• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bodelsbatteri

SJ&AJ

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
35512
Medlemskap
2024
Hej alla ni som kan allt om Bodelsbatteri. Har köpt en beg husbil och där har dom satt in ett nytt batteri som heter, moll x-tra charge 84100 100 Ah/ 850 A(en).Har pratat med ett batteriföretag som säger att det är inte ett Bodelsbatteri, utan ett mera startbatteri.fast det går att ha som Bodelsbatteri, men att det finns bättre,enligt firman som jag köpt bilen av säger att det kostar 3500kr + 1500 kr montering = 5000 kr, låter det rimligt i era öron, jag är väldigt frågande. Hoppas någon kan lugna ner mig ,känner mig lurad.
 

inger47

HBK Medlem
Inlägg
304
Kommun
Vimmerby
HBK-Nr
22701
Medlemskap
2024
Hej alla ni som kan allt om Bodelsbatteri. Har köpt en beg husbil och där har dom satt in ett nytt batteri som heter, moll x-tra charge 84100 100 Ah/ 850 A(en).Har pratat med ett batteriföretag som säger att det är inte ett Bodelsbatteri, utan ett mera startbatteri.fast det går att ha som Bodelsbatteri, men att det finns bättre,enligt firman som jag köpt bilen av säger att det kostar 3500kr + 1500 kr montering = 5000 kr, låter det rimligt i era öron, jag är väldigt frågande. Hoppas någon kan lugna ner mig ,känner mig lurad.
gå inte på det...åt helvete för dyrt...så mycket koster det inte...
 

SJ&AJ

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
35512
Medlemskap
2024
Batteriet sitter bakom förardörren på utsidan innaför en lucka man öppnar,det är en Börstner Solano. Man får stå på knä kanske det gör att det blir så dyrt.Men frågan är om batteriet som är insatt är ett bre Bodelsbatteri.Det är just det som jag funder mest på.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Batteriet sitter bakom förardörren på utsidan innaför en lucka man öppnar,det är en Börstner Solano. Man får stå på knä kanske det gör att det blir så dyrt.Men frågan är om batteriet som är insatt är ett bre Bodelsbatteri.Det är just det som jag funder mest på.

Enligt Moll är det ett rent startbatteri! Och sådana är inte lämpliga som bodelsbatteri.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det är faktiskt ovanligt att husbilsfirmor monterar "riktigt bra bobatterier" oftast är de av typen "fritidsbatteri" som är en kompromiss, dessa batterier klarar även hög belastning en stund, typ en kraftigare 230V inverter, nackdelen är att de absolut inte får djupurladdas (max.50%) då de får bestående skador då. "ett bra bobatteri" är det tvärt om med typ GEL, dessa tål inte höga laddningar/urladdningar, men kan istället djupurladdas.

Kommer ni ofta att stå anslutna med 230V-kabeln typ ställplats/camping, ja då duger batteriet som ni fått.
Allt beror på hur mycket energi ni kommer att behöva, när ni inte är anslutna.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.854
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Men hallå alla! Tänk efter lite. Även om det är ett startbatteri har det ju ny intressant nanoteknik. Absolut hög startkapacitet men också avsett för fordon med många förbrukare! Lämpligt för montage i fordonsinteriör! Snabb uppladdning även vi lägre laddningseffekt! Behöver väl inte var någon katastrof? Tycker det låter hyfsat. Det finns många, inklusive mig, som använt Biltemas AGM startbatterier som bodelsbatteri med bra resultat! Kan säkert hålla några år! Men priset för ett byte, 5 000:- är rent ocker!
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Men hallå alla! Tänk efter lite. Även om det är ett startbatteri har det ju ny intressant nanoteknik. Absolut hög startkapacitet men också avsett för fordon med många förbrukare! Lämpligt för montage i fordonsinteriör! Snabb uppladdning även vi lägre laddningseffekt! Behöver väl inte var någon katastrof? Tycker det låter hyfsat. Det finns många, inklusive mig, som använt Biltemas AGM startbatterier som bodelsbatteri med bra resultat! Kan säkert hålla några år! Men priset för ett byte, 5 000:- är rent ocker!

Jag skrev just det, allt beror på hur mycket energi man behöver "off grid"
Som jag tolkar det så skulle en del här klara sig med ett startbatteri till en motorcykel som bobatteri.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.854
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Jag skrev just det, allt beror på hur mycket energi man behöver "off grid"
Som jag tolkar det så skulle en del här klara sig med ett startbatteri till en motorcykel som bobatteri.
Intressant reflektion. Det finns också utmärkta, lättplacerade gräsklipparbatterier! :D Men om du fördjupar dig lite i det aktuella startbatteriet, ser du några pluspoäng, vilket jag gjort?
 

SJ&AJ

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
35512
Medlemskap
2024
Det sitter en solpanel monterad på bilen 80 watt samt en åldrig regulator som jag tänkte byta å det skulle bli en kostnad på 9999 kr.dyrt tyckte jag ,så då sa jag att man kan väl byta till Mppt regulator men skulle inte gå att få ut någon effekt på solpanelen som var på 80 watt för dom försämras med 10% per år å vad jag förstår då är den oduglig efter 8år , inte lätt å fatta allt detta men lite huvudbry har man fått med detta bilköp,,
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det sitter en solpanel monterad på bilen 80 watt samt en åldrig regulator som jag tänkte byta å det skulle bli en kostnad på 9999 kr.dyrt tyckte jag ,så då sa jag att man kan väl byta till Mppt regulator men skulle inte gå att få ut någon effekt på solpanelen som var på 80 watt för dom försämras med 10% per år å vad jag förstår då är den oduglig efter 8år , inte lätt å fatta allt detta men lite huvudbry har man fått med detta bilköp,,

Jag har solpaneler på min min bil som satt där när jag köpte den 2007 och dom fungerar fortfarande bra! Regulatorn är dock utbytt.
Du får dra dina egna slutsatser av detta, både om solceller och handlaren...?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Intressant reflektion. Det finns också utmärkta, lättplacerade gräsklipparbatterier! :D Men om du fördjupar dig lite i det aktuella startbatteriet, ser du några pluspoäng, vilket jag gjort?
Nej inte som bobatteri,
detta är ett startbatteri som tydligen ska vara bra på start/stopp funktionen, vad de menar med nano-kolteknik förstår jag inte,
jag kan heller inte utläsa några prestandavärden annat än CCA, de har för övrigt bara startbatterier, även ett AGM-startbatteri.
Tittar man på prisbilden så är dessa batterier i "Biltema-klass", eller strax under.
Så tycker jag.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.854
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Nej inte som bobatteri,
detta är ett startbatteri som tydligen ska vara bra på start/stopp funktionen, vad de menar med nano-kolteknik förstår jag inte,
jag kan heller inte utläsa några prestandavärden annat än CCA, de har för övrigt bara startbatterier, även ett AGM-startbatteri.
Tittar man på prisbilden så är dessa batterier i "Biltema-klass", eller strax under.
Så tycker jag.
Fan vad du är digital! Det finns ju grader även i helvetet. Ett rent startbatteri är sämre än en rent bodelsbatteri. Helt klart. Men det är ändå en glidande skala. Men sen läser jag nu att SJ&AJ också funderar på att byta solpanel och regulator. Självklart ska han då ha en helt annan batteripool! Så du får väl rätt då! :cool:
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det sitter en solpanel monterad på bilen 80 watt samt en åldrig regulator som jag tänkte byta å det skulle bli en kostnad på 9999 kr.dyrt tyckte jag ,så då sa jag att man kan väl byta till Mppt regulator men skulle inte gå att få ut någon effekt på solpanelen som var på 80 watt för dom försämras med 10% per år å vad jag förstår då är den oduglig efter 8år , inte lätt å fatta allt detta men lite huvudbry har man fått med detta bilköp,,

Jösses... 10000kr för att montera en MPPT-regulator, men det kanske inkluderade nya solpaneler.
Ifall solpanelen som sitter på husbilen tappar 10% effekt/år så är den riktigt unik.
Normal effektgaranti på solpaneler är att de levererar 80% efter 20-25år.
Men 80W är i princip bara underhållsladdning vilket krävs på blybatterier för att de ska "må bra".

Jag bytte ut mina originalmonterade solpaneler (2x55W) efter 15år, de gav då full effekt och dessa har 25års effektgaranti.
Jag ersatte dem med 3x120W solpaneler, jag gjorde monteringen själv, panelerna kostade mej drygt 5000kr totalt med alla monteringstillbehör, köpta i husbilsbutik.

Jag skulle nog avvakta och se behovet/effekten på befintlig utrustning till våren/sommaren den tid som solpaneler ger någon effekt att räkna med.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.854
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Det sitter en solpanel monterad på bilen 80 watt samt en åldrig regulator som jag tänkte byta å det skulle bli en kostnad på 9999 kr.dyrt tyckte jag ,så då sa jag att man kan väl byta till Mppt regulator men skulle inte gå att få ut någon effekt på solpanelen som var på 80 watt för dom försämras med 10% per år å vad jag förstår då är den oduglig efter 8år , inte lätt å fatta allt detta men lite huvudbry har man fått med detta bilköp,,
Ska du renovera elförsörjningen även vad gäller solpanel och regulator, så ska du ha ett riktigt bodelsbatteri. Är du beredd att lägga 10 tusentals kronor ska du definitivt fundera på att skaffa en LiFePo4 miljö.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Fan vad du är digital! Det finns ju grader även i helvetet. Ett rent startbatteri är sämre än en rent bodelsbatteri. Helt klart. Men det är ändå en glidande skala. Men sen läser jag nu att SJ&AJ också funderar på att byta solpanel och regulator. Självklart ska han då ha en helt annan batteripool! Så du får väl rätt då! :cool:

Haha...
Jag försöker bara vara realist, detta med batterier är en djungel, och hopplöst krångligt när man inte vet vilka värden man ska söka/kolla.

Alla batterier kan fungera som bobatteri, allt hänger på hur mycket energi brukaren önskar.
Vill man inte "slakta" sitt batteri första säsongen så har man fasta urladdningsnivåer att hålla sig till.
Ett startbatteri bör inte tömmas på mer än 20% max.30% av dess energi, ifall man vill ha livslängd.
I fallet ovan talar vi då om max. 300Wh, eller ca. 25Ah.

Jag köpte själv utan att verkligen ha koll, (gick på omdömen här på HBK) 3st Biltema AGM 95Ah som bobatterier, dessa 3 klarade inte av mitt energibehov så jag knäckte dem på 2 säsonger, försökte sen använda det bästa av dem som startbatteri i XC70, det funkade i en vecka,
alla 3 hamnade på soptippen, deras 4-åriga garanti är helt oanvändbar då de mäter vilospänningen, som var bra, inget fel enligt dem på dessa knäckta batterier.

Till SJ&AJ vill jag säga, försök att få ett fritidsbatteri istället som bobatteri.
 
Toppen