• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla. Du måste logga in för att betala årsavgiften!

Bodelskabel har fastnat.

jdjiveco

HBK Medlem
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
5761
Medlemskap
2026
Lite jobbigt att ha 25m bodellskabel fastnat. Hur får jag loss den ? Kan den smält ? Antar att själva kabelhandsken blivit defekt...eller

Troligen bränt fast. Försök å spräck höljet på kontakten
Jag har aldrig varit med om eller hört att en CE-plugg (hona) bränner sig fast i motsvarande "han-del". Det kan ju vara en hel del ärg på kontakterna. Jag skulle nog bara försöka att kraftfullt vicka på donet och ej heller att glömma att hålla upp locket på CE-honan från dess klack på han-kontakten.

Lite jobbigt att ha 25m bodellskabel fastnat. Hur får jag loss den ? Kan den smält ? Antar att själva kabelhandsken blivit defekt...eller
Ber om ursäkt, för sen respons om Landkabel som hade fastnat. Mekade idag med detta. I "handsken finns 3 stift som hade "svetsat" ihop. Så min lösning var våld innan det talade jag med meken på Husbilslandet som föreslog lite mer "power" när jag drog i kabelhandsken. Efter ca 10 min lossnade kabeln..puh..

Nu vet jag inte hur det ser ut, men du skrivet svetsat och då är det illa. Anser du att du kan använda intaget i bilen och den handsken på din anslutningskabel igen. Så bör du se över kabel anslutningarna, stiften i IEC donen är så robusta så där är inte problemet. Men du bör se över dina kabel anslutningar i både i husbilen och i den handsken du ansluter till husbilen. Är det dåligt där så blir det varmgång och det sprider sig och då kan hona och hane fastna. Är det illa så byter du ju ut båda.

Ber om ursäkt, för sen respons om Landkabel som hade fastnat. Mekade idag med detta. I "handsken finns 3 stift som hade "svetsat" ihop. Så min lösning var våld innan det talade jag med meken på Husbilslandet som föreslog lite mer "power" när jag drog i kabelhandsken. Efter ca 10 min lossnade kabeln..puh..
Instämmer fullt ut med Dethleffskvalite ovan. Har stiften svetsat ihop, har du haft en kraftig värmeutveckling. Kanske pga klena kablar eller dåliga kontakteringar. Men du kan t o m varit nära en brand!

Jag har aldrig varit med om eller hört att en CE-plugg (hona) bränner sig fast i motsvarande "han-del". Det kan ju vara en hel del ärg på kontakterna. Jag skulle nog bara försöka att kraftfullt vicka på donet och ej heller att glömma att hålla upp locket på CE-honan från dess klack på han-kontakten.
detta hände oss med men vi fick loss den efter mycket vickande

"Svetsat" kanske är överdrivet. Korriderade är bättre beskrivning. Jag fick verkligen dra hårt i kabelhandsken..tills slut fick jag loss den. Köpte en ny CEE kabel på Biltema, och nu är batterierna laddade
nej den var inte korroderad utan dålig kontakt och "punktsvetsad med brännskador"

Kanske den inte var ordentligt intryckt? Vilket då kan göra att kontaktstiften bara nuddar och det uppstår reistans med värme som följd.
Jag gjorde just en sladd till husbilen, köpte en ny CE plugg och monterade på kabel.
Den som satt där förut vara gammal och man såg att kontakthysorna vara gröna av ärg.
Det var läge att byta då.
Jag kommer att spruta in lite spray vaselin i kontakthysorna för att fördröja oxidation i den nya.

Sen är ju frågan vilken belastning du har kört när detta hände?
Med tömda batterier kommer laddaren att ösa på, i min bil kan laddaren ge 18 Amp, och det är då 160 W på 12 V sidan, laddaren kan då dra exvis 50% mer på 230 V sidan, dvs 2 A som inte år så mycket.

En värmefläkt kan dra 5 A vid 1200 W, inte så mycekt heller för en sådan här kontakt.

Roysan

Tillbaka
Toppen