• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bodelsvärme

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Stod i går natt på Flatruet 2+ startade värmen och ställde in den på 19 grader och det hände ingenting, var tvungen att höja till 22 grader och då startade värmaren och gick så hela natten, så fort jag sänkte temperaturen under 22 så stannade värmaren.
Någon som har en aning vad det kan vara för fel?
Truma 6E combi.
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Hur varmt var det i bilen där tempgivaren sitter då?
De 19 resp 22 grader du nämner är "bara" siffror på en display. Termostatens till- och frånslag kan tyvärr mycket väl avvika från detta med några/flera grader.
Om temperaturen i bilen var lagom vid inställda 22 grader så är allt ok.
Om temperaturen i bilen var för hög vid inställda 22 grader så ska termostaten ställas lägre och man måste därefter vänta tills temperaturen sjunker tillräckligt innan värmaren startar.
Om värmaren då inte startar utan temperaturen sjunker för mycket utan att värmaren startar så är något fel. Vad vet jag inte.
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Hur varmt var det i bilen där tempgivaren sitter då?
De 19 resp 22 grader du nämner är "bara" siffror på en display. Termostatens till- och frånslag kan tyvärr mycket väl avvika från detta med några/flera grader.
Om temperaturen i bilen var lagom vid inställda 22 grader så är allt ok.
Om temperaturen i bilen var för hög vid inställda 22 grader så ska termostaten ställas lägre och man måste därefter vänta tills temperaturen sjunker tillräckligt innan värmaren startar.
Om värmaren då inte startar utan temperaturen sjunker för mycket utan att värmaren startar så är något fel. Vad vet jag inte.
Det var 17+ I husbilen, vid inställning 22 på displayen startade den inte däremot vid 23 grader så startade värmaren. 6 grader skillnad känns mycket.
Går även bara att justera temperaturen nedåt (minska) med 0-5 grader, för att justera uppåt så går det inte, finns inga siffror bara tom ruta.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.918
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Tror det är ett vanligt fenomen att man får ställa upp temperaturen för att värmaren skall starta. Ett exempel. Sist vi var ute så visade vår termometer som står på bordet 18 grader, temperaturen på displayen uppe vid taket 22 grader och när jag ställde värmaren på 23 grader så startade den. Felet är väl att temperaturgivaren sitter på fel ställe, uppe vid taket.

Kjell
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Det kan vara att den externa givaren inte fungerar, tex kabelbrott.
Vissa regulatorer/ paneler övergår då till den interna givaren i panelen istället.
Ibland om givaren inte fungerar är det sista värdet som regulatorn fick som gäller.
Jag vet dock inte hur det är med Truman.

Det händer ibland en rumsgivare mäter lite knasigt.
Den kanske satt rätt från början men att det har byggts om eller dyligt.
Det kan tex ha tillkommit en lampa som är placerad nära givaren eller någon annan pryl. Det finns ganska många prylar i en husbil som avger värme.
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Det kan vara att den externa givaren inte fungerar, tex kabelbrott.
Vissa regulatorer/ paneler övergår då till den interna givaren i panelen istället.
Ibland om givaren inte fungerar är det sista värdet som regulatorn fick som gäller.
Jag vet dock inte hur det är med Truman.

Det händer ibland en rumsgivare mäter lite knasigt.
Den kanske satt rätt från början men att det har byggts om eller dyligt.
Det kan tex ha tillkommit en lampa som är placerad nära givaren eller någon annan pryl. Det finns ganska många prylar i en husbil som avger värme.
Sitter vid bodelsdörren i huvudhöjd inget annat inkopplat där.
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Tror det är ett vanligt fenomen att man får ställa upp temperaturen för att värmaren skall starta. Ett exempel. Sist vi var ute så visade vår termometer som står på bordet 18 grader, temperaturen på displayen uppe vid taket 22 grader och när jag ställde värmaren på 23 grader så startade den. Felet är väl att temperaturgivaren sitter på fel ställe, uppe vid taket.

Kjell
Givaren sitter vid bodelsdörren i huvudhöjd. Får ställa upp temperaturen så länge.
 

Tomas Landegren

FD HBK Medlem
Inlägg
289
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
8243
Medlemskap
2023
På de fem husbilar vi haft har aldrig inställningarna på husbilens display fungerat. Vi brukar lägga en termometer på bordet och sedan gå efter detta. För det mesta måste du höja värmen för att få tex 20 gr i bilen även om du satt displayen på tex 25 gr.. sensorn till värmen sitter ofta fel. De flesta bilar är tillverkade utomlandsmdär det inte är så noga med temp inomhus eftersom man är inte så noga då man inte är så noga med minusgrader.
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
En undran hur man ställer in off-set. Har temp.givaren högt uppe. Om jag vill ha 20 C midjehöjd. Idag behöver sätta vredet på 22 C. Ska offset då vara -2 C..Tänker jag rätt ?
Jag tolkar manualen som om det är på andra hållet. Du vill ha 20 gr. Då måste du idag ställa vredet på 22 gr. Med offset -2 gr får du 2 gr kallare än vad du har idag. Och tyvärr går det inte att sätta offset på positiva värden. Så du får nog nöja dig med att sätta vredet på 22 gr.

Jag grundar detta på vad manualen säger:
"Kalibrera värmarens rumstemperatursensor (OFFSET) Den anslutna värmarens rumstemperatursensor kan anpassas individuellt till sensorns monteringssituation. Inställningen kan göras i steg om 0,5 °C i intervallet 0 °C till -5 °C. Exempel: Inställd rumstemperatur 23 °C; OFFSET = -1 °C; Börvärde för värmaren = 22 °C"

Med offset på -1 gr så ger värmaren 1 gr lägre än inställt värde. Eller tänker jag fel nu?
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.776
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Jag har gått ett steg längre, monterat en givare i midjehöjd vid soffan och en givare i sovrummet. Man får växla givare manuellt på panelen. Vi använder givaren i sovrummet på natten och när vi åker. När vi åker är orsaken den att motorns kupévärme påverkar panelens givare och den extra vi monterat. Då är det bra att kunna ställa så att det är givaren bak i sovrummet som sköter temperaturen annars slutar cirkulationspumpen att gå och då blir det heller ingen effekt från värmeväxlaren från motorvattnet. Man kan också sätta cirkulationspumpen att gå kontinuerligt. I våran 9 m husbil tycker jag inte värmeväxlaren gör speciellt mycket för att tillföra värme.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag har gått ett steg längre, monterat en givare i midjehöjd vid soffan och en givare i sovrummet. Man får växla givare manuellt på panelen. Vi använder givaren i sovrummet på natten och när vi åker. När vi åker är orsaken den att motorns kupévärme påverkar panelens givare och den extra vi monterat. Då är det bra att kunna ställa så att det är givaren bak i sovrummet som sköter temperaturen annars slutar cirkulationspumpen att gå och då blir det heller ingen effekt från värmeväxlaren från motorvattnet. Man kan också sätta cirkulationspumpen att gå kontinuerligt. I våran 9 m husbil tycker jag inte värmeväxlaren gör speciellt mycket för att tillföra värme.
Har du cirkulation mellan motor och vvx? jag upplever att vvx ger mycket värme när 90grader kylvatten passerar genom den.
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Med en värmeväxlare i kombination med Alde’s vattenburna centralvärme kan du utnyttja motorns kylsystem för uppvärmning av bostadsutrymmet. På köpet får du varmvatten, också det uppvärmt av bilmotorn. Det enda du behöver göra är att ställa in önskad temperatur på manöverpanelen, resten sköter systemets automatik.

För dig som är vintercampare kan värmen även köras i omvänd ordning tillsammans med en cirkulationspump på motorsidan. Värmeväxlaren fungerar då som motorvärmare tack vare att värmesystemet värmer upp motorns kylsystem.

Den miljövänliga värmeväxlaren är en av de unika funktionerna som du bara kan få med ett vattenburet värmesystem.

  • Förvärmer bodelen under färd
  • Kan användas som motorvärmare (om cirkulationspump ansluts på motorsidan
 
Toppen