• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bodelsmoduler till valfri plåtis

Dj Freddy

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2025
Hej.

Följande frågeställning har jag fått från några vänner som arbetar med möbelsnickerier och inredningar till segelbåtar i Frankrike. Och de undrar om det finns intresse av deras funderingar. Jag lovade således att ställa frågan på ett ställe där jag vet att jag kommer få många kompetenta och sakliga svar, nämligen här på HBK:)

Under vinterperioden så har de inte så mycket att göra, varpå de funderar på att bygga moduler som man själv kan montera i en skåpbil. Finns det intresse av detta?

Deras tanke är att de har ett grundutförande med trä inredning och webastos system med Diesel spis och värmare med varmvatten och hetluft. De utformar en komplett modul som sätts in med tak och golv först, sedan monteras sidorna i bilen. Självklart med olika typer av dynor och färger. Som billigaste alternativ köper man denna "byggsats" för sin bil. Det andra alternativet är att du lämnar din bil för monteringen, vilket kostar lite mer.

Fördelarna är att de kan bygga moduler när de har tid över samt att kunden själv kan bestämma vilken bil han vill ha, ny eller begagnad. Då det finns mycket pengar att spara om man nöjjer sig med tex en sprinter eller iveco som är några år med några tusen mil på mätaren. Även på isolerings sidan kan man då välja om det skall bli en vinterbil eller en sommar bil.

Vad tror ni om dessa tankar?

//Freddy

J

Jarn

Guest
Sv: Bodelsmoduler till valfri plåtis

Jag tror att tanken är bra och att det säkert finns ett visst intresse för det.

När jag för någon vecka sedan besökte mässan i Hamburg, var där ett antal utställare som redan erbjöd denna service till olika fabrikat av skåpbilar.

Från enkla moduler som enkelt gick att ta bort om man i veckorna fortfarande använde bilen som arbetsfordon, till permanenta lösningar med allt fast monterat.

vippen

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2026

Jag tror inte det är möjligt i Sverige om man ska följa lagen bilen måste regbes när man monterar inredningen och sen reggas igen när den plockas ut.
Men det kan man sk... I :)

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028

Så gör Scandimobil i Falköping, bygger efter kundens önskemål med flera basmodeller som "mall". Bilen skall ha motorvärmare, sen monterar dom isolering som heter "duga" + golvvärme, snickerier osv... Enda problemet kan vara leveranstid som kan bli mer än 6 månader. Erbjuder mycket bra garantivillkor! Som svar på din fråga "om intresse finns" vill jag säga att jag skulle satsa hellre på någon med mångårig erfarenhet, bra garantier och som finns på närmare håll.

Toppen