Ett batteri laddas i 3 faser.
1:a fasen är upp till c:a 80% och kallas bulkladdning och då tar batteriet emot ström ända tills slutspänningen uppnås. För slutna batterier ligger den på 14,4V (vid 20C).
Endast laddarens kapacitet och inre motståndet i batteriet bestämmer hur lång tid denna tar. Detta är beroende på vilken kvalite och ålder samt typ batteriet är. Öppna batterier kan laddas vid högre spänning men då får dessa inte vara inne i boutrymmet (knallgas bildas) och dessutom måste vatten efterfyllas då. Det är inte vanligt på husbilar att slutspänningen är högre än 14,4V på laddaren och på slutna batterier får 14,4V ALDRIG överskridas.
Genom att ha en kraftig laddare/generator samt grova kablar som minskar spänningsfallet kan man avsevärt korta ner denna tid. Speciellt på GEL batterier som har lågt inre motstånd och tål höga laddströmmar.
2:a fasen är absorptionsladdning då spänningen hålls konstant (14,4V) och strömmen sjunker tills batteriet är fulladdat. Infaller runt 80% fyllnadsgrad. Ett batteri kan betraktas som fulladdat när strömmen inte sjunker mer och understiger 2% men praktiskt brukar laddarna slå av vid c:a 2% eller efter en viss tid. Tiden detta tar är helt beroende på batteriet och enda sättet att vara säker på att ett slutet batteri är fulladdat är att lämna det på laddning i 48tim vid 14,4V. Tiden för fas 2 kan variera mellan 8-48tim.
Om det är spänningsfall så spänningen vid batteriet i fas 2 understiger 14,4V kommer inte batteriet att bli fulladdat utan tiden måste då förlängas ännu mer. Under c:a 13,8V laddas ett slutet batteri knappast alls utan stannar då runt 80%.
3:e fasen är underhållsladdning och den ligger för slutna batterier på 13,8V. Öppna batterier oftast något lägre runt 13,6V.
Underhållsladdning kan pågå i princip hur länge som helst men brukar korrodera polerna invändigt om den pågår flera veckor utan avbrott och därmed skada batteriet.
Observera att ovanstående är generella uppgifter som kan avvika beroende på batterityp och fabrikat. Slutspänning kan tex. variera mellan 14,1-15,2V beroende på laddteknologi och batterityp. Fel laddspänning förstör garanterat batteriet i förtid.
Vill du veta mera så läs gärna:
http://www.storebroenergysystems.se/nav11645_F08211DA1708470AA34CD1B2F4811F04
Denna publikation ger en bra och tydlig beskrivning av hur batterier och laddning fungerar.