• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bodelsbatteriet

Lasselind

HBK Medlem
Inlägg
85
Kommun
Lund
HBK-Nr
30473
Medlemskap
2024
Efter vintern så laddade inte bodelsbatteriet. Det fungerade ok förra året. Kopplade ur och lyfte upp det. Tydligen ett startbatteri på 62Ah. Kollade spänningen..... jisses.. 1 volt. Hur är det ens möjligt. tror aldig jag haft ett bilbatteri på 1 volt. jaja, får bli ett nytt batteri. Jag har ett nytt oanvänt 60Ah, så kanske köper ett till och får 120.... Jaja, får se hur jag gör. Får bli till att vinterförvara batterierna något bättre.

173925089_808844713372123_1111017277197043659_n.jpg
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, hade du batteriet inkopplat över vintern eftersom du skriver kopplade ur och lyfte upp det, då är det väl troligt att någonting har dragit liiite ström och tömt det.
Beroende på laddare du har så kan du kanske få igång laddningen om du kan sätta laddaren på supply ett tag eller en gammal plåtlådeladdare en stund så du får i lite innan en nyare laddare får ta över..... Men när batteriet har varit så tomt så är det nog inte mycket idé att sparka igång det.

M.v.h. JANKRO.
 

Lasselind

HBK Medlem
Inlägg
85
Kommun
Lund
HBK-Nr
30473
Medlemskap
2024
Ja, det var inkopplat över vintern. Jag borde ju ha kopplat ur det och tagit in det i stugvärmen. I husbilen har jag en Ctek M200 och hemma en intelligent biltema-laddare. Tyvärr ingen plåtlådeladdare :) Jag funderar på att skaffa ett marinbatteri typ 100 Ah eller så.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Batterier skall inte in i stugvärmen. De ska förvaras torrt och svalt.

Innan man lägger undan batteriet för vintern ska det laddas till 100 % eller mellan 12,7–12,8 V. För att undvika att batteriet djupurladdas när bilen står parkerad en längre period måste man se till att bibehålla en spänning på minst 12,5 V. För att göra detta bör man kontrollera spänningen varannan månad. Om den ligger på 12,5 V eller mindre rekommenderas att man laddar batteriet med laddare. Detta kräver en specialladdare som erbjuder underhållsladdning, då man annars riskerar överladdning. Om du är osäker på laddarens kompatibilitet, kontrollera tillverkarens bruksanvisning.

Den permanenta kapacitetsförlust som uppstår till följd av djupurladdning kan i bästa fall endast åtgärdas med en laddare med rekonditioneringsfunktion.
  • Batteriet ska förvaras i upprätt position
  • Rummet ska erbjuda möjlighet att ladda batteriet
  • Rummet ska vara adekvat ventilerat
  • Genomsnittlig rumstemperatur ska ligga på 15 °C
  • Rummet ska vara torrt
  • Håll batteriet rent för att undvika läckström
  • Batteriet ska vara fulladdat innan det läggs undan och bör laddas till 100 % om spänningen faller under 12,5 V
Själv har jag haft underhållsladdning hela tiden från husbilens EBL i 13 år nu med originalbatterierna.
 

Lasselind

HBK Medlem
Inlägg
85
Kommun
Lund
HBK-Nr
30473
Medlemskap
2024
Med stugvärmen menade jag egentligen något varmare än -10 till -15 grader. Jag har haft bilbatterier i trädgårdsljulet som ligger över nollan på vintern. Man får ta vad man har. Där husbilen står har jag ingen möjligheyt till underhållsladdning, så det får bli hemma :)
 

lenmar

HBK Medlem
Inlägg
1.315
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2024
Ja, det var inkopplat över vintern. Jag borde ju ha kopplat ur det och tagit in det i stugvärmen. I husbilen har jag en Ctek M200 och hemma en intelligent biltema-laddare. Tyvärr ingen plåtlådeladdare :) Jag funderar på att skaffa ett marinbatteri typ 100 Ah eller så.
Jag har precis installerat 2 st enligt bild eftersom det blir många övernattningar utan 220V. Kopplade enl bild.
 

Bilagor

  • C008884F-86E1-4CFA-A8BF-2EED62C17D22.png
    C008884F-86E1-4CFA-A8BF-2EED62C17D22.png
    1,3 MB · Visningar: 95
  • AF0396A3-875A-420F-B756-60B666D0957E.png
    AF0396A3-875A-420F-B756-60B666D0957E.png
    2 MB · Visningar: 93

Eila & Pentti

HBK Medlem
Inlägg
3.923
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
4285
Medlemskap
2024
Så skall det kopplas, så har jag det också.
Men kan någon förklara varför det ena sättet är bättre än det andra?
Själva kablaget är väl "dött material" hur kan det känna att det går först till ett det första batteriet och sedan det andra?
Men fungerar det gör det!:)
Skall man koppla så även när man installerar Lithium batterier?
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Men kan någon förklara varför det ena sättet är bättre än det andra?
Själva kablaget är väl "dött material" hur kan det känna att det går först till ett det första batteriet och sedan det andra?
Med fel koppling blir det alltid längre kablage till ena batteriet, medan rätt koppling ger samma länggd på kablage till båda batterierna. Att det ena batteriet har längre kablage på plussidan medan det andra har längre på minussidan spelar ingen roll, det är den totala resistansen som bestämmer hur mycket ström respektive batteri levererar.
Och det är samma förhållande oavsett batterityp.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Att ha ett startbatteri som bodelsbatteri är inte optimalt. Bättre satsa på AGM. Om du till vintern laddar fullt innan avställing och sedan tar av minusanslutningen så klarar batteriet sig fint. Det är bara urladdade batterier som fryser sönder!
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Så skall det kopplas, så har jag det också.
Men kan någon förklara varför det ena sättet är bättre än det andra?
Själva kablaget är väl "dött material" hur kan det känna att det går först till ett det första batteriet och sedan det andra?
Men fungerar det gör det!:)
Skall man koppla så även när man installerar Lithium batterier?
Kablarna är inte "dött material"
De har en viss resistans precis som batterierna. Det handlar om tusendels ohm och fungerar som strypventiler för strömmen.
På det "dåliga sättet" enl bilden i inlägg #7 (min bild för övrigt) hamnar båda sammankopplingskablarna i serie med batteri A och bromsar då strömmen till detta batteri mer än till batteri B, både vid laddning och urladdning.
På det "bra sättet" blir strömmen lika till/från båda batterierna
 

lenmar

HBK Medlem
Inlägg
1.315
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2024
Kablarna är inte "dött material"
De har en viss resistans precis som batterierna. Det handlar om tusendels ohm och fungerar som strypventiler för strömmen.
På det "dåliga sättet" enl bilden i inlägg #7 (min bild för övrigt) hamnar båda sammankopplingskablarna i serie med batteri A och bromsar då strömmen till detta batteri mer än till batteri B, både vid laddning och urladdning.
På det "bra sättet" blir strömmen lika till/från båda batterierna
Tack för din bild
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Problemet som finnes er proporsjonalt med antall A som skal gå gjennom koblingen. Så ved forsiktig ladning og forbruk er det nesten ikke problem. Sikring mellom batteriene kan være smart, den ryker raskt om noe skjer med ene batteriet og ved Kent sin kobling er det kun det ene batteriet som er koblet til bilen og ingen varning om problem. Med diagonal kobling vil sikringen ryke og det blir mørkt i bilen :D.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Prisforskjellen mellom dyreste deep cycle AGM og billigste LFP er i dag veldig liten internasjonalt, spesiellt om en ser på hvor mye en kan bruke av strømmen i pakken.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Beroende på hur man räknar så är bly-batterier runt 4 gånger dyrare än LiFePO4-batterier.
Då i låg- samt mellan-prisklassen, sen finns det batterier av båda kemierna med extremt höga priser.
 
Toppen