Sv: boggie
Hej.
Ang. 2 el 3 axlar... (3= boggie)
*2-axlar; + Som oftast mindre bränsle förbrukning,
- ... Mer vindkänslig, upp till som oftast endast 4250Kg
*3-axlar; + Stabilare på vägen, upp till typ 6ton
- ... Ökad förbrukning, fler däck...
I det stora hela så är oftast en boggie en större bil, därav även ökad bränsle förbrukning. Alltså är 3axlar oftast på ett större fordon. (alt. dubbelmontage bak)
Ex. på bilar med boggie; Bürstner, Kabe 810, m. fl.
Tvilling montage, Flair, Concorde, de flesta husbilar som fr.o.m. 2013 går som C1. alt. C2.
Boggie är en kompromiss gällande tillverknings kostnad och vikt. En så kallad mellan klassare...
2-axlar upp till ca. 4250Kg, 3-axlar upp till ca. 6ton, Dubbelmontage. (större fordon) upp till ca. 11ton. Sedan stora fordon +12m "Boggie"/3axlar över 12Ton.
Hoppas nu detta var mer informerande än förvirrande!
Mvh. Magnus