• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

boggie

F

F.d. 616

Guest
Hej,
Jag vill veta vilka fördelar eller nackdelar har en boggie husbil? Jag ber att ni hjälper mig.
Hälsningar
Apokaya
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: boggie

Hej.

Ang. 2 el 3 axlar... (3= boggie)

*2-axlar; + Som oftast mindre bränsle förbrukning,
- ... Mer vindkänslig, upp till som oftast endast 4250Kg

*3-axlar; + Stabilare på vägen, upp till typ 6ton
- ... Ökad förbrukning, fler däck...

I det stora hela så är oftast en boggie en större bil, därav även ökad bränsle förbrukning. Alltså är 3axlar oftast på ett större fordon. (alt. dubbelmontage bak)

Ex. på bilar med boggie; Bürstner, Kabe 810, m. fl.
Tvilling montage, Flair, Concorde, de flesta husbilar som fr.o.m. 2013 går som C1. alt. C2.

Boggie är en kompromiss gällande tillverknings kostnad och vikt. En så kallad mellan klassare...
2-axlar upp till ca. 4250Kg, 3-axlar upp till ca. 6ton, Dubbelmontage. (större fordon) upp till ca. 11ton. Sedan stora fordon +12m "Boggie"/3axlar över 12Ton.

Hoppas nu detta var mer informerande än förvirrande! ;)

Mvh. Magnus
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: boggie

En nackdel med boggie är att det kan bli svårt att svänga med fordonet vintertid när det är halt eftersom hjulen därbak vill hålla fordonet på rak kurs! Är det riktigt halt spelar det ingen roll hur mycket du vrider på ratten, fordonet fortsätter rakt fram ändå! (OBS! extremfall).

Jappe
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: boggie

En ulempe med 3-akslede husbiler er på franske motorveier så er de priset likt med 50-tonns vogntog. En 4500 kg med 3-aksler betaler mye mer enn en 10 tonner med dubbelmontering. Ikke noe stort problem - gjør som franske husbiler kjør andre veier.

Magnus har sagt det meste meget presis når det gjelder de tekniske fordeler og ulemper, selv om jeg vil si størrelse og vekt har mer å si for drivstofforbruk enn om bakenden har hjulene etter hverandre eller ved siden av hverandre. Just dette finnes det mulighet for noen å skaffe nøyaktig info om - noen biler finnes på Fiat ALKO Tandem alternativt på MB Sprinter begge med 5 tonn totalvekt. Jeg har selv ikke data for nye slike biler, men for noen år siden ble Flair 6700 bygget i disse variantene og der var forbruket størst på den MB Sprinter baserte med dubbelmontasje.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.787
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: boggie

Som Knut skriver härovan, när bilen har två bakaxlar är det sällan (vad jag vet) en boggie, utan tandemaxlar d.v.s. två vanliga bakaxlar monterade framför (bakom)? varandra. En boggie finns beskriven i en annan tråd här på forumet. :)
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: boggie

Mercedes patent på bakhjuls drift-tandem (boggie) axel med ena axeln drivande där det automatiskt lyfter den icke drivande axeln vid ev. "slipp" går väl ut i år?
Där efter kommer vi se fler bakhjuls drivna "tandemaxel" fordon /boggie kallat normalt inom tunga fordon.

Överlag är 2 el. 3 axlar (resp. tvilling montage) kopplat till vikten på fordonet. Detta pga. axel/lager tryck.
Så, ett större fordon/vikt lär ha antingen "boggie"/tandem axel alt. tvilling montage.

Fundera ni först över vilken sort bil som passar er, där efter följer x-antal axlar med utifrån vikten på fordonet. ;)

Jag har haft de flesta av dem, inget är dåligt! (förutom framhjulsdrift vindertid med kärra bakom)

Mvh. Magnus
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.787
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: boggie

Är det förresten någon mer än jag som sett en husbil med tandemaxlar bak svänga skarpt på asfalt? Bakhjulen vrider sig åt alla möjliga håll, ser ut som att de skall brytas loss när som helst?! :wideeyed:
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.594
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: boggie

Efter att ha kört ca 25000 mil med "boggie" har jag inte upplevt några nackdelar, endast fördelar. Fördelarna täcker väl de extra kostnader som kan uppkomma i form av högre avgifter på vissa betalvägar. Dessa är dock ofta enkla att undvika.

Erfarenheter med förra husbilen en Frankia I690, 3,5 ton och den nuvarande Carthago E-liner I51, 5,0 ton.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: boggie

En sak att tänka på vid parkering, framförallt på vått gräs, stanna alltid med hjulen rakt i färdriktningen, och börja alltid en backmanöver utan att ändra framhjulens riktning framåt först när bilen börja röra på sig är det läge att börja vrida på ratten men inte mer än nödvändig. Det är allt för lätt att bli stående om man börjar med fullt rattutslag.:wink:

(fick ett tips från AL-KO i Gbg betr. lufttryck i däcken bak, en axel 3,5 kg den andra 4,0kg, kör för övrigt även 4,0 fram pga bättre körkomfort, men även bättre grepp på slippriga unnderlag. Naturligtvis gäller detta min framhjulsdrivna variant.)
 
Senast redigerad av en moderator:

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: boggie

En fundering angående treaxlade bilar.

Hur upplever ni dom Tyska betongvägarnas skarver där dom är som sämst?
Det måste väl bli en dubbelsmäll från bakvagnen?

Tycker att på en tvåaxlad kan det stampa till rätt bra ibland.
 
Toppen