• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Karosseri Bodelsdörren går emot i underkant.

begeco

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
34260
Medlemskap
2025
Adria Coral-08, bodelsdörren tar I tröskeln. Det är vertikalt glapp någon mm I gångjärnen. Vet någon om gångjärnens infästning går att justera? Alternativt lägga in brickor i gångjärnen så att dörren höjs? På resa nu men tänkte göra något åt det när jag är hemma igen.

DSC_1860~2.JPG

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, ibland, rätt ofta så kan det ligga några glidbrickor i gångjärnen som kanske kan nötas bort om de är av någon plast. För aluminiumytor slits ju rätt fort om de får nöta mot vandra, så helst mjuka brickor brukar funka bra.

M.v.h. JANKRO.

sandstroem

HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2026
Ofta blir det lite häng pga slitage och brist på smörjning. På 80-90 talet hade bl.a. Hymer smörjnipplar och använde man dessa så höll gångjärnen i en evighet. Ett annat problem är att infästningar ofta är svaga och är då gångjärnen det minsta tröga så blir det glapp och ibland värre problem så att dörren sackar. Nu ser ju detta gångjärnen ganska välsmort ut så troligen är det naturligt slitage som gör att dörren hänger lågt men det kan även vara understa delen som vridits ur position. Jag hade knackat ur sprinten, linjerat upp och brotschat till överdimension och därefter monterat en ny sprint, och på det viset fått ett gångjärnen som funkar många år/dörrörelser till.

Hälsningar
Peter

Per.S

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
35990
Medlemskap
2025
Adria Coral-08, bodelsdörren tar I tröskeln. Det är vertikalt glapp någon mm I gångjärnen. Vet någon om gångjärnens infästning går att justera? Alternativt lägga in brickor i gångjärnen så att dörren höjs? På resa nu men tänkte göra något åt det när jag är hemma igen.

Visa bilaga 240143

Frågan är om det är något "glapp" i gångjärnet eller "bara" att dörren hänger lägre?
Om den bara hänger lägre ser det ut som Jankro skriver, att plastbrickorna slitits ned och att det då bara är att lägga in nya.

begeco

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
34260
Medlemskap
2025
Nu är det fixat. Började med det mittersta gångjärnet. Tog bort den undre skruven och gångjärnsdelen, drog ut och smorde sprinten och återmonterade med en extra bricka. Bra med en medhjälpare som då lyfter I dörren. Dörren går nu lätt och utan gnissel och går inte emot i nederkant.

Toppen