• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Bodelsdörr med åtdragningshjälp

Pomona

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14988
Medlemskap
2024
Hjälp! Vi har just köpt en Niesmann Bischoff Arto 66F 2013/14 och nu har den enda dörren (bodelsdörren) gått i baklås. Det är en dörr med "elektrisk åtdragningshjälp" som har en säkring som sitter i reläboxen i dubbelgolvet. Säkringen verkar ok men det kanske finns fler. Jag letar febrilt i bilens manual (>700 sidor!) men har hittills inte hittat någon lösning.

Som tur är så står husbilen hemma och jag kan krypa ut och in genom fönstret fram på passagerarsidan. Bilen är köpt på Forsbergs i Hyssna men de har givetvis stängt idag lördag.

Alla tips tas emot med stor tacksamhet!

Anders
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.285
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag hade detta problem på min FD Flair, ganska vanligt fel.

Jag vet dock inte om du har samma dörr i din Arto, men värt att kolla.

 

Pomona

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14988
Medlemskap
2024
Nej, den går inte att öppna. Jag försökte att med en mejsel trycka tillbaka "hakarna" som går in i de ganska stora och synliga byglarna i dörrkarmen men det gick inte. Jag har också provat att stänga av all ström och sätta på igen.
 

Pomona

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14988
Medlemskap
2024
Jag hade detta problem på min FD Flair, ganska vanligt fel.

Jag vet dock inte om du har samma dörr i din Arto, men värt att kolla.

Jag glömde tacka för snabbt svar! Jag kollade snabbt på bilderna på länken men det såg inte ut att vara samma dörr. Jag ska dock kolla lite mer noga senare.

Det borde ju finnas något slags nödöppnare eftersom det är enda dörren på bilen. I och för sig går det ju att ta sig ut genom de främre sidorutorna.
 

Torrander

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Örebro
HBK-Nr
13981
Medlemskap
2024
Haft samma fel. Skruvde bort byglarna som hakarna fäster runt för att kunna öppna dörren och slippa krypa ut genom fönstret. Felet var för dålig kontakt i en av kabelskorna på en av kablarna som kommer in genom hålet i dörrens vänstra nederkant. Måste ta bort insidan av dörren för komma åt kabeskon. Finns säkert andra saker som kan vara orsaken också.
 

Pomona

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14988
Medlemskap
2024
Haft samma fel. Skruvde bort byglarna som hakarna fäster runt för att kunna öppna dörren och slippa krypa ut genom fönstret. Felet var för dålig kontakt i en av kabelskorna på en av kablarna som kommer in genom hålet i dörrens vänstra nederkant. Måste ta bort insidan av dörren för komma åt kabeskon. Finns säkert andra saker som kan vara orsaken också.
Tack för tipset! Jag kollar imorgon.
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
949
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Med största sannolikhet så har problemet med dörren inget med ellåset att göra. Öppningen av dörren är helt mekanisk. Känns handtaget på insidan slappt då har du en fjäder i mekanismen som gått sönder. Tror att det sitter fem fjädrar i mekanismen som var för sig kan påverka låsning/öppning av dörren.

Jag har haft isär min dörr flera gånger för att byta fjädrar på min Arto. Knepigt i ditt fall är ju att få upp dörren så att du kan komma åt att lossa klädseln på insidan av dörren. Det går att lossa klädseln med stängd dörr trots att det blir lite trång då ramen till myggnätet är ivägen. Klädseln är bara inskjuten i en list som löper runt dörren samt att man måste demontera handtaget där du stänger dörren med och panelen vid öppningshandtaget.

Klädseln kommer sedan att gå att lossa på så du kommer åt mekanismen på insidan. Det går ju inte att få bort den helt då låsbygeln är ivägen.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.928
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Med största sannolikhet så har problemet med dörren inget med ellåset att göra. Öppningen av dörren är helt mekanisk. Känns handtaget på insidan slappt då har du en fjäder i mekanismen som gått sönder. Tror att det sitter fem fjädrar i mekanismen som var för sig kan påverka låsning/öppning av dörren.

Jag har haft isär min dörr flera gånger för att byta fjädrar på min Arto. Knepigt i ditt fall är ju att få upp dörren så att du kan komma åt att lossa klädseln på insidan av dörren. Det går att lossa klädseln med stängd dörr trots att det blir lite trång då ramen till myggnätet är ivägen. Klädseln är bara inskjuten i en list som löper runt dörren samt att man måste demontera handtaget där du stänger dörren med och panelen vid öppningshandtaget.

Klädseln kommer sedan att gå att lossa på så du kommer åt mekanismen på insidan. Det går ju inte att få bort den helt då låsbygeln är ivägen.
Tänker detsamma, min dörr behöver ingen el för att öppnas, bara stängning aktiverar åtdragningen.
 
Toppen