• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bodelslås låser sig själv

F

F.d. 379

Guest
Har en Dethleffs 2004 av modell 5841, gått 1400 mil. Problemet är att bodelslåset låser sig själv när vi stänger dörren utifrån? Kläppen på insida vrides till stängt läge utan att vi rört den. Har någon samma problem?:mad:
ANDERS I Kalmar
 
F

F.d. 8491

Guest
Sv: Bodelslås låser sig själv

Hej Anders,

Vi hade tidigare en Eura halvintegrerad -04 och där blev vi utelåsta några gånger pga att bodelsdörren gick i lås när man stängde försiktigt.

Flera Eura-ägare hade samma problem och det gick inte att åtgärda enligt säljaren.

Förvarade reservnyckel fastsatt under bilen.:cool:

Vi har nu en helintegrerad Dethleffs -07 och har inte haft några problem med självlåsning av dörrar.

Hälsningar/Sven-Åke
 

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Sv: Bodelslås låser sig själv

Har en Dethleffs 2004 av modell 5841, gått 1400 mil. Problemet är att bodelslåset låser sig själv när vi stänger dörren utifrån? Kläppen på insida vrides till stängt läge utan att vi rört den. Har någon samma problem?:mad:
ANDERS I Kalmar
Hej!

Jag har gjort en säkerhetsspärr på vår bodelsdörr. Jag borrade ett 4/5mm hål under låskläppen så när jag låser dörren inifrån för natten sätter jag in en splint rakt in i hålet så att det inte går att ens med våld öppna dörren utifrån. I ändan på splinten har jag satt ett band så ifall vi behöver komma ut snabbt är det bara att dra splinten rätt ut, väldigt enkelt. Om man sätter i splinten i olåst läge finns det ingen möjlighet att den kan gå i baklås. Bara ett förslag på lösning. Det enda är ju om vi har samma dörrlås?

Mvh

Hasse
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Bodelslås låser sig själv

Hej schmid!
Eftersom vi har liknande bilar blev jag väldigt nyfiken på din lösning. Kan du lägga ut en bild i forumet eller maila den till mig?
;)
 
Senast ändrad:
Toppen