• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Boggie, för och nackdelar?

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Vi är kanske på G med att byta till en större husbil, då den vi har känns trång för fyra.
Vi har kollat lite på Burstner Argos 747-2, den verkar passa oss. Men den har boggie. Nu vill jag veta vad det finns för fördelar repektive nackdelar med att köra med boggie. Drar det mer bränsle? Hur fungerar det i vinterväglag? Klart att det blir ju dyrare med 6 vinterdäck istället för fyra....
Förutsättningarna är att vi kommer att använda bilen i fjällen på vintern, och den ska kunna funka bra att köra i brant vinterterräng med. Givetvis så förutsätter jag att jag måste ha snökedjor, det har jag ju nu.
Men är den sämre att köra med än den vi har nu?
Vi har nu en Fiat Detleffs -03 6840 Esprit
TAck på förhand för tips!
/Annette
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Boggie, för och nackdelar?

Skall ni köra mycket på vintern på snöiga vägar är bakhjulsdrift att föredra på grund av att den största tyngden ligger på bakhjulen som ger därför bättre väggrepp. Annars är boggie betydligt stabilare och inte så vindkänsligt som enkelaxel.

Vi har kört 20.000 mil med boggie och valde även detta på den nya husbilen.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Boggie, för och nackdelar?

Fast bakhjulsdrift finns ju inte på den modellen. Jag undrar om boggie är sämre att köra med jämfört med vad vi har nu, vi har nu fyra hjul, framhjulsdrift.
 

laval

HBK Medlem
Inlägg
415
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1195
Medlemskap
2024
Sv: Boggie, för och nackdelar?

Annette.
Vi kan ju ta en tur med vår husbil när det blir lite mindre snö.Då kan du själv bilda dig en uppfattning.
//Lars
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Boggie, för och nackdelar?

Det finnes 2 varianter av ALKO lavramme med tandem-aksler (boggie). Den ene har større sporvidde på bakhjulene enn Dukato har foran, men det samme finnes også på biler med enkel bakaksel. Med bredere spor bak enn foran får en litt mer rullemotstand i løs snø.

Vår første husbil hadde enkel bakaksel og den neste dobbel - helt klart en forbedring når vi snakker om stabilitet og kjøreegenskaper. Forbruket var ca. det samme selv om det ble en mye tyngre bil. Vinteregenskapene ble heller ikke dårligere, men vår bil med tandem hadde nesten alltid maks aksellast foran og trykkte bra ned på snø og is.

Desverre så blir biler med bakhjulsdrift en god del dyrere og ofte høyere en de som er bygget på et Euro/ALKO chassi.
 
F

F.d. 8517

Guest
Sv: Boggie, för och nackdelar?

Man får de man betalar för.. min syn på saken e, 3 axlar o drift på en kan aldrig bli en fördel gentemot 2 axlar o drift på 1. ska man ha tyngre bak bör det vara tvillingmontage med bakhjulsdrift. dom där sk alco e ju bara leksaker jämfört med ett riktigt chassie..
:yes::yes::yes::mcride::music-icon::yes:

tillägas kan jag har bara 59 års erfarenhet av alla slags fordon från 1 ton till 200ton..
 
Senast redigerad av en moderator:
J

Jimbo

Guest
Sv: Boggie, för och nackdelar?

Min Frankia i 800 har just den setup:en med framhjulsdrift och Al-Ko:s lågbyggda chassie med tandemaxlar bak.

Provade en i 8000 med MB sprinter och dubbelmontage bak. Gick som en anka på vägen jämfört med Boggien.

Var skeptisk i början till framhjulsdrift och boggie eftersom jag även har släpvagnen med snöskotrarna efter på vintern. Men med en uppsättning fräscha vinterdäck och snökedjor "ifall att" så har det fungerat klockrent hittills i år.

Man får inte glömma att ett axeltryck på ca 1800 kg fram även drar sitt strå till stacken!
 
F

F.d. 3067

Guest
Sv: Boggie, för och nackdelar?

Hej!

Nu ska jag lämna min erfarenheter när det gäller detta ämne. Vi har haft 3st husbilar med boggi och framhjulsdrift, 2 Niesmann och 1 Dethleffs. Vi bor där de både är backigt och snöigt på vintern, min absoluta uppfattning är om ni ska vara till fjälls mycket, då är bakhjulsdrift överlägset, lika så på blöta gräsytor. Nu har vi en bil med bakhjulsdrift och den går som en tanks i snön.

Ska ni åka mest på sommaren så kanske de inte spelar så stor roll med fram eller bakhjulsdrift. Hoppas ni finner en bil som passar Er och Era behov.

/Gunnar
 

Bosse & Lena

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
3211
Medlemskap
2024
Sv: Boggie, för och nackdelar?

Hej
Mina erfarenheter,från flair 8000i,och hobby750 med 3 axlar,bra köregenskaper på
slät väg kör ni exempel på autobahn med betongbeläggning med täta skarvar eller
ojämn väg så får man ett extra slag från sista axeln som är och kan vara väldigt
jobbigt .Det blir ingen mjuk och behaglig färd. Det optimala hade varit med boggi-
lyft vid dessa tillfällen.Det hade även underlättat vid manöverkörning på trånga
passager.Vändradien är över 18,5 meter kan tyckas vara i längst laget.
 
Senast ändrad:

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Boggie, för och nackdelar?

Tack för era synpunkter!
Det vore intressant att veta boggiens för och nackdelar kontra vanlig framhjulsdrift.
Bakhjulsdrift och den önskvärda planlösningen vi vill ha är nog en kombination som är ouppnåelig för oss, då det är i stort sett omöjligt att hitta en begagnad med dessa kriterier till ett pris under 500.000 - 600.000kr
Så jag tror säkert också det är mycket bättre med bakhjulsdrift, men som sagt, det blir för dyrt.
Så ni som haft både boggie och vanlig framhjulsdrift, låt höra vad ni har för synpunkter, för och nackdelar!
Vi har ju hittills faktiskt klarat oss alldeles utmärkt med framhjulsdriften och snökedjor när det har krisat, så det är ju trots allt inte helt omöjligt att köra med en framhjulsdriven bil i vinterväglag.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Boggie, för och nackdelar?

Kan tillägga att jag precis kommit hem efter att ha sträckkört på E45 38 mil i snödrev och snörök, moddigt på vägen o snön bara vräkte ner, endast ett hjulspår att köra i, det var mörkt dessutom de två sista timmarna, men det gick bra. Dock gick det inte mer än i 55-65 km/h från Åmål ner till Kungsbacka. Alla bilister skötte sig väldigt bra för en gångs skull, dock märktes det när man närmade sig Göteborg att det var en del stabor som var ute på vägen, för en del idioter gav sig ut i det oplogada vänstra körfältet på motorvägen, en fick sladd strax framför mig...livsfarligt för dom själva och oss andra trafikanter...
 
F

F.d. 18508

Guest
Sv: Boggie, för och nackdelar?

Åkte några år med en NB Flair Fiat+alko tot 4500kg .
Nokia hakka dubb på fram o främre axel bak,längst bak sommarhjul.
Funkar helt ok,åkte mycket fjällkörning,gick oxå fint på vägen.
Vet inte hur ni åker men jag är väl inte den som tvekar o leta nya ställen,
var lite här och där med den bilen men aldrig ägt några "kedjor".
Vi åker oxå bakhjulsdrift nu,bätttre driv,men ni klarar er fint med framhjulsdriv/alko/kedjor.
 
F

F.d. 50036

Guest
Sv: Boggie, för och nackdelar?

Hej :)

Vi har just den bilen som du gillar en Argos 747-2 (-09:a). På sommaren går den som en dröm visst den drar en del soppa det går att köra på 1,3 men det är inte svårt att komma upp i 1,5 eller lite drygt det. Men vad gör det när bilen är kanon, gott om plats för alla och allt. Två stora dubbelsängar mm
När det gäller vinterkörning så är nog ett par snökedjor måste om de blir isigt, har själv beställt ett par Autosocks men inte hunnit att pröva dem ännu. Jag skulle inte tveka att åka till fjällen om jag har rätt grejor med.
Vi har byggt om våran bil något, just för att få plats med jackor skor mm. Vitrinskåpet vid dörren har vi monterat ner och ersatt med en garderob och lådan under kylskåpet har monterats bort och där blev det ett ypperligt skofack (hade hjälp av en skicklig snickare och köpte några original skivor från Bürstner, ser ut som original!!) En sak jag skulle fixa till innan jag åker till fjällen det är en extra värmeslinga under madrassen i alkoven, där blir lite kyligt när det blir kallt.
Hälsningar Torbjörn :):):)
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Boggie, för och nackdelar?

Låter intressant med er ombyggnad. Vi har just kollat efter en 08-09:a ev köpa i tyskland.
Skulle vara kul om ni kunde lägga upp några bilder på er ombyggnad av garderob o låda!
/Annette
 
F

F.d. 18508

Guest
Sv: Boggie, för och nackdelar?

jag glömde ju skriva att vi under 2 år åkte en 2 axlad pilote
framkomlighet i snö var ungefär lika
negativt för alko var att vi fick byta hjullager bak med jämna mellanrum trots nyare bil
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Boggie, för och nackdelar?

Din fråga gäller Boggie och det har ju andra svarat på. Men på den campingen vi är på nu
kom det in ett antal stora bilar idag. Visst blir man imponerad av hur de ser ut inne.....men
det var ingen trevlig upplevelse för förarna att kryssa mellan träd , bilar och soptunnor.
I svenska fjällen finns utrymme.....på kontinenten är det trångt ja mycket trångt men som sagt valet är ditt!!!!!!
 
Senast ändrad:

Bosse

FD HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
70
Medlemskap
2021
Sv: Boggie, för och nackdelar?

Hej!
Vår första bil var med bakhjulsdrift som vi kört året runt med, nu har vi en boggiebil med framhjulsdrift.
Den boggiebil som vi har, samt den bil som du själv nämner har ett stort tryck på framaxeln vilket gör att du ändå får ett gott fäste på vintern.
Att köra en boggiebil på sommaren är helt fantastiskt den är kursstabil och går väldigt fint på vägen.
En annan sak att ta hänsyn till är att du får ett betydligt mindre överhäng på en boggiebil vilket gör att du löper mindre risk att slå i bakdelen när man kör över skarpa nivåskillnader.
Titta på många husbilar med bakhjulsdrift, som har enorma överhäng, det är väl bra att få tryck på bakaxeln när man skall dra sig fram, men det kan också vara bra att ha tryck på framaxeln i vått o halt väglag för att kunna svänga, eller undvika vattenplaning.

Dessutom får du en bra lastkapacitet i den bilen du nämner det är inte helt oviktigt.

Mvh

Bosse
 
Toppen