• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bodelsvärme från stoppad motor

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
237
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
Med värmeväxlare och en 12 volts pump i motordelen av systemet kan man värma motorn från värmepannan i husbilen. Självklart bra i kallt klimat och utan elstolpe.
Detta fungerar bra i min "Scandimobil" men den var inte förberedd för värme åt andra hållet.
När man stannar ca en timme på en plats utan elstolpe (för att tex handla) och det är kallt ute, man vill kanske ta en fika i bilen och spela ett spel via nätet.. så slipper man gärna dra igång pannan. Är det inte för kallt ute vill man också gärna värma bodelen från bara motorn.
Värme från motorn går hela tiden via värmeväxlaren (har inte undersökt om värmereglaget på instrumentbrädan påverkar) och då behöver man bara sätta snurr på det andra systemet (förutsätter vattenburen värme, kanske inte runt hela bilen men iaf lokalt med en fläkt)
Jag saknade då möjligheten att starta Aldepumpen då den gick på nätspänning och var kopplad direkt till landström och inte till inverter.
Ingen skarvkabel med för att dra elpatron till annat vägguttag för inverter.
Nästa stopp vid affär med skarvkablar och gjorde en reäl tabbe.
Kopplade och kände mig nöjd på förhand. Drog igång invertern (med fjärren) och såg snopet hur lysdioderna för bodelens spänning rasade direkt från 13 till 11,5 volt, men sen ångrade sig och upp till 12,5 volt, fast pumpen gick inte.
Jag hade kört bilen med hopkopplade bodels och startbatterier via min intotade omkopplare. Helt i onödan dvs glömt att bryta.
Jag insåg att säkringen (10 Ampere) nog hade gett upp och det visade sig stämma.
Varför skulle pumpen dragit så mycket ström?
Det hade den inte, jag hade också glömt att elpatronen stod kvar på en kilowatt.
Detta kan inverter och bobatterier klara ett tag, jag kör utan vidare micro på 600 watt 10 minuter och mer, men hopkopplingen med startbatteriet ledde till säkringsbrott.
Med avstängd elpatron fungerade det sen fint.
Värmen räckte bra under en timme och det var bara några plusgrader ute.
Att förhindra såna problem med egna kopplingar är ganska omständigt.
Det gäller verkligen att ha rätt dimensionerade säkringar och såna i reserv.
Man får helt enkelt skärpa minnet med en kinaresa, 100 timmars yogaövningar och mycket ginko biiloba?

Är det någon annan som använder motorns värme så här?
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.921
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Med värmeväxlare och en 12 volts pump i motordelen av systemet kan man värma motorn från värmepannan i husbilen. Självklart bra i kallt klimat och utan elstolpe.
Detta fungerar bra i min "Scandimobil" men den var inte förberedd för värme åt andra hållet.
När man stannar ca en timme på en plats utan elstolpe (för att tex handla) och det är kallt ute, man vill kanske ta en fika i bilen och spela ett spel via nätet.. så slipper man gärna dra igång pannan. Är det inte för kallt ute vill man också gärna värma bodelen från bara motorn.
Värme från motorn går hela tiden via värmeväxlaren (har inte undersökt om värmereglaget på instrumentbrädan påverkar) och då behöver man bara sätta snurr på det andra systemet (förutsätter vattenburen värme, kanske inte runt hela bilen men iaf lokalt med en fläkt)
Jag saknade då möjligheten att starta Aldepumpen då den gick på nätspänning och var kopplad direkt till landström och inte till inverter.
Ingen skarvkabel med för att dra elpatron till annat vägguttag för inverter.
Nästa stopp vid affär med skarvkablar och gjorde en reäl tabbe.
Kopplade och kände mig nöjd på förhand. Drog igång invertern (med fjärren) och såg snopet hur lysdioderna för bodelens spänning rasade direkt från 13 till 11,5 volt, men sen ångrade sig och upp till 12,5 volt, fast pumpen gick inte.
Jag hade kört bilen med hopkopplade bodels och startbatterier via min intotade omkopplare. Helt i onödan dvs glömt att bryta.
Jag insåg att säkringen (10 Ampere) nog hade gett upp och det visade sig stämma.
Varför skulle pumpen dragit så mycket ström?
Det hade den inte, jag hade också glömt att elpatronen stod kvar på en kilowatt.
Detta kan inverter och bobatterier klara ett tag, jag kör utan vidare micro på 600 watt 10 minuter och mer, men hopkopplingen med startbatteriet ledde till säkringsbrott.
Med avstängd elpatron fungerade det sen fint.
Värmen räckte bra under en timme och det var bara några plusgrader ute.
Att förhindra såna problem med egna kopplingar är ganska omständigt.
Det gäller verkligen att ha rätt dimensionerade säkringar och såna i reserv.
Man får helt enkelt skärpa minnet med en kinaresa, 100 timmars yogaövningar och mycket ginko biiloba?

Är det någon annan som använder motorns värme så här?

Om du har ett helt Aldesystem brukar det ju räcka att ställa upp temperaturen på Alden så startar Aldens cirkulationspump och tar värme från värmeväxlaren.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Med värmeväxlare och en 12 volts pump i motordelen av systemet kan man värma motorn från värmepannan i husbilen. Självklart bra i kallt klimat och utan elstolpe.
Detta fungerar bra i min "Scandimobil" men den var inte förberedd för värme åt andra hållet.
När man stannar ca en timme på en plats utan elstolpe (för att tex handla) och det är kallt ute, man vill kanske ta en fika i bilen och spela ett spel via nätet.. så slipper man gärna dra igång pannan. Är det inte för kallt ute vill man också gärna värma bodelen från bara motorn.
Värme från motorn går hela tiden via värmeväxlaren (har inte undersökt om värmereglaget på instrumentbrädan påverkar) och då behöver man bara sätta snurr på det andra systemet (förutsätter vattenburen värme, kanske inte runt hela bilen men iaf lokalt med en fläkt)
Jag saknade då möjligheten att starta Aldepumpen då den gick på nätspänning och var kopplad direkt till landström och inte till inverter.
Ingen skarvkabel med för att dra elpatron till annat vägguttag för inverter.
Nästa stopp vid affär med skarvkablar och gjorde en reäl tabbe.
Kopplade och kände mig nöjd på förhand. Drog igång invertern (med fjärren) och såg snopet hur lysdioderna för bodelens spänning rasade direkt från 13 till 11,5 volt, men sen ångrade sig och upp till 12,5 volt, fast pumpen gick inte.
Jag hade kört bilen med hopkopplade bodels och startbatterier via min intotade omkopplare. Helt i onödan dvs glömt att bryta.
Jag insåg att säkringen (10 Ampere) nog hade gett upp och det visade sig stämma.
Varför skulle pumpen dragit så mycket ström?
Det hade den inte, jag hade också glömt att elpatronen stod kvar på en kilowatt.
Detta kan inverter och bobatterier klara ett tag, jag kör utan vidare micro på 600 watt 10 minuter och mer, men hopkopplingen med startbatteriet ledde till säkringsbrott.
Med avstängd elpatron fungerade det sen fint.
Värmen räckte bra under en timme och det var bara några plusgrader ute.
Att förhindra såna problem med egna kopplingar är ganska omständigt.
Det gäller verkligen att ha rätt dimensionerade säkringar och såna i reserv.
Man får helt enkelt skärpa minnet med en kinaresa, 100 timmars yogaövningar och mycket ginko biiloba?

Är det någon annan som använder motorns värme så här?
Alde cirkulatioinspump går på 12V eller hur värmer du bilen utan elstolpe?Det är bara att höja temperaturen och bocka av gas så går pumpen.
Jag har 2 12v pumpar både på Alde och till värmeväxlaren för cirkulation från motorn,att bara köra Alde genom värmeväxlaren utan cirkulation från motorn ger inte mycket värme.
 

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
237
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
Alde cirkulatioinspump går på 12V eller hur värmer du bilen utan elstolpe?Det är bara att höja temperaturen och bocka av gas så går pumpen.
Jag har 2 12v pumpar både på Alde och till värmeväxlaren för cirkulation från motorn,att bara köra Alde genom värmeväxlaren utan cirkulation från motorn ger inte mycket värme.
Det här gäller altså en husbil UTAN gaspanna. Alde betyder inte per automatik gaspanna. Det finns andra Aldesystem, som detta med Webasto dieselvärmare.
Läser du texten så ser du f.ö. att jag beskrivit cirkulationspumpen i motordelen av systemet.
Sen vet jag att Alde brukar ha en pump i expansionskärlet, men den är inte fungerande i min hb.
Annars hade ju den varit självklar att köra, den är ju en 12-voltare.
Bra att du påminde om det.
 
Senast ändrad:

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
237
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
Om du har ett helt Aldesystem brukar det ju räcka att ställa upp temperaturen på Alden så startar Aldens cirkulationspump och tar värme från värmeväxlaren.

Jo men det gäller ju att ha nätspänning till Aldepumpen i elpatronen. annars händer inte så mycket.
Jag vet iofs inte om Alde har elpatroner med pump för tolv volt, men sån är inte min.
Jag skulle föredra det tror jag, 12 volt har man ju alltid tillgång till.
En extra automatik kopplad till invertern går ju att göra, men känns omständigt, man får koppla om manuellt
Alla har ju inte heller inverter
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Du måste ställa 12 V-pumpen på "Continuous". Förmodligen står den på Thermostat och då funkar det inte. Både "motorpumpen" och 12 V-pumpen måste vara igång för att få värme.
 

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
237
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
Du måste ställa 12 V-pumpen på "Continuous". Förmodligen står den på Thermostat och då funkar det inte. Både "motorpumpen" och 12 V-pumpen måste vara igång för att få värme.

Hur ställer man det? Det finns klen kabel kopplad till den (du måste väl mena pumpen i exp kärlet) men den försvinner in i väggen till okänd ort. Jag har ingen normal centralenhet till Aldensystemet. Det är en del saker i denna hb som kändes väldigt ofärdigt, men jag har med er hjälp fått till några lösningar.
Tyvärr är ju mannen bakom Scandimobil avliden också. (och tyvärr inte bara för min skull)
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Det här gäller altså en husbil UTAN gaspanna. Alde betyder inte per automatik gaspanna. Det finns andra Aldesystem, som detta med Webasto dieselvärmare.
Läser du texten så ser du f.ö. att jag beskrivit cirkulationspumpen i motordelen av systemet.
Sen vet jag att Alde brukar ha en pump i expansionskärlet, men den är inte fungerande i min hb.
Annars hade ju den varit sjäklvklar att köra, den är ju en 12-voltare.
Bra att du påminde om det.
Det verkar vara ett annorlunda Alde system du har,är det inte bara ett radiatorsystem med dieselpanna eller vad är Alde av det du har?
Enklast vore ju om allt gick på 12V men så verkar inte ditt system kopplat.
När man skriver Alde förutsätter nog dom flesta att du har en gaspanna med elpatron ,allt går på 12v, 230v och gas.
 

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
237
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
Det verkar vara ett annorlunda Alde system du har,är det inte bara ett radiatorsystem med dieselpanna eller vad är Alde av det du har?
Enklast vore ju om allt gick på 12V men så verkar inte ditt system kopplat.
När man skriver Alde förutsätter nog dom flesta att du har en gaspanna med elpatron ,allt går på 12v, 230v och gas.

Ja nog är det så, ovanligt, men just vad jag ville ha och trodde bara det fanns på nyare plåtisar.
så dök denna gamling upp för en human summa och jag hade då aldrig hört talas om Scandicar.
Inte Folksam heller när de frågade vem som byggt inredningen.
Men allt är rejält gjort. Ovanligt tunga trämaterial tror jag. Men det är ju en lastbil..
Alde är elpatronen och exp kärlet med en pump i helt enkelt.
Det sitter en lodrät lång plastkåpa med texten Alde över exp kärl och lodräta rören under.
Dieselpannan är seriekopplad i samma system.
Separat system är värmeslingan genom motorn och så finns ju värmeväxlare.
Dessutom en gemensam elfläkt med egen värmeväxlare.
Det jag hela tiden saknat är ju ett elschema och man verkar ha glömt en del nödvändiga detaljer vid bygget.
inte minst termostat för dieselpannan, men det har jag ordnat, beskrev i annan tråd.
 
Senast ändrad:

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
En enkel lösning som kanske fungerar:
Ta 12V från bodelsbatteriet "någonstans" kopplat till en strömbrytare och från strömbrytare till cirkulationspumpen via en diod så att strömmen inte kan gå baklänges när pumpen startas av termostaten. Du får ett litet spänningsfall över dioden ca ½ V, men pumpen får ju i alla fall inte 12V p g a motstånden som är inbyggda i kablarna.
Ett annat med sofistikerat men komplicerat och säkrare sätt är att använda ett dubbelt växlande relä så att när du slår till strömbrytaren enl ovan, så bryts anslutningen till termostaten och vice versa. När termostaten startar pumpen så bryts anslutningen till strömbrytaren. Då slipper du tänka på om strömbrytaren är till slagen eller ej när termostaten startar pumpen
Du kan få ett sådant relä av mig (mot portokostnad) om du vill experimentera.
(Hoppas jag inte fick hjärnsmälta nu)
:wub:o_O
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.602
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Alde betyder inte per automatik gaspanna.
Helt riktigt. Alde har tillverkat mycket, bl.a. parkeringsbromsar till traktorkärror och el-bromsar till personbilssläp – men då talar vi tidigt 1950-tal.

1966 tillverkade Alde sin första värmepanna. och den var gasoldriven. Därefter har alla värmepannor från Alde varit drivna med gasol.

Den första modellen kallades Långe Jan, och så småningom kom både el-patron, 220V-pump och varmvattenberedare som tillbehör.

Pålle
 
Senast ändrad:

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
237
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
En enkel lösning som kanske fungerar:
Ta 12V från bodelsbatteriet "någonstans" kopplat till en strömbrytare och från strömbrytare till cirkulationspumpen via en diod så att strömmen inte kan gå baklänges när pumpen startas av termostaten. Du får ett litet spänningsfall över dioden ca ½ V, men pumpen får ju i alla fall inte 12V p g a motstånden som är inbyggda i kablarna.
Ett annat med sofistikerat men komplicerat och säkrare sätt är att använda ett dubbelt växlande relä så att när du slår till strömbrytaren enl ovan, så bryts anslutningen till termostaten och vice versa. När termostaten startar pumpen så bryts anslutningen till strömbrytaren. Då slipper du tänka på om strömbrytaren är till slagen eller ej när termostaten startar pumpen
Du kan få ett sådant relä av mig (mot portokostnad) om du vill experimentera.
(Hoppas jag inte fick hjärnsmälta nu)
:wub:o_O

Ja, något sånt var jag inne på, men det är klart att man undrar vart kabeln går som redan är dragen.
Den enda termostaten som fanns i bilen är bara kopplad till elpatronen, som har en pump för nätspänning.
Så snart man kopplar landström så går pumpen, men mycket tyst.
Den stängs bara av med att slå av huvudbrytare på manöverpanelen i bilen som tycks påverka ett relä.
"patronpumpen" och webastopumpen klarar cirkulationen bra. Men en separat 12 voltspump vill man ju ha så man slipper koppla patronpumpen via invertern som slås på bara för det. Det drar ju betydligt mer ström. Så jag klipper väl bara kabeln till "expansionskärlspumpen" och drar en ny som du menar, men skippar både relä och diod.
Denna pump behövs ju bara när man står utan landström och vill utnyttja värme från motorn som man just stängt av.
I det läget kör man en fjärde pump... den som sitter i motorns kylsystem och värmeväxlaren just för detta ändamål.
Jag har testat det med inverter- patronpump och värmeväxlarpump... och kunde åtnjuta bra värme en timme efter stoppad motor,.
Tack för reläerbjudande,men jag kör utan.
Får väl se hur expansionskärlspumpen fungerar.
Ska ta en bild på denna udda Aldekomposition senare
En ide jag fick nu, kanske bara dra en kabel till samma strömbrytare som styr värmeväxlarpumpen?
När man vill värma boutrymmet från motorn ska ju båda ändå gå.
När man vill värma motorn med Webaston behövs iofs inte expansionskärlspumpen.
 

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
237
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
Efter alla dessa inlägg, vill jag gärna ha svar på en grundläggande fråga:

Hur mycket värme kan man ta tillvara från en motor som har stannats?

Pålle

Jag är inte mannen att på rak arm säga hur många kalorier... men efter en timme i en normalt isolerad plåtis av minsta storleken, så började det bli kallare i bilen.
Det var ca fem plusgrader ute och 20 + i bodelen då motorn stängdes av.
Klart det går att räkna på det, men det är ju den praktiska aspekten som är mest användbar.
Enda värmekällorna i övrigt var ett par lampor på 10 watt totalt och en person på ca 100 watt --
 

kurtmo

HBK Medlem
Inlägg
239
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
12092
Medlemskap
2024
Jo men det gäller ju att ha nätspänning till Aldepumpen i elpatronen. annars händer inte så mycket.
Jag vet iofs inte om Alde har elpatroner med pump för tolv volt, men sån är inte min.
Jag skulle föredra det tror jag, 12 volt har man ju alltid tillgång till.
En extra automatik kopplad till invertern går ju att göra, men känns omständigt, man får koppla om manuellt
Alla har ju inte heller inverter
På nyare Aldepannor är det bara en pump på 12 V med hög driftsäkerhet. Den sitter på returen vid värmaren.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.875
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Efter alla dessa inlägg, vill jag gärna ha svar på en grundläggande fråga:

Hur mycket värme kan man ta tillvara från en motor som har stannats?

Pålle
I mitt fall så är det nog att inte tömma startbatteriet för djupt, men vid dessa behov så när man stannar för dagen så trycker jag på "rest" (MB original) så startar kupefläkten samt en cirk.pump i ca. 30min och avger massor med värme, detta kan jag upprepa ungefär 3 gånger, sen avtar värmen markant.
 

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
237
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
Helt riktigt. Alde har tillverkat mycket, bl.a. parkeringsbromsar till traktorkärror och el-bromsar till personbilssläp – men då talar vi tidigt 1950-tal.

1966 tillverkade Alde sin första värmepanna. och den var gasoldriven. Därefter har alla värmepannor från Alde varit drivna med gasol.

Den första modellen kallades Långe Jan, och så småningom kom både el-patron, 220V-pump och varmvattenberedare som tillbehör.

Pålle

Och här avslöjar min plåtis att det är Alde-prylar i den.
Samt står det Alde på väggtermostaten.
Gasol -nej.
Elpatron, 230 v-pump, 12 v-pump, expansionskärl, konvektorer, värmeväxlare -ja.

Alde enhet ej gas.jpg
 
Toppen