• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bodelsbatteri - vinterförvaring

F

F.d. 53149

Guest
Hej. Skulle behöva ett svar på följande fråga:

Kan jag låta bodelsbatteriet vara påkopplad under vinterförvaringen?
Med påkopplat menar jag, att jag inte lossar sladdarna till polerna.
All strömförbrukning i bodelen är avstängd i övrigt.

Tidigare år har jag tagit bort bodelsbatteriet under vintern och laddat
det i garaget, men tänkte vara lite bekväm i år...kanske:)

Min fråga känns berättigad, då jag inte tar bort bilbatteriet under
vintern utan bara en av sladdarna till polerna och att detta fungerat,
då jag startar upp bilen på våren igen.

/arne

Per-Åke

HBK Medlem
Kommun
Skövde
HBK-Nr
4819
Medlemskap
2025
Sv: Bodelsbatteri - vinterförvaring

Jag låter mitt sitta kvar utan lossa någon polkontakt. Dock stänger jag av EBL med strömbrytaren som sitter på den, så att inte antennförstärkare eller klocka dra ur batteriet. Enligt min beskrivning på EBL så stänger den av allt som går från bostadsbatteriet.

Per-Åke

F

F.d. 53149

Guest

EBL?
Hej Per-Åke. Jag funderar på vad EBL är och var den/det sitter
i så fall? På batteriet?

/arne

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

EBL = Elektronikblocket som styr inkommande strömkällor och utgående förbrukare. Sitter på lite olika platser i husbilarna och innehåller laddare, säkringar mm. Vårt sitter under förarsätet.

Förvaring

Beträffande förvaringen av batterier och speciellt vinterförvaring har jag aldrig begripit varför folk släpar hem batterierna från bilen på hösten. Det är tungt och det är lätt att dra på sig såväl ryggskott som fräthål på kläderna av batterisyran. Nej, batterierna och man själv mår bättre om de får vara kvar i den kalla bilen under vintern än att stå inne i ett varmt garage eller källare. Anledningen till detta har att göra med den så kallade självurladdningen. Det förhåller sig nämligen så att alla batterier laddar ur sig själva om de får stå utan att användas. Nya fräscha batterier kan stå lagrade avsevärd tid utan problem, men använda och trötta batterier kan ladda ur sig själva på två veckor. Anledningen är kemiskt komplicerad och därför onödig att gå in på här.

Självurladdningen går fortare i värme än i kyla. Om man förvarar ett nytt fulladdat batteri en frysbox vid -20°C försvinner över en vinter bara 5 till 10% av kapaciteten genom självurladdning, medan kanske 50% försvinner vid +20°C. Så tänker man inte underhållsladda sitt batteri under vintern utan bara låta det stå, är det bättre för batteriet och ryggen om det får vara kvar i bilen. En viktig sak att tänka på innan batteriet lämnas för vintern i bilen är dock att batteriet är ordentligt laddat. Om batteriet är dåligt laddat finns det mycket vatten i elektrolyten och vatten fryser som bekant till is när det blir kallt. Eftersom is tar större plats än vatten kommer batteriet att spricka vilket för med sig att när det blir mildare kommer den frätande elektrolyten att läcka ut i bilen. I ett fulladdat batteri fryser inte elektrolyten till is förrän vid -70°C, en temperatur som tack och lov är sällsynt i våra trakter. Ett halvladdat batteri klarar -30°C. Ett urladdat batteri som innehåller nästan enbart vatten fryser så fort det blir köldgrader.

Batterierna i försvarets mobbförråd förvarades i frysboxar. Som saxnäs skrev: "Ta bort jordkabeln."

Senast ändrad:

Robert-110

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022

EBL, den stora blå klumpen till vänster i bild.

Bilagor

• PICT0667.JPG
    PICT0667.JPG
    101,1 KB · Visningar: 62
F

F.d. 53149

Guest

Hmm, det är tydligen olika beroende på
vad man har för bil. Kommer inte ihåg
någon sådan i vår bil.
Tack i alla fall Monica eller Robert

PS. Vilken enorm plats ni har för bodelsbatteriet!
Vårt sitter under passagerarstolen, som man då
får skruva bort. Det är det som gjort att jag detta
år tänkte hoppa över detta moment ( som tydligen
är ganska onödigt). DS.

/arne

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53149

Guest

EBL = Elektronikblocket som styr inkommande strömkällor och utgående förbrukare. Sitter på lite olika platser i husbilarna och innehåller laddare, säkringar mm. Vårt sitter under förarsätet.

Förvaring

Beträffande förvaringen av batterier och speciellt vinterförvaring har jag aldrig begripit varför folk släpar hem batterierna från bilen på hösten. Det är tungt och det är lätt att dra på sig såväl ryggskott som fräthål på kläderna av batterisyran. Nej, batterierna och man själv mår bättre om de får vara kvar i den kalla bilen under vintern än att stå inne i ett varmt garage eller källare. Anledningen till detta har att göra med den så kallade självurladdningen. Det förhåller sig nämligen så att alla batterier laddar ur sig själva om de får stå utan att användas. Nya fräscha batterier kan stå lagrade avsevärd tid utan problem, men använda och trötta batterier kan ladda ur sig själva på två veckor. Anledningen är kemiskt komplicerad och därför onödig att gå in på här.

Självurladdningen går fortare i värme än i kyla. Om man förvarar ett nytt fulladdat batteri en frysbox vid -20°C försvinner över en vinter bara 5 till 10% av kapaciteten genom självurladdning, medan kanske 50% försvinner vid +20°C. Så tänker man inte underhållsladda sitt batteri under vintern utan bara låta det stå, är det bättre för batteriet och ryggen om det får vara kvar i bilen. En viktig sak att tänka på innan batteriet lämnas för vintern i bilen är dock att batteriet är ordentligt laddat. Om batteriet är dåligt laddat finns det mycket vatten i elektrolyten och vatten fryser som bekant till is när det blir kallt. Eftersom is tar större plats än vatten kommer batteriet att spricka vilket för med sig att när det blir mildare kommer den frätande elektrolyten att läcka ut i bilen. I ett fulladdat batteri fryser inte elektrolyten till is förrän vid -70°C, en temperatur som tack och lov är sällsynt i våra trakter. Ett halvladdat batteri klarar -30°C. Ett urladdat batteri som innehåller nästan enbart vatten fryser så fort det blir köldgrader.

Batterierna i försvarets mobbförråd förvarades i frysboxar. Som saxnäs skrev: "Ta bort jordkabeln."

Helt rätt! Det är därför jag tänker ta det lite lugnt denna vinter.:spinny:
Förstår av alla svar, att jag överarbetat tidigare vintrar. Batteriet har då stått
och fått småladda periodvis i ett garage med ca 1-5 graders yttertemperatur.

/arne

F

F.d. 53149

Guest

Ta loss jordkabeln när batteriet är fulladdat och låt det sitta kvar i husbilen , det ska stå kallt om det ska må bra över vintern.

Det låter bra. Men, då måste jag tyvärr ändå skruva loss
passagerarstolen för att komma åt batteriet och då är
det så mycket jobb ändå (och tufft för ryggen).
Kan man låta kablarna sitta i under vintern?

/arne

Robert-110

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022

Mariarne:
Genom att montera en träram och lägga en skiva ovanpå ramen fick vi ytterligare ett förvaringsställe som annars skulle varit outnyttjat.
Utrymmet finns under sidofåtöljen.
1. Dubbla bodelsbatterier
2. MPPT-regulator
3. Shaudt LR 218 regulator
4. Switch, väljer LR 218-regulatorn- 0 - MPPT-regulatorn
5. Träram.
Anledningen till att jag har två regulatorer är att jag först köpte LR 218 men köpte senare MPPT-regulatorn som är betydligt effektivare.

Bilagor

• Batteribank.jpg
    Batteribank.jpg
    133,9 KB · Visningar: 42
Senast ändrad:

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

Jag låter polskorna sitta kvar, kopplar en CTEK som jag låter sitta på hela vintern. Samma sak med startbatteriet.

Peter :)

F

F.d. 53149

Guest

Så där ja! Nu är bilen ställd på vinterförvaring
och regelmässigt avställd fram till april nästa år.

Jag monterade bort passagerarstolen och tog bort +polen,
men lät batteriet sitta kvar. Spännande att se hur det
gått när jag hämtar bilen igen.

Men nu är det annat att tänka på fram till dess.
Nästa år ska jag se om jag kan göra likadant som
Robert gjort under sidofåtöljen och då lär det komma
nya frågor om förlängning av kablar och annat.
Ha det bra tills dess och tack ska ni ha.

/arne

Toppen