• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Elsystem Bodelsbatteriet laddar inte under körning

Gräddö

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
21366
Medlemskap
2025
När jag kör laddar inte bodelsbatteriet om kylskåpet är på. Stänger jag av kylskåpet laddas batteriet. Jag har Thetfords stora kylskåp med separat frys som drar 190W enligt typskylten på kylskåpet. Bilen är en Solifer Action halvintegrerad 2011 med Fiats 3,0 liters motor. Kan det verkligen vara så att kylskåpet tar all ström så att det inte finns något kvar att ladda bidelsbatteriet? Har nyligen satt in ett SBL Lithiumbatteri och det är på deras på jag ser hur batteriet laddas. Hur det innan vet jag inte då jag köpte bilen i höstas.

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
När jag kör laddar inte bodelsbatteriet om kylskåpet är på. Stänger jag av kylskåpet laddas batteriet. Jag har Thetfords stora kylskåp med separat frys som drar 190W enligt typskylten på kylskåpet. Bilen är en Solifer Action halvintegrerad 2011 med Fiats 3,0 liters motor. Kan det verkligen vara så att kylskåpet tar all ström så att det inte finns något kvar att ladda bidelsbatteriet? Har nyligen satt in ett SBL Lithiumbatteri och det är på deras på jag ser hur batteriet laddas. Hur det innan vet jag inte då jag köpte bilen i höstas.
Ja illa är det. Kylen slukar ström. Jag använder gas när jag kör. Får bra laddning. Sen kolla din generator. Har du en smart generator får du kanske sätta dit en dcdc laddare.

Min 2008 med 3.0 motor laddar bra när jag kör med gas. Laddar marginellt när jag kör kyl på 12V. Du får prova dig fram.

Gräddö

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
21366
Medlemskap
2025
Ja illa är det. Kylen slukar ström. Jag använder gas när jag kör. Får bra laddning. Sen kolla din generator. Har du en smart generator får du kanske sätta dit en dcdc laddare.

Min 2008 med 3.0 motor laddar bra när jag kör med gas. Laddar marginellt när jag kör kyl på 12V. Du får prova dig fram.
Drar kylskåpet ström hela tiden man kör, om den gör borde den väl dra olika mycket beroende om det är varmt eller kallt?

Västkustcamparen

HBK Medlem
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2025
Drar kylskåpet ström hela tiden man kör, om den gör borde den väl dra olika mycket beroende om det är varmt eller kallt?
Det beror på hur din kyl fungerar.
På många kylskåp finns ingen termostat när man kör på 12V, den drar alltså kontinuerligt samma ström oavsett temperatur.
På typskylten, som troligen sitter inuti kylen någonstans, ser du vilken effekten är på de olika energislagen.

Gräddö

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
21366
Medlemskap
2025
Det beror på hur din kyl fungerar.
På många kylskåp finns ingen termostat när man kör på 12V, den drar alltså kontinuerligt samma ström oavsett temperatur.
På typskylten, som troligen sitter inuti kylen någonstans, ser du vilken effekten är på de olika energislagen.
Hej, här är min typskylt innebär att den IMG_8198.jpegdrar 190W hela tiden. Vad jag förstår så ger min generator 190 ampere och tar

Gräddö

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
21366
Medlemskap
2025
Hej, här är min typskylt innebär denna är den drar 190W hela tiden. Vad jag förstår så ger min generator 190 ampere och tar man det gånger volt så borde den drygt 2200watt det borde räcka till kylskåp samt ladda batteri. Men jag vet inte om man räkna på detta sätt.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Det är sällan att generatorn är den svaga länken, oftast är det all utrustning fram till förbrukare/batteri som kablage kontakter elektronik jordpunkter m.m.

Gräddö

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
21366
Medlemskap
2025
Det är sällan att generatorn är den svaga länken, oftast är det all utrustning fram till förbrukare/batteri som kablage kontakter elektronik jordpunkter m.m.
Hjälper det att mäta hur många volt generatorn? Vad kan gör för felsöka?
Normalt borde det inte något problem att driva kylskåpet samt ladda bodelsbatteriet.

Globetrotter

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2025
Det hade varit intressant att veta hur många amp batteriet laddas med när kylskåpet går på gas vs 12 v.
Lithium säger du, har du Bluetooth i batteriet så ser du ju enkelt vad som laddas. Annars får det bli med klämma men då ser du bara hur mycket ström som når batteriet.

Globetrotter

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2025
Hej, här är min typskylt innebär denna är den drar 190W hela tiden. Vad jag förstår så ger min generator 190 ampere och tar man det gånger volt så borde den drygt 2200watt det borde räcka till kylskåp samt ladda batteri. Men jag vet inte om man räkna på detta sätt.
Jovisst kan man räkna så. Men det säger ju inte vad den laddar, bara vad den kan leverera.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Hjälper det att mäta hur många volt generatorn? Vad kan gör för felsöka?
Normalt borde det inte något problem att driva kylskåpet samt ladda bodelsbatteriet.

Ja, börja att mäta på startbatteriet med motorn på tomgång.
Testa sen med att belasta bildelen, sätt på helljus, ac, fläkt på fullt m.m. mät igen på startbatteriet, känn/kolla jordanslutning ar mellan motor/chassi, mellan startbatteri/chassi.
Mät sedan på EBL, mät utgående till bobatteriet mät inkommande bakom kylen, mät på bobatteriet.
Mät alltid på den anslutna minus punkten, och inte på en annan jordpunkt.
Känn på kablar, kopplingar, kontakter m.m. efter varma punkter.
Generatorn borde ge >25A med motorn på tomgång.

Personligen kör jag aldrig kylen på 12V, jag vill hellre ha den strömmen till bobatteriet då jag sällan ansluter till 230V.

Gräddö

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
21366
Medlemskap
2025
Jovisst kan man räkna så. Men det säger ju inte vad den laddar, bara vad den kan leverera.
Jag har batteriets app just nu är batteriet fulladdat. Men startar motorn och varvar till 2000 varv laddar den cirka 90 watt sätter jag på kylskåpet så laddar den ur med 100watt. Jag ringde Thetford återförsäljare och dom att kylskåpet inte ska dra ur bodelsbatteriet.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Jag har batteriets app just nu är batteriet fulladdat. Men startar motorn och varvar till 2000 varv laddar den cirka 90 watt sätter jag på kylskåpet så laddar den ur med 100watt. Jag ringde Thetford återförsäljare och dom att kylskåpet inte ska dra ur bodelsbatteriet.
Det tyder på låg spänning från startbatteriet/generatorn, alltså lägre än bobatteriet, strömmen tar alltid lättaste vägen.
Ifall du har en dc/dc-laddaren som du kan ändra inställningarna på så testa att höja värdet på inkommande spänning, alltså när laddaren ska starta. Annars finns risk för "Bakström".

Gräddö

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
21366
Medlemskap
2025
Det tyder på låg spänning från startbatteriet/generatorn, alltså lägre än bobatteriet, strömmen tar alltid lättaste vägen.
Ifall du har en dc/dc-laddaren som du kan ändra inställningarna på så testa att höja värdet på inkommande spänning, alltså när laddaren ska starta. Annars finns risk för "Bakström".
Jag har ett elektroblock som heter EBL 99 med inbyggd laddare. Du skriver att det kan vara för låg spänning från startbatteri/generator, startbatteriet är ett år gammalt kan det vara fel på generatorn?

Gräddö

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
21366
Medlemskap
2025
Jag har ett elektroblock som heter EBL 99 med inbyggd laddare. Du skriver att det kan vara för låg spänning från startbatteri/generator, startbatteriet är ett år gammalt kan det vara fel på generatorn?
Nu har mätt spänningen vid batteriet med kylskåp helljus fläkt på så blir 14,1v när jag varvar motorn det tyder väl på generatorn trots belastning men o andra sidan är både start o bodelsbatterierna fulladdade men ändå laddas bodelsbatteriet ur.

Senast ändrad:

Gräddö

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
21366
Medlemskap
2025
Jag ett elektroblock som heter EBL99 med inbyggd laddare. Nu har mätt spänningen vid batteriet med kylskåp helljus fläkt på så blir 14,1v när jag varvar motorn det tyder väl på generatorn trots belastning men o andra sidan är både start o bodelsbatterierna fulladdade men ändå laddas bodelsbatteriet ur.

Globetrotter

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2025
Jag ett elektroblock som heter EBL99 med inbyggd laddare. Nu har mätt spänningen vid batteriet med kylskåp helljus fläkt på så blir 14,1v när jag varvar motorn det tyder väl på generatorn trots belastning men o andra sidan är både start o bodelsbatterierna fulladdade men ändå laddas bodelsbatteriet ur.
Nu får vi nog bena ut det lite.
Batterierna är fulladdade säger du.
Du vet att bodelbatteriet laddar ur, och med hur mycket, när kylskåpet är igång på 12V.
Hur mycket drar kylskåpet i verkligheten?
Har du ett stort uttag på bodelen så kan det batteriet dras ur om inte generatorn ger tillräckligt med ström. Uppsäkring på kylskåpet håller ju men det kan vara något annat.
Ström/amp inte spänning/V.
Återigen, använd en amp.tång.
Jag misstänker att du inte har en dc/dc laddare?

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2026
Ifall du kopplar bort inkommande kabel från generator till EB och sätter kylskåpet på gasol. Vad säger batteriets app då om strömförbrukningen? Ifall det fortfarande drar ström (vilket jag inte tror) så har du något som drar mycket ström som är anslutet till EBL elelr emellan batteri och den.

Gräddö

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
21366
Medlemskap
2025
Ifall du kopplar bort inkommande kabel från generator till EB och sätter kylskåpet på gasol. Vad säger batteriets app då om strömförbrukningen? Ifall det fortfarande drar ström (vilket jag inte tror) så har du något som drar mycket ström som är anslutet till EBL elelr emellan batteri och den.
Jag hittar inte inkommande kabel från generatorn. Menade du att jag skulle starta motorn efter jag tagit bort kabeln? Jag har en EBL 99.

Senast ändrad:
Toppen