• Nu finns det en Beta test av Nya Husbilsplatser!
    En beskrivning av nya funktioner hittar ni på : Klicka Här för Instruktion.
    Eller direkt till nya Husbilsplatser : Klicka Här för Nya Husbilsplatser.
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Karosseri Boggie axlad Dethleffs 2006 med handbromsproblem?

Fagerdal

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
39949
Medlemskap
2025
Hej alla kunniga

Vår handbroms har ett problem och det är som följer,
När man kör i promenadfart och drar i handbromsen så låser sig hjulen på bakre axeln och även fjädringen sjunker ihop!
Vi har demonterat alla bromsskivor och kontrollerat alla handbromsbelägg utan att hitta några fel!
Nu undra jag om det finns någon fördeling mellan bromsar och fjädring eller liknande?
Den ska ju besiktas snart och om dom kör med rullarna på besiktningen innan dom drar i handbromsen så låser ju sig hjulparet på bakre axeln!
Vet inte vad jag ska göra längre!

Stefanjo

HBK Medlem
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
40921
Medlemskap
2025
Har du provat att bara justera handbromsen. Det gör man vid varje hjul. Lossa en hjulbult och lys in med ficklampa i hålet tills du hittar det tandade hjulet. Brukar vara vid kl 9.
Kolla så att vajrarna inte kärvar.

MatsMari

HBK Medlem
Kommun
Olofström
HBK-Nr
25305
Medlemskap
2025
Men låser inte den andra axlen som står på marken? Det är totala p-broms verkan som räknas och kravet är att den ska hålla 16% och det räcker att det är p-broms på en axel. Lägg ihop de fyra hjul bromsverkan så ska det vara 16% . P-broms räknas som en reserv broms om vanliga bromsen sluta verka.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej alla kunniga

Vår handbroms har ett problem och det är som följer,
När man kör i promenadfart och drar i handbromsen så låser sig hjulen på bakre axeln och även fjädringen sjunker ihop!
Vi har demonterat alla bromsskivor och kontrollerat alla handbromsbelägg utan att hitta några fel!
Nu undra jag om det finns någon fördeling mellan bromsar och fjädring eller liknande?
Den ska ju besiktas snart och om dom kör med rullarna på besiktningen innan dom drar i handbromsen så låser ju sig hjulparet på bakre axeln!
Vet inte vad jag ska göra längre!
Jag måste faktiskt fråga, vad som är själva problemet.
Att det är sämre handbroms på det andra hjulparet så det också inte låser sig eller finns det ingen handbroms alls på det andra hjulparets handbromsbackar.
Eller att det är för "bra" handbroms på det som låser sig, för det låter som rekordhandbromsbroms på en Ducato som väldigt ofta har varit ett elände att få tillräcklig handbroms på till besiktningen.....
Eller låser handbromsen fast sig, så den inte släpper när man lossar på spaken, så bilen niger när man försöker köra iväg, för det är ju inte så bra.
För övrigt så får handbromsen ta rätt olika på ex. en vanlig bil med handbromsen bak, bara sammanlagda bromsvärdet är över min. och i alla fall att en sida inte är helt ur funktion.
Att handbromsen är så "bra" att bilen hoppar bakåt och av bromsrullarna har väl aldrig varit något problem vid besiktning som Stefanjo är inne på, fast det inte är så vanligt att det hugger så kraftigt och inte alls vanligt på en Ducato, för det är väl en Fiat Ducato? och om handbromsfunktionen inte funkar alls på andra hjulparet så är det ju inte godkänt.

M.v.h. JANKRO.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Instämmer med Jankro, jag har besiktat en hel del Ducato's, och den absolut vanligaste anmärkningen är just svag parkeringsbroms, 3-axlade brukar dock klara sig bättre.
En parkeringsbroms som låser hjulen rullandes är det nog en hel del husbilsägare som drömmer om.

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Instämmer med Jankro, jag har besiktat en hel del Ducato's, och den absolut vanligaste anmärkningen är just svag parkeringsbroms, 3-axlade brukar dock klara sig bättre.
En parkeringsbroms som låser hjulen rullandes är det nog en hel del husbilsägare som drömmer om.
Min enkelaxlade ducato 4.5t är nog en dröm. Senaste besiktning hoppade den av rullarna vid prov av handbromsen :)

Toppen