning över nätet sker med automatik så det finns ingen som vill ha dom 45 kr för bokningen men det är ett sätt för "campingen" att tjäna lite extra pengar. Har ni eller jag som medlem sagt något för att stoppa denna extra kostnad? OK inga jättepengar men 20 bokningsavgifter på 1 år blir en väldigt god middag. Är det inte dax. att vi vägrar denna kostnad då det är en kostnad som är helt omotiverad.

Senast ändrad:

Riviera

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2025
Hej alla glad HB-ägare. Ny på forumet och ny helt novis med husbil - husbil hädan kallad HB. Som så många sålde vi båten modell stor för att det är ett massa jobb att fixa på höst och vår så nu blev vi med HB. Att ha en HB är nästan som att ha båt... man säger hej till varan på sjön/vägarna nice, som gammal hojåkare så en hand ut när man mötte en mc. Nu till min fråga, vi bokar en ställplatts - typ 300 kr natten med el, vid betalning så blir det 345 kr för 45 kr är en bokningsavgift??? Ok ingen större kostnad men all bokning över nätet sker med automatik så det finns ingen som vill ha dom 45 kr för bokningen men det är ett sätt för "campingen" att tjäna lite extra pengar. Har ni eller jag som medlem sagt något för att stoppa denna extra kostnad? OK inga jättepengar men 20 bokningsavgifter på 1 år blir en väldigt god middag. Är det inte dax. att vi vägrar denna kostnad då det är en kostnad som är helt omotiverad.
Det är ju så också med vissa parkeringsappar. Förutom kommunens inkomst så skall appföretaget ha sitt.

(Ursäkta mig men jag kan inte låta bli: husbil död kallas HB. Jag skulle skylla på den förb....ade automatiska rättning av stavning.) ;)

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Parkera där det är gratis. Det finns massor av ställplatser mm som inte behöver
bokas och en del är nästan gratis i jämförelse av vad man får.
Vi var till v-ås i hamnen där var alla bokade men bara hälften hade gäster.
Detta är jätte dåligt.
Västerås hamnen. Vissa kommer sent så på dagen kan det se tomt ut. Och det är väl lite av grejen med att boka.

Kunna åka och kolla runt på dagen och slippa köra in på ställplats kl 11 bara för att få tag i en plats.

När det kostar nästa 500 kr/dygnet så kommer man inte om man inte har skäl till det. Dyra pengar.....

Senast ändrad:

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2025
Vi var ute på en liten tur på försommaren, Karlskrona, Västervik, Valdemarsvik och Söderköping och bokade på alla platser men behövde inte betala någon bokningsavgift. Vi såg oss omkring på dagarna och anlände ganska sent och märkte att alla platser blev upptagna frampå kvällskanten. Det hör nog till ovanligheterna att det är flera bokade platser som inte fylls över natten

Helena & Lasse

HBK Medlem
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2025
Varför behöver man boka plats numera? Då har det ju övergått till att vara campingplats?
Det är för att vi som slutar 17 på en fredag ska kunna få en plats vid önskat resmål. Till exempel.
Nu har ju inte vi platser i överflöd i 08-land så därför är behovet ännu större att kunna boka sig en plats.
Hade det funnits platser i överflöd så då behöver man ju inte boka :)

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Som svar på inledande inlägg anser jag att det självklart skall tas ut en extra avgift för bokningen, borde dessutom vara högre.
Att komma till en nästan öde ställplats och mötas med beskedet att tyvärr finns det inget plats, allt är bokat, känns både snopet och hånfullt.

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Som svar på inledande inlägg anser jag att det självklart skall tas ut en extra avgift för bokningen, borde dessutom vara högre.
Att komma till en nästan öde ställplats och mötas med beskedet att tyvärr finns det inget plats, allt är bokat, känns både snopet och hånfullt.
Nemas problemas. Boka och du får din plats...

Jag bokar på överpoulära ställen. Men friparkerar mest. 4 veckor semester nyss avslutat. 6 nätter bokade. Resten friplatser...

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025
Jag har aldrig bokat någon ställplats så jag frågar därför om man betalar sin plats i förskott i samband med bokningen? I så fall borde det inte kosta något att boka. Jag jämställer det med faktureringsavgift som många företag använder sig av, en avgift för att jag skall få betala fakturan men som egentligen inte är något annat än ett sätt att sno åt sig några kronor av varje kund utan att behöva göra något. Snart kommer det säkert en "Kassaavgift" när jag handlar på ICA för att få betala i kassan.

Betalar man däremot inte för ställplatsen i förväg så tycker jag det är helt OK att ta ut en bokningsavgift, eller snarare en delbetalning av ställplatsavgiften. Detta av samma skäl som Gunnar anger, det bokas platser men sedan utnyttjas inte platsen och andra husbilister blir utan plats och ställplatsinnehavaren blir av med parkeringsavgiften.

//Michael, medlem

Adriamatrix

HBK Medlem
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
25294
Medlemskap
2025
Det finns ett behov att kunna boka för dom som ännu inte blivit pensionär att utesluta dessa från att kunna stå på ställ plats och hänvisa till campingar är en form av egoism tycker jag. Jag är själv pensionär och talar ej i egen sak.

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Detta är mycket enkelt.
Det är marknadskrafterna som styr.

Camping/ställplatsägaren lägger på en bokningsavgift = platsen säkert uthyrd, och med en extra förtjänst.
Varför i all världen skulle ägaren inte lägga till en bokningsavgift?

Jo därför att priset skrämmer bort kunder. Detta sker naturligtvis inte, vi är villiga att betala.

kaj.p

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Ofta läggs platser ut till extern bokning typ golfklubbar båtklubbar etc för att de skall slippa administrationen . Kostnaden för detta läggs så klart på ställplatsavgiften Inte heller unikt för Sverige denna ”affärsmodell” växer även i Europa

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Jag har bokat ställplats några gånger i år, men sluppit bokningsavgift överallt, någon plats betalades med Swish först när man anlänt.

Det enda jag ångrat hittills att jag inte bokade var färjan över till Visingsö, hamnade i en lång orörlig kö för obokade fordon, men kom till slut med, det misstaget att inte boka gör jag inte om.

BS&TS

HBK Medlem
Kommun
Haninge
HBK-Nr
43603
Medlemskap
2025
Det är för att vi som slutar 17 på en fredag ska kunna få en plats vid önskat resmål. Till exempel.
Nu har ju inte vi platser i överflöd i 08-land så därför är behovet ännu större att kunna boka sig en plats.
Hade det funnits platser i överflöd så då behöver man ju inte boka :)
Helt klart att man ska kunna boka och betala sin plats om kravet finns innan man anländer, det jag tycker är lite snålt att när man ska betala så har kostnaden ökat med 35-50 kr pga. en bokningskostnad, denna kostnad finns inte att läsa om när man bokar. Håller med namvan " Vägra dom platser som tar ut avgift. Enkelt och smärtfritt." Tack

BS&TS

HBK Medlem
Kommun
Haninge
HBK-Nr
43603
Medlemskap
2025
Jag har aldrig bokat någon ställplats så jag frågar därför om man betalar sin plats i förskott i samband med bokningen? I så fall borde det inte kosta något att boka. Jag jämställer det med faktureringsavgift som många företag använder sig av, en avgift för att jag skall få betala fakturan men som egentligen inte är något annat än ett sätt att sno åt sig några kronor av varje kund utan att behöva göra något. Snart kommer det säkert en "Kassaavgift" när jag handlar på ICA för att få betala i kassan.

Betalar man däremot inte för ställplatsen i förväg så tycker jag det är helt OK att ta ut en bokningsavgift, eller snarare en delbetalning av ställplatsavgiften. Detta av samma skäl som Gunnar anger, det bokas platser men sedan utnyttjas inte platsen och andra husbilister blir utan plats och ställplatsinnehavaren blir av med parkeringsavgiften.

//Michael, medlem
Tack - bra inlägg, nu en som fattar vad jag menar. Tack

BS&TS

HBK Medlem
Kommun
Haninge
HBK-Nr
43603
Medlemskap
2025
Detta är mycket enkelt.
Det är marknadskrafterna som styr.

Camping/ställplatsägaren lägger på en bokningsavgift = platsen säkert uthyrd, och med en extra förtjänst.
Varför i all världen skulle ägaren inte lägga till en bokningsavgift?

Jo därför att priset skrämmer bort kunder. Detta sker naturligtvis inte, vi är villiga att betala.
Bojkotta alla som tar en dold kostnad som dom kallar bokningsavgift, vill du betala för något du inte får något för - så kör på. Bokning över nätet som du betalar i förskott sker utan att någon mänsklig hand lägger någon tid på din bokning, denna tjänst kan du som företag eller privatperson fixa med en hemsida som kostar 1200 - 1500 kr om året, och då ingår hemsidan med all info om ställplatserna eller "campingen" eller vad du nu vill göra med din hemsida. En ställplats som dom lägger på en bokningsavgift på 40 kr ger dom som har tex. 20 platser 800 kr per dygn, om dom bara har öppet 1 månad per år och alla platser är bokade i 30 dagar ja då blir intäkten för bokningsavgiften 24 tusen kronor, ja det är vad dom får in på en månad.....och vad blir det på 6 månader? vad får vi för bokningsavgiften? inte ett s-it.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen