• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Bodelsbatteri

Glidare

HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
30609
Medlemskap
2024
Hej alltihopa

idag jag gick att kolla up min fuktbollar i husbilen då jag Märkte att bodel lampor funkar inte ...

jag startade bilen och provat igen allt funkar okej

frågan är hur vet jag om den inbyggd laddare slutat fungera eller det är dags att kanske byta batteri??

Har redan mätt batteriet och det är dålig men jag vet inte heller om den laddare slutat fungerar ....
Finns ingen lampa på laddaren som visar att den laddas och alla säkring är okej...


tack för era tips.
 
F

F.d. 22252

Guest
När man tittar på hur den är byggd i förstoring ser det lite skumt ut vid en skruv vid ena transistorn, sen elektronik som utsätts för stora tempskillnader vibrationer och har en viss vikt ska ju monteras säkert eftersom vanligt tennlod är väldigt mjukt och ganska dålig ledare så när lödningarna blir dålig blir det varmt som kan orsaka brand. Transistorerna brukar släppa i lödningarna eftersom det bli stora spänningar i benen som drar sönder lödningarna över tid. Detta är en av orsakerna till att jag inte gillar elektronik i bilar eftersom även om elektroniken är ok så är ofta det mekansiska utförandet så dåligt eftersom det kostar, att det är som gjort för att gå sönder över tid. Men ofta skulle en halvtimmes jobb med omlödning under förstoringsglas laga ett sånt kretskort , man kör ju såna kretskort i en lödmaskin och större komponenter blir ofta inte tillräckligt varma för en bra lödning och alldeles för lite tenn.
 
Toppen