• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bodelsbatterier lika olika

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Jag har en tråd om bodelsbatterier , 2 Biltema AGM verkar vara väldigt vanligt.

Ju mer man läser om batterier ju mer konfunderad blir man. Skall batterierna ha samma kapacitet , skall de ha samma ålder? Tiudor som borde veta har en annan uppfattning. Var finns stöd för vad som gäller?
 
F

F.d. 29586

Guest
Sv: Bodelsbatterier lika olika

om du har 2 batterier på ex 95 ah och 115 ah så funkar det utan problem ihop
men du skall se till har en laddare som klarar detta slå ihop bägge batteriernas kapacitet 95+115 ah blir 210 ah då skall du ha en laddare som klarar att ladda med 30 amp för att du skall få så bra batterier som möjligt
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Bodelsbatterier lika olika

Bra fråga, men jag skulle egentligen vända på det hela.

Vart hittar man stöd för att det inte kan skapa problem att parallell koppla batterier av olika karaktär?

Så här tror jag att det kan bli.

Batterierna kan ha olika inre resistans, det är i princip den som styr hur mycket kräm man kan få ut ur batteriet, högre resistans ger sämra "startström" tex.

Om vi nu parallellkopplar två batterier som är på exakt 12,5 volt men det ena är har lägre inre resistans än det andra då händer nog ingenting.

Men om vi nu börjar att belasta batterierna så kommer det med lägre inre resistans att ge mera ström till lasten än det andra.

Det medför att det med högre resistans kanske inte ens används, följdaktligen så kommer det batteriet att fortfarande vara på 12,5 volt men det andra som har drivit lasten kommer att vara på säj 12,4 volt.

Och vad händer då, jo det på 12,5 kommer att ladda upp det på 12,4 tills dom har samma spänning, vid denna uppladdning sker det förluster helt i onödan.

Så att ladda två parallellkopplade olika kraftiga batterier är på det hela helt okey men inte att belasta dom.

Vad tror ni om det?
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Bodelsbatterier lika olika

[FONT=&quot]SAXAT FÅN TUDORS HEMSIDA 2016-10-31:[/FONT]


[FONT=&quot]Kan man nöja sig med att byta enbart det ena batteriet i ett parallellkopplat 12 V-system?[/FONT]

[FONT=&quot]Ja, förutsatt att det kvarvarande batteriet är i bra skick går det bra att bara byta det ena batteriet. Principen i en parallellkoppling är att batterierna ”hjälps åt” att klara belastningen vilket gör att man i en sådan koppling är mindre känslig för eventuella skillnader mellan batterierna.[/FONT]


[FONT=&quot]Kan man byta bara det ena batteriet i ett seriekopplat 24-voltssystem?[/FONT]

[FONT=&quot]Nej, det kan inte rekommenderas. Eftersom båda batterierna kommer att utsättas för samma belastning i ett seriekopplat [/FONT][FONT=&quot]system är det viktigt att batterierna är av samma storlek, typ och ålder och i samma skick.[/FONT]


[FONT=&quot]Behöver jag ha samma Amperetimmetal på mina olika batterier?[/FONT]

[FONT=&quot]Det beror på hur batterierna är kopplade. Om batterierna är kopplade i serie kommer de attutsättas för samma belastning och då är det viktigt att de är av samma storlek, typ och ålder och dessutom i samma skick. I ett parallellkopplat system däremot ”hjälps batterierna åt” att klara belastningen vilket gör att man i en sådan koppling är mindre känslig för eventuella skillnader mellan batterierna. [/FONT]
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Bodelsbatterier lika olika

Hej alla. Denna tråd blir säkert lika lång och engagerad som Gråvatten och längden på en sladd...

Vissa har alltid hävdat att batteribanken skall bestå av samma batterier, gärna från samma tillverkningsomgång. Det inre motståndet skiljer etc. Det är säkert korrekt att det är det mest optimala, det är hopplöst att motbevisa.

Sedan har vi Tudors häfte och sedan många år har vi oxå Skyllermarks som jag hämtat mycket kunskap hos. Båda säger att parallellkoppling funkar fint, även med olika nya batterier. Skyllermarks kompletterar med en film som visar att ett dåligt batteri inte förstör för ett nyare.

Att koppla ihop batterier har alltid fungerat bra så länge dom varit friska. Att dom är på slutet av sin livscykel behöver inte betyda att dom är slut eller påverkar nyare batterier. Det betyder bara att de har en kraftigt reducerad kapacitet.

I långseglarbåtar så är det vanligt att någon (fransos) övertar de gamla batterierna när någon köper nytt, inför en överfart. De parallellkopplas med de andra, de tar den laddning de kan ta och de lämnar sin del vid belastning. Nackdelen med flera batterier är vikten, utrymmet och att man måste kontrollera polspänningen på varje batteri med viss regelbundenhet.

Så visst är det bättre att köpa nya batterier av samma sort men rent praktiskt så fungerar det utmärkt att bara byta ut det som är för dåligt, hälsar Björn
 

Gotand

FD HBK Medlem
Inlägg
213
Kommun
Gotland
HBK-Nr
4880
Medlemskap
2023
Sv: Bodelsbatterier lika olika

Parallellkopplar du bör batterierna vara likadana, dvs typ, effekt och skick och fabrikat.

FEL! Däremot vid seriekoppling, vilket sällan görs i vanliga husbilar, så är det mycket viktigt att batterierna är i samma skick. De skall ha samma inre resistans, annars kommer spänningen över batterierna att variera därefter. (U=IxR)
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Sv: Bodelsbatterier lika olika

Försök om möjligt använda lika nya batterier av samma typ. Olika (agm, gel, vanliga) har olika reaktion för laddning vid samma spänning. Ett batteri som är lite tröttare av någon anledning kommer inte ta emot någon nämnvärd laddning jämfört med det pigga batteriet och kommer efter en tid att komma i koma och plötligt dra ström ur det friska batteriet till synes utan anledning. Koppla isär batterierna, vänta en stund, mät spänningen med en digitalvoltmeter. Skiljer det då någon tiondels Volt är det inte katastrof, men mer går inte bra. Försök ladda det dåliga batteriet för sig själv och jämför igen. Om lika koppla in, annars byt!
Eftersom batterier är kemi, så är laddström viktig, stora batterier och låg laddning ( under en tiondel av batterikapaciteten) kan bli problem vid parallellkopplade batterier. Solceller kan räcka för underhåll men inte ge tillräckligt med ström för att fylla på batteriet om man har flera hundra Ah.
Mvh Conny J
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Bodelsbatterier lika olika

Ex. Min solcell ger Max 10 Ah , men oftast mycket mindre , men den jobbar i många timmar och dygn.

Varför skulle det var svårare att ladda ett batteri 100 ah än två batterier parallellkopplade på 200 ah , det tar längre tid ja.....
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Sv: Bodelsbatterier lika olika

Om laddströmmen är för låg så startar laddprocessen senare, därför behöver större batteribank större ström. 200Ah behöver 20 A laddning för att bli något lönt. Tiden ökar inte linjärt, minskar man laddströmmen så stannar laddningen nästan av och toppladdningen uteblir helt. Däremot underhållsladdning på ett uppladdat batteri behöver inte mycket ström men däremot kontroll på spänningen.
Mvh Conny J
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Bodelsbatterier lika olika

FEL! Däremot vid seriekoppling, vilket sällan görs i vanliga husbilar, så är det mycket viktigt att batterierna är i samma skick. De skall ha samma inre resistans, annars kommer spänningen över batterierna att variera därefter. (U=IxR)
Nej det är inte FEL.

Du själv skriver att dom ska vara likadana "De skall ha samma inre resistans"!
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Bodelsbatterier lika olika

Han skriver att det är viktigt vid SERIE-koppling. Svaret är inte detsamma vid parallellkoppling. De kan vara olika vid parallellkoppling, men givetvis bör de ha ungefär samma spänning. Om det skiljer 0,1 V spelar ingen större roll, men skiljer det mer än 0,5 V skulle jag nog byta.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Bodelsbatterier lika olika

Han skriver att det är viktigt vid SERIE-koppling. Svaret är inte detsamma vid parallellkoppling. De kan vara olika vid parallellkoppling, men givetvis bör de ha ungefär samma spänning. Om det skiljer 0,1 V spelar ingen större roll, men skiljer det mer än 0,5 V skulle jag nog byta.
Nej han skriver " De skall ha samma inre resistans, annars kommer spänningen över batterierna att variera därefter. (U=IxR)"!

Det som är fel ovan är att resistansen inte har direkt med spänningen att göra utan den påverkar strömmen, dvs ju högre resistans desto mindre ström kan batteriet leverera följdaktligen så kommer strömmen att vid uttag tas från det batteri som har bäst laddning och lägst inre resistans.

Så jag anser att det jag skrev stämmer.

Detta är speciellt viktigt om man lämnar husbilen utan laddning en längre tid.
 
Toppen