• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bodelsladdning

F

F.d. 3581

Guest
Chassiefabrikat: Renault
Årsmodell Chassie: 2006
Husbilsfabrikat: Adria
Årsmodell Husbil: 2006
Ämnesområde: Elsystem
När jag laddar bodelsbatterierna via den inbyggda 220 voltsladdaren så laddas de alltid till 100 % enligt batteriindikatorn på den digitala panelen.

Men när de laddas via bilens generator, och oberoende hur länge jag kör så laddas de endast till 85 %.

Det är speciellt irriterande när man avser att fricampa några dygn utan el och måste börja med endast 85 % bodelsenergi.

Vad kan det vara för fel?

Hälsn

DS
 
F

F.d. 3753

Guest
Exakt samma fråga finns i en annan tråd.
Vill minnas att det var du som ställde samma fråga.
Använd sökfunktionen så hittar du den med alla svar och kommentarer.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.842
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Ett batteri laddas i 3 faser.

1:a fasen är upp till c:a 80% och kallas bulkladdning och då tar batteriet emot ström ända tills slutspänningen uppnås. För slutna batterier ligger den på 14,4V (vid 20C).
Endast laddarens kapacitet och inre motståndet i batteriet bestämmer hur lång tid denna tar. Detta är beroende på vilken kvalite och ålder samt typ batteriet är. Öppna batterier kan laddas vid högre spänning men då får dessa inte vara inne i boutrymmet (knallgas bildas) och dessutom måste vatten efterfyllas då. Det är inte vanligt på husbilar att slutspänningen är högre än 14,4V på laddaren och på slutna batterier får 14,4V ALDRIG överskridas.

Genom att ha en kraftig laddare/generator samt grova kablar som minskar spänningsfallet kan man avsevärt korta ner denna tid. Speciellt på GEL batterier som har lågt inre motstånd och tål höga laddströmmar.

2:a fasen är absorptionsladdning då spänningen hålls konstant (14,4V) och strömmen sjunker tills batteriet är fulladdat. Infaller runt 80% fyllnadsgrad. Ett batteri kan betraktas som fulladdat när strömmen inte sjunker mer och understiger 2% men praktiskt brukar laddarna slå av vid c:a 2% eller efter en viss tid. Tiden detta tar är helt beroende på batteriet och enda sättet att vara säker på att ett slutet batteri är fulladdat är att lämna det på laddning i 48tim vid 14,4V. Tiden för fas 2 kan variera mellan 8-48tim.

Om det är spänningsfall så spänningen vid batteriet i fas 2 understiger 14,4V kommer inte batteriet att bli fulladdat utan tiden måste då förlängas ännu mer. Under c:a 13,8V laddas ett slutet batteri knappast alls utan stannar då runt 80%.

3:e fasen är underhållsladdning och den ligger för slutna batterier på 13,8V. Öppna batterier oftast något lägre runt 13,6V.
Underhållsladdning kan pågå i princip hur länge som helst men brukar korrodera polerna invändigt om den pågår flera veckor utan avbrott och därmed skada batteriet.

Observera att ovanstående är generella uppgifter som kan avvika beroende på batterityp och fabrikat. Slutspänning kan tex. variera mellan 14,1-15,2V beroende på laddteknologi och batterityp. Fel laddspänning förstör garanterat batteriet i förtid.

Vill du veta mera så läs gärna:
http://www.storebroenergysystems.se/nav11645_F08211DA1708470AA34CD1B2F4811F04
Denna publikation ger en bra och tydlig beskrivning av hur batterier och laddning fungerar.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.842
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Vad kan man då göra åt detta:

Börja med att mäta spänningen vid bodelsbatterierna när generatorn laddar och du uppnått 80-85% enligt din mätare. Motorn bör varva runt 2000 rpm.

Svara här med det värde du upmätt.

Generellt så måste man köra väldigt mycket för att fulladda som resonemangen ovan visar. Under 8-12 timmar är det utsiktslöst att fulladda.
På 3-4 tim kanske man kan nå 90% beroende på var laddningen startade.

Ett alternativ är att ha en solcell som laddar de sista 15-20%.
Här i Norden räcker detta inte under Nov-Jan om man inte har väldigt stora Solceller.

Ett annat alternativ är att ha bättre och större batterier och cykla dessa mellan 20%-90%. Detta är möjligt om man dimensionerar upp kablaget och kan hålla 14,4V vid batterierna.
 
Toppen