Kristina & Janne
HBK Medlem
Jag köpte en ny Rapido 776FF på Tumbo i somras.
Under en 2-veckors färd i Norge och Danmark så märkte vi att innerdelen av bodelsdörren vek sig innåt varje gång vi stängde dörren innifrån.
Det går ju inte att lungt glida igen dörren, utan man måste ju dänga igen den för att den ska stängas helt.
Då vi uppmärksammade problemet så började vi stänga dörren utifrån och sedan gå in genom en av de främre dörrarna. Helt onödigt och ska ju inte behöva göras.
Trodde att det var någon bult inne i dörren som släppt. Men då jag senare lämnade in bilen på verkstaden så visar det sig att dörren enbart är tejpad fast kring fönstret. I övrigt verkar dörren vara bättre fästad. (Tejpen liknar en vanlig tätningslist men är klistrad på båda sidor).
På bilderna nedan kan man se dörren opåverkad samt hur den beter sig då man drar igen den med handtaget. Även en bild där jag håller isär glipan med fingrarna.
Då man drar igen dörren så glipar det faktiskt en aning mer, om än väldigt kortvarigt.
Känslan är att plasten i innerdörren inte kommer att hålla en sommar till. Den kommer att spricka från någonstans vid rundningen i fönsterkanten.
På rekomendation av verkstaden i Tumbo så fotade jag det hela och sände in dem till (vad jag minns) generalagenten eller något liknande. De sa att det ända man kunde göra var att byta tejpen. Misstänker att det inte kommer att hålla.
När jag nu tar ut bilen igen i vår så måste jag åtgärda det hela på något vis. Byta tejpen eller något annat.
Någon annan som upplevt samma problem? Hur fixade ni det hela?
Hur bör jag göra för att skydda mig rent garantimässigt? Det kan ju ta ett tag innan den går sönder. Även om de byter ut tejpen så kan det ju lossa igen efter någon vecka.
Under en 2-veckors färd i Norge och Danmark så märkte vi att innerdelen av bodelsdörren vek sig innåt varje gång vi stängde dörren innifrån.
Det går ju inte att lungt glida igen dörren, utan man måste ju dänga igen den för att den ska stängas helt.
Då vi uppmärksammade problemet så började vi stänga dörren utifrån och sedan gå in genom en av de främre dörrarna. Helt onödigt och ska ju inte behöva göras.
Trodde att det var någon bult inne i dörren som släppt. Men då jag senare lämnade in bilen på verkstaden så visar det sig att dörren enbart är tejpad fast kring fönstret. I övrigt verkar dörren vara bättre fästad. (Tejpen liknar en vanlig tätningslist men är klistrad på båda sidor).
På bilderna nedan kan man se dörren opåverkad samt hur den beter sig då man drar igen den med handtaget. Även en bild där jag håller isär glipan med fingrarna.
Då man drar igen dörren så glipar det faktiskt en aning mer, om än väldigt kortvarigt.
Känslan är att plasten i innerdörren inte kommer att hålla en sommar till. Den kommer att spricka från någonstans vid rundningen i fönsterkanten.
På rekomendation av verkstaden i Tumbo så fotade jag det hela och sände in dem till (vad jag minns) generalagenten eller något liknande. De sa att det ända man kunde göra var att byta tejpen. Misstänker att det inte kommer att hålla.
När jag nu tar ut bilen igen i vår så måste jag åtgärda det hela på något vis. Byta tejpen eller något annat.
Någon annan som upplevt samma problem? Hur fixade ni det hela?
Hur bör jag göra för att skydda mig rent garantimässigt? Det kan ju ta ett tag innan den går sönder. Även om de byter ut tejpen så kan det ju lossa igen efter någon vecka.
Bilagor
Senast ändrad: